رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326316

خواص جو دو سر / خواص جو دو سر برای اضطراب

خواص جو دو سر / جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ / جو دوسر در رژیم لاغری / جو دوسر می‌تواند احتمال آسم را در کودکان کاهش بدهد / تفاوت سبوس جو دو سر با بلغور جو دو سر / جوی دوسر برای درمان علائم جسمی اضطراب

a href="http://www.saat24.news/news/326316/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%AC%D9%88-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%AC%D9%88-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8">خواص جو دو سر

جو دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می باشد. قسمت اعظم جو ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می رسد؛ ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در جو دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است. عصاره ی جو دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می رود. از یک صد سال قبل از میلاد جو دو سر بیش تر در نواحی شمالی کشت می شده است.

جو دو سر طبعی سرد و طبیعت خشکی دارد. سرشار از مواد قندی و ازوته همچنین پروتئین ، چربی ، فسفر ، آهن ، کلسیم ،ویتامین A, و گروه ویتامین های B است. کسانی که از بیماری های پوستی رنج می برند هیچگاه خوردن جو دو سر را فراموش نکنند.

سبوس جو دو سر دارای خواص باور نکردنی است، این ماده غذایی علاوه بر اینکه در لاغری تاثیر بسزایی دارد ضد
دیابت است و کلسترول را کاهش می‌دهد.نصیر دهقان پزشک و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان
باشگاه خبرنگاران با اشاره به خواص دارویی درمانی جو دو سر گفت: جو دوسر از نظر طب قدیم معتدل یعنی
نه سرد و نه گرم است اما عده‌ای هم عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است.

خواص جو دو سر

جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌

جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و ترکیبات بسیار مفیدی به نام پلی‌فنول‌ها در آن وجود دارد که قابل توجه‌ترین این آنتی‌اکسیدان‌ها، گروهی است که به آن اَونانترامید (Avenanthramide) می‌گویند، که تقریبا می‌توان گفت فقط در جو دوسر پیدا می‌شود.

اَوانترامید با افزایش ترشح نیتریک اکسید به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این مولکول گازی شکل برای باز کردن رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون مفید است. در ضمن، اَوانترامیدها دارای خواص ضدالتهابی و ضدخارش هستند.

در جو دوسر، اسید فرولیک هم به مقادیر زیاد وجود دارد که یک نوع آنتی‌اکسیدان دیگر است.

جو دوسر در رژیم لاغری

به عقیده ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر به لاغری کمک می کند. اگر می پرسید چرا باید بگوییم که این ماده ی غذایی جلوی اشتها را می گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم شده و به سرعت احساس سیری ایجاد می کنند.

از این ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه ی انباشته شدن کالری ها در روده را نمی دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری های اطراف خود می چسبد. در نتیجه اجازه نمی دهد که کالری ها وارد خون بشوند و آن ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می کند.

جو دوسر می‌تواند احتمال آسم را در کودکان کاهش بدهد

آسم، شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است که شامل اختلال التهابی در راه‌های هوایی، یعنی همان مجراهایی می‌شود که هوا را به ریه‌های یک فرد وارد یا از آن خارج می‌کنند. هر چند همه‌ی کودکان مبتلا به آسم، علائم یکسان ندارند اما بیشتر آنها،سرفههای مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند. بسیاری از پژوهشگران عقیده دارند شروع زودهنگام تغذیه با غذاهای سفت و جامد می‌تواند احتمال ابتلا به آسم و بیماری‌های آلرژیک را در کودکان افزایش دهد، که البته مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع شامل تمام غذاها نمی‌شود، مثلا تغذیه‌ی کودک با جو دوسر می‌تواند تاثیر پیشگیرانه بر چنین بیماری‌هایی نیز داشته باشد.

یک تحقیق نشان داده است که تغذیه‌ی نوزادان با جو دوسر قبل از ۶ ماهگی باعث کاهش ریسک ابتلا به آسم در دوران کودکی می‌شود.

تفاوت سبوس جو دو سر با بلغور جو دو سر

بلغور از دانه ی جو دو سر درست می شود و سرشار از کالری و گلوسیدها بوده و فیبر کمی دارد. سبوس از پوشش فیبردار جو دوسر حاصل می شود که سرشار از بتا گلوکان است و این فیبر اصلی ترین و مهم ترین فیبر موجود در آن است.

تمام خواصی که در این مطلب ذکر شد متعلق به سبوس جو دوسر می باشد نه بلغور جو دو سر. علاوه بر این سبوس جو دو سر سرشار از پروتئین است. می توانید از این ماده ی غذایی در تهیه ی کیک، بیسکویت، مافین، خمیر پیتزا و غیره استفاده کنید.

جوی دوسر برای درمان علائم جسمی اضطراب
به عقیده‌ی محققان آمریکایی بسیاری از مردم در خفا از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند و به دنبال کمک حرفه‌ای و درمان مشکل خود نیستند. در اکثر مواقع، این وضعیت نامناسب روحی به طور موقت دامان فرد را می‌گیرد و بعد از ایجاد تغییراتی در زندگی، تفریح و غیره برطرف می‌شود. اما مشکل زمانی بروز می‌کند و زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که اضطراب به مدت طولانی ادامه داشته باشد و تبدیل به یک مشکل مزمن شود. در این شرایط بدن به طور واضح دچار مشکل می‌شود و مشکلاتی مانند فشارخون بالا، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و غیره به مرور خود را نشان می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که شما برای غلبه بر این شرایط متوسل داروها شوید و یا اینکه در برنامه‌ی زندگی روزانه‌ی خود تغییراتی ایجاد کنید و به شیوه‌های کنترل استرس رو بیاورید. در هر دو حالت محققان مایوکلینیک بر این عقیده هستند که مصرف کربوهیدرات‌های حاصل از مواد غذایی کامل می‌تواند به شما در جهت کاهش علائم جسمانی استرس و اضطراب کمک کنند.
جوی دوسر می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند. این ماده‌ی غذایی برای کنترل و ایجاد تعادل در دستگاه عصبی نیز مفید است چون باعث تقسیم‌بندی میزان مناسب سروتونین در مغز می‌شود. کافی بودن سروتونین نیز از بروز تغییرات خلق‌وخوی جلوگیری کرده و ایجاد آرامش می‌کند

کربوهیدرات‌های موجود در جوی دوسر به شما کمک می‌کنند تا میزان سروتونین مغزتان افزایش پیدا کند. سروتونین هورمونی است که احساس آرامش ایجاد می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا اضطراب، عصبانیت و حتی بی‌خوابی را کنترل کند. حواستان باشد که باید از مصرف کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی تصفیه شده مانند نان‌های شیرمال، قند سفید، برنج سفید پرهیز کنید. این مواد غذایی قند خون را بالا می‌برند و با وجود اینکه انرژی را افزایش می‌دهند اما شما را سیر نمی‌کنند. مواد غذایی کامل مانند نان تهیه شده از آرد سبوس‌دار و غیره در الویت هستند و تأثیر زیادی در مقابله با استرس دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها