رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 274262

حسن روحانی : در سال 96 هستیم نه 78 و 88 / علی لاریجانی :آقای محسنیاژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری میهد را بیان نکنید/ آملی لاریجانی : برخی سخن ها در مجلس ،زیر سوال بردن استقلال قوه قضاییه است/ ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله دستگاه قضایی

ساعت24-همایش سراسری قوه قضاییه به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران آغاز شد.

65432
این همایش به میزبانی دستگاه قضایی و با حضور مسئولان عالی رتبه قضایی از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای، حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری، حجت‌الاسلام و المسلمین امینی،حجت السلام مصطفی پورمحمدی، قاضی ناصر سراج، محمدجواد لاریجانی، خداییان، جهانگیر و جمعی از قضات برگزار شد.

در این همایش وزیر دادگستری گزارش عملکرد یک‌ساله دستگاه قضایی کشور را در همایش سراسری قوه قضاییه قرائت کرد. وزیر دادگستری آمارهایی را از عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دادگستری‌ها و دادسراها، وضعیت زندانیان و آمار زندانیان، فعالیت معاونت حقوقی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا ارائه کرد.

پورمحمدی همچنین بودجه دستگاه قضایی در سال 96 و افزایش ان نسبت به سال قبل از ان و همچنین وضعیت پرسنلی دستگاه قضایی کشور را نیز ارزیابی و به سمع حضار رساند. پرونده های وارده به دستگاه قضایی در کلیه واحدهای قضایی کشور به میزان 11 میلیون و 944 هزار و 928 پرونده بوده است که نسبت به سال قبل 3.9 درصد افزایش داشته است. وی با اشاره به ورود 5 میلیون 585 هزار و 489 پرونده یکتا به دستنگاه قضا گفت: این پرونده ها نسبت به سال قبل نیم درصد کاهش ورودی داشته است.

پورمحمدی در خصوص پرونده های مختومه گفت پرونده های مختومه کلیه واحدهای قضایی کشور یازده میلیون و 817 هزار و 561 فقره بوده است که نسبت به سال قبل 5.6 درصد رسیدگی ها افزایش داشته است.

وی درخصوص پرونده های ورودی تعزیرات گفت: بیش از 917 هزار پرونده ورودی تعزیرات داشتیم که این رقم 9 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وزیر دادگستری درخصوص میزان ورودی زندانیان نیز گفت: زنداینان ورودی 459 هزار 66 نفر بوده اند که این رقم نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته است و در خالی حاضر موجودی زندانیان در کشور بیش از 217 هزار نفر است.

هیچ وقت قوه مجریه،‌ دنبال تخریب قوه قضاییه نبوده است

اهم سخنان حسن روحانی در این همایش را در ادامه می‌خوانید:

*شهید بهشتی در برابر اتهامات، صبر را خسته کرد و مظلومترین شخصیت انقلاب بود.بهشتی آموخت که هر چیزی را برای عزت انقلاب و کشور تحمل کنیم.

*مردم در کنار امام و رهبری ایستادند و از روزهای سخت گذشتیم.کسانی که امروز از رکود صحبت می‌کنند آن روز و در سال ۹۱ کجا بودند. الان که شرایط به اینجا رسیده، به تازگی عده‌ای توانسته‌اند کلمه رکود را ادا بفرمایند.

*در تبلیغات انتخاباتی دیدیم که هواداران کاندیداها بدون هیچ تنشی فعالیت می کردند. این نشان می دهد انقلاب ما ۴۰ ساله شده است. اکنون ۸۸ نیست، ۷۸ نیست، اکنون ۹۶ است. اما باید اکنون تبلیغات انتخاباتی را در فضای خوب پس از انتخابات ادامه بدهیم؟ مشکلات کشور، مشکل دولت دوازدهم است؟ محیط زیست،‌ آب،‌ اقتصاد و ... مشکل دولت دوازدهم است؟ اینها مشکلات ملت ماست که باید با اتحاد برطرف شود. دشمن هیچ وقت نخواسته ما اتحاد داشته باشیم.

*قوا در ایران مستقل است. بله، اما این نیست که دیوار بکشیم. سیاست خارجی، اقتصاد، سایت داخلی، همه چیز با همکاری قوا انجام می شود.

*هیچ وقت قوه مجریه،‌ دنبال تخریب قوه قضاییه نبوده، قوه قضاییه به دنبال تخریب قوه مجریه نبوده، قوه مقننه به دنبال تخریب قوه مجریه نبوده، قوه مجریه به دنبال تخریب قوه مقننه نبوده است.

*می خواهیم اگر در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای پیشنهاد داد، ۱۴ عضو دیگر هم رای مثبت بدهد یا می خواهیم ۱۴ رای دیگر به سود ایران باشد؟

* یک زمانی بود امریکا قطعنامه پیشنهاد می داد، ۱۴ رای دیگر را هم داشت. اما چند روز پیش که درباره ایران در شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران حرف زد، اروپا رد کرد، روسیه رد کرد. اعضای دیگر رد کردند.

*در موضوع حقوق بشر ، ما می توانیم حداقل، قانون خودمان را اجرا کنیم. ما حق نداریم آبروی افراد را بریزیم ،ما حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار یا جلب کنیم.

*یک زمانی بود امریکا قطعنامه پیشنهاد می داد، ۱۴ رای دیگر را هم داشت. اما چند روز پیش که درباره ایران در شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران حرف زد، اروپا رد کرد، روسیه رد کرد. اعضای دیگر رد کردند.

*انقلابی بودن معنایش این است که امریکا را منزوی کنیم.معنایش این است که با زبانی با دنیا حرف بزنیم که دنیا بفهمد، درک کند. حتی در موضوعاتی مثل حقوق بشر، می شود مذاکره کرد. البته نمی شود موضوعی که سالها علیه ما حرف زده شده، یک شبه حل شود. اما می شود مذاکره کرد. می توانیم قوانین خودمان را اجرا کنیم. انقلابی بودن معنایش این است که امریکا را منزوی کنیم. معنایش این است که با زبانی با دنیا حرف بزنیم که دنیا بفهمد، درک کند. حتی در موضوعاتی مثل حقوق بشر، می شود مذاکره کرد.

*البته نمی شود موضوعی که سالها علیه ما حرف زده شده، یک شبه حل شود. اما می شود مذاکره کرد. می توانیم قوانین خودمان را اجرا کنیم.

*سپاه و بسیج و قوه قضائیه حق ورود به مسائل سیاسی و حزبی را نداریم/ اینها ضابطان قوه قضائیه هستند.

*من چند بار دعوت شدم به قوه قضائیه بروم چه در قبل از انقلاب چه در بعد از انقلاب، اما جرات نکردم وارد قوه قضائیه بشوم.

*حتی در موضوعاتی مثل حقوق بشر، می شود مذاکره کرد. البته نمی شود موضوعی که سالها علیه ما حرف زده شده، یک شبه حل شود.

علی لاریجانی: برادر عزیزم آقای محسنی‌اژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری می‌هد را بیان نکنید

رییس مجلس تاکید کرد: شهید بهشتی درد انقلاب داشت نگران انقلاب بود از قبل از انقلاب این دردمندی را داشت در سال ۵۶ و ۵۷ در کنار شهیدان باهنر و مطهری و آیت‌‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسائل انقلاب را سامان می‌دادند.

علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهور در این همایش به شوخی عنوان کرد: اگر جای رییس قوه قضاییه بودم از پیشنهاد رییس‌جمهور در مورد تعطیلی دو روزه قضات در هفته استقبال می‌کردم.

اهم سخنان علی لاریجانی را در این همایش می‌خوانید:

*تردید نیست شهید بهشتی استوانه محکم انقلاب و پایه گذار و رکن انقلاب بودند چند ویژگی در سلوک ایشان بود، انقلابی واقعی بود درد انقلاب داشت و تصنع نبود. نگران انقلاب بود از قبل از انقلاب این دردمندی را داشت در سال ۵۶ و ۵۷ در کنار شهیدان باهنر و مطهری و آیت‌‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسائل انقلاب را سامان می‌دادند این نقش را هم به خوبی انجام دادند. این ساماندهی به روحانیت و اینکه روحانیت تکفل امور انقلاب را داشته باشد بر عهده این‌ها بود در یادداشت‌های شهید مطهری هم من دقت نظر در این امر را دیدم که برای کل روحانیت سازمان وسیعی را ترسیم کرده بود.

*شهید بهشتی در مقابل دشمنان سرسخت و شجاع بودند و نسبت به دوستانی که کاستی در بینش و تحلیل داشتند، مدارا می‌کردند و این سیاستی بود که کارآمد بود. مدارای ایشان کارساز بود و امروز هم ما به این سبک نیاز داریم.

*این این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم.

* احزاب ما خیلی ریشه‌دار نیستند و تربیت کادر برای انقلاب به درستی انجام نمی‌شود.

*شهید بهشتی در مسیر شکل‌دهی به نظام و تثبیت اصل ولایت فقیه در قانون اساسی تلاشهای بسیاری در مقابل چالش‌هایی که از سوی لیبرال ها وجود داشت انجام داد که امروز ما باید این میراث بزرگ را حفظ کنیم.

*رییس مجلس خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که قوه قضاییه پشت آن‌ها است. رهبری هم بر این امر بسیار تاکید داشتند و در ماه مبارک رمضان هم در دیداری که داشتند، مطرح کردند. آنان باید دلگرم شوند به هنگام مشکلات سرمایه حذف می‌شود، نباید در کشاکش رسانه‌ها افتاد، برادر عزیزم آقای محسنی‌اژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری می‌هد را بیان نکنید. نباید در دامن رسانه‌ها افتاد. مسائل را در محافل خصوصی حل و فصل کنید، مسائل تنش زا مطرح نکنید مردم باید احساس سکینه کنند.

آملی لاریجانی:نمی‌خواهیم دیوار و حصار دور قوه قضاییه بکشیم

رییس‌قوه‌قضاییه گفت:‌ جمهوری اسلامی نظامی بالنده است و حرف اول در منطقه و جهان می‌زند.

آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: من از وزیر دادگستری تشکر می‌کنم که گزارش خوبی را تهیه کردند هرچند من گلایه‌ای هم از ایشان دارم که در ابتدا مطلبی را از جانب من بیان کردند که این گونه نبوده است.

اهم سخنان آملی لاریجانی را در ادامه می‌خوانید:

*در اصل ۱۵۶ و ۵۷ و ۶۱ قانون اساسی و اصول متعددی به وظایف و اختیارات قوه قضاییه تصریحاتی داشته است. براساس اصل ۱۵۶، قوه قضاییه قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و جمعی و عهده‌دار مسئولیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اخذ تصمیم، احیا حقوق عامه وگسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و... است.

* قوا زیر نظر ولایت مطلقه فعالیت می‌کنند که مستقل از یکدیگر دارند. در اصل ۶۱ قانون اساسی نیز اعمال حاکمیت توسط قوه قضاییه براساس محاکم دادگستری تصریحاتی کرده است.

*دلبستگی ما به نظام جمهوری اسلامی صرفا نه برای ملیت است که البته به آن عشق می ورزیم اما فراتر از آن ما یک همبستگی ایمانی داریم.

*باید توجه کنیم در قوه قضاییه هر خدمتی انجام میدهیم نقشی در این نظام و در منطقه و دنیا دارد، این نگاه بیرونی بسیار مهم است،قانون اساسی بسیار به مسئله استقلال قوه قضاییه توجه داشته است.این اصرار بر استقلال قوه قضایه که غیر از استقلال قاضی است بسیار مهم است و بی وجه نیست.

*استقلال دستگاه قضایی و قضات به نفع همه نظام و حتی به نفع قوه مجریه است.

*برخی سخن ها که در مجلس گفته می شود در عمل زیر سوال بردن استقلال قوه قضاییه است.می بینیم به بهانه نقادی کردن آرا قضات یا دستگاه قضایی ، می خواهند تحت فشار قرار دهند.

*آقایی بعد از یک محاکمه در یک پرونده بسیار گسترده و مهم می گوید چنین حکمی در سه هزار سال تاریخ ایران صادر نشده، این توهین به دستگاه قضایی ، ظلم و مخالف استقلال این دستگاه است.

*نمی خواهیم دیوار و حصار دور قوه قضاییه بکشیم، فصل الخصومه بودن ماهیت کار قاضی است.

*در شرایطی که دشمن به سپاه هجمه می‌کند، همه باید از سپاه دفاع کنند. برخی کنایه‌زدن‌ها برای امنیت نظام مضراست.

*امروز وزیر خارجه امریکا حرف از تغییر نظام میزند و می گوید که چشمش برای سرنگونی نظام به داخلی‌هاست؛ باید همه ما بیدار باشیم و بدانیم که اینها برای تغییر نظام طراحی میکنند و همچنین باید بدانیم این حرفها به صورت مشابه از کدام حلقوم های داخلی شنیده می شود.

*یک دشمن روبروی ما ایستاده و برای تغییر نظام تلاش میکند آنوقت یک سری افراد در داخل کشور دست دراز کرده اند که با اینها دوستی کنند؛ پس ما باید حواسمان جمع شود.

*امروز دشمن به سپاه هجمه می کند در حالی که سپاه افتخار نظام است و ما باید از این نیروی عظیم حمایت کنیم.

*سردار سلیمانی و سپاه قدس مایه افتخار ما هستند. شما چکاره هستید که میگویید چرا این سردار سپاه ما به فلان کشور سفر کرده است؟ شما چکاره هستید که برای ما خط و نشان می کشید؟

نامه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها