رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302506

چرا آفریقا گرسنه است؟

باورش سخت است:26میلیون گرسنه همین حالا

وحیدرضا نعیمی

ساعت24-ایرانیان در هر شهر و در هرروستا هرگز با پدیده اندوه بار گرسنگی رو به رو نشده اند و روزانه دهها هزار تن نان و برنج اضافه دورریخته می شود. این وضعیت یعنی ندیدن روی زشت آن میزان فقر که آدمی نتواند حتی لقمه ای نان ، مشتی برنج یا یک ذرت برای خوردن پیداکند در آروپا ، در آسیا ، در آمریکا و در مناطق دیگر دیده نمی شود اما در آسیا میلیونها انسان همین حالا گرسنه اند .

445959+5
style="text-align:justify">
شمار گرسنگان جهان طی سال‌های اخیر به تدریج رو به کاهش نهاده بود، اما آمارهای جدید نشان می‌دهند که شمار گرسنگان بار دیگر افزایش یافته است. تنها در قاره آفریقا ۲۶ میلیون گرسنه وجود دارد.یان فیلیپ شولتس و ساندرا پترزمن، خبرنگاران دویچه وله به دنبال دلایل افزایش گرسنگان جهان به کنیا رفتند. سفر آنها نشان می دهد که گرسنگی برای ۲۶ میلیون نفر از مردم جهان چیزی بیش از یک آمار است.آنها از جمله به بیمارستانی در کنیا سرزدند وشاهد مرگ دختربچه‌ای در پی گرسنگی در آنجا بودند. این دختر بیماری حاد و علاج ناپذیری نداشت و تصادف شدیدی هم نکرده بود. او تنها به این دلیل درگذشت که در مدتی طولانی غذایی نخورده و مواد لازم به بدن‌اش نرسیده بود.دویچه وله گزارشی تهی کرده است که می خوانید:
گرسنگی دیگر اهمیت ندارد
یان فیلیپ شولتس و ساندرا پترزمن، خبرنگاران دویچه وله، هفته‌ها به دنبال یافتن رد پای بحران گرسنگی در آفریقا بودند. آنها با بسیاری از امدادگران، کارشناسان، سیاست‌مداران و بخصوص با گرسنگان صحبت کردند تا شاید دلایل بیشتری برای شیوع گرسنگی بیابند و این که چرا بسیاری در این قاره گرسنه‌اند.این تحقیق به این سبب آغاز شد که در آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۷) سازمان‌های امدادگر نسبت به افزایش شمار گرسنگان هشدار داده بودند. گفته شد که خشکسالی وسیع در آفریقا و یمن می تواند به قحطی شدیدی که در دهه‌های اخیر بی‌نظیر بوده، بیانجامد.به این هشدارها اما به رغم ادامه بحران تا امروز چندان اهمیتی داده نشده است. ۱۴ میلیون نفر تنها در سودان جنوبی و سومالی، دو کشور بسیار فقیر آفریقا، محتاج کمک‌های غذایی هستند.
میلیون‌ها گرسنه در سراسر جهان
سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده که حدود ۱۳ درصد مردم جهان گرسنه‌اند. این آمار در حالی است که شمار گرسنگان در قاره آفریقا بسیار بیشتر از دیگر نقاط جهان است.به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد فرایند افزایش گرسنگی در قاره آفریقا از آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی آغاز شده و در سال ۲۰۱۵ میلادی شمار گرسنگان این قاره به حدود ۲۲ درصد جمعیت این قاره رسیده است.در بعضی مناطق قاره آفریقا شدت قحطی و گرسنگی بیشتر از دیگر مناطق این قاره بوده است. به طور مثال شمار گرسنگان در شرق آفریقا در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۳۵ درصد و در آفریقای مرکزی حدود ۳۰ درصد بوده است.
علل انسانیِ گرسنگی
چه عاملی باعث بوجود آمدن این شرایط دردناک شده است؟ جواب خبرنگاران دویچه وله بسیار واضح است: طبیعت عامل اصلی قحطی نیست. انسان این شرایط دردناک را به بار آورده است. تغییرات آب و هوایی جهانی، جنگل زدایی گسترده و استفاده یک‌جانبه از زمین‌ باعث می شود زندگی روستاییان محروم در آفریقا همواره دشوارتر شود.برخوردهای سیاسی نیز تائیرات مخرب شدیدی دارند. از نیجریه گرفته تا سودان و سومالی یا جنگ داخلی در جریان است یا گروه‌های تروریستی امنیت را در بیشتر مناطق این کشورها برای زندگی شهروندان مختل کرده‌اند.دولت‌ این کشورها به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کنند و شهروندان موضوع‌هایی چون مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش یا امنیت را نمی‌شناسند. در عوض گروهی کوچک، از ثروت موجود و اغلب قابل توجه این کشورها برخوردار شده و غنی‌تر می شود.به رغم این اوضاع تیم خبرنگاران دویچه وله با امیدواری به آلمان بازگشتند. دلیل خوش‌بینی محتاطانه آنها به طور مثال دولت جدید سومالی است که پس از حدود ۲۰ سال جنگ داخلی در این کشور به قدرت رسیده است.
قحطی و گرسنگی در سودان جنوبی
بالگردی متعلق به برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد (WFP) در روستای روبکوای به زمین می‌نشیند. این بالگرد مواد غذایی به سودان جنوبی آورده است. مردم مناطق شمالی کشور سودان جنوبی بی‌صبرانه منتظر این کمک‌های غذایی هستند.آنها همچنین به طور محتاطانه خوش‌بین هستند، زیرا با افرادی مواجه شده‌اند که در شرایط استثنایی، نه تنها تسلیم نشده‌اند، بلکه راهکارهای جدیدی را نیز برای برون رفت از شرایط موجود پیشنهاد می کنند.یان فیلیپ شولتس و ساندرا پترزمن، خبرنگاران دویچه وله، به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌ها نه تنها دلیل اصلی قحطی و گرسنگی هستند، بلکه را ه حل برطرف کردن قحطی نیز باید توسط انسان انجام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها