رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 441461

ارائه هر نوع پودر دست‌ساز و یا دارو در عطاریها ممنوع است

ساعت 24- مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تهیه و ساخت انواع کپسول‌ها، قرص و پودرهای گیاهی به‌عنوان درمان گیاهی از سوی عطاری‌ها ممنوع است.

div>

به گزارش وب‌دا، سید جواد مجتبوی بابیان اینکه کپسول‌های گیاهی باید در کارخانه تولید شود، اظهار کرد: هر نوع ارائه پودرهای دست‌ساز، قرص یا کپسول توسط عطاری‌ها ممنوع است و مردم در صورت مشاهده این‌چنین کپسول‌هایی باید مسئولان مربوطه را در جریان موضوع قرار دهند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه تولید داروهای گیاهی شرایط ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: ساخت کپسول‌های گیاهی در عطاری‌ها به دلیل اینکه مشخص نیست داخل این کپسول چه موادی وجود دارد، برای سلامتی مردم مضر است بنابراین تولید این محصولات خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه نحوه فعالیت عطاری‌ها سال گذشته از طریق کمیته پیشگیری از جرم در حوزه غذا و دارو تدوین‌شده و با ریاست دادگستری به همه ادارات ابلاغ‌شده و به اطلاع عطاری‌ها رسیده است، تصریح کرد: مهم‌ترین مواردی که جزو تخلفات محسوب می‌شود دخالت در درمان و تولید داروهای گیاهی در عطاری‌ها است.

مجتبوی با تأکید بر اینکه تلاش ویژه دانشگاه در خصوص فرهنگ‌سازی بین مردم برای مراجعه به مراکز درمانی معتبر برای انجام حجامت و زالو درمانی است، گفت: برای مقابله با مداخله گران درمانی در سال گذشته ۶۶۴ محل مورد بازدید قرار گرفت که این محل‌ها شامل عطاری‌ها، منازلی که برای درمان مردم کاربرد داشت، مطب و درمانگاه‌هایی که مجوز خدمات نداشتند، بود و درمجموع بیش از ۳۰۰ مورد از بازدیدها مربوط به عطاری‌ها بود.

وی بابیان اینکه در مشهد بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ عطار فعال است که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها مجوز عطاری ندارند، گفت: در مورد عطاری‌های متخلف بیش از ۳۱ مورد پلمپ و مابقی بیش از ۱۱۰ مورد مداخله گران درمانی بودند که فعالیت غیرمجاز انجام می‌دادند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به‌منظور ارائه خدمات‌رسانی به مردم در حوزه طب سنتی، پنج سلامتکده در مشهد راه‌اندازی شده است خاطرنشان کرد: در این مراکز خدماتی همچون حجامت، زالو درمانی و ویزیت پزشک متخصص ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش پزشکان عمومی درزمینهٔ طب ایرانی و مکمل از دیگر اقداماتی است که در راستای گسترش خدمات در این زمینه در مناطق زیرپوشش دانشگاه اجراشده است.

مجتبوی بابیان اینکه ۱۰۰ نفر پزشک در دانشکده طب ایرانی دوره کوتاه‌مدت طب ایرانی را طی کردند تا بتوانند خدمات را در مطب‌ها و درمانگاه‌ها ارائه دهند، ابراز کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاش است تا طب ایرانی را به‌صورت علمی در بین مردم فراگیر کند و امیدواریم با این حرکت سال آینده موارد تخلف به حداقل برسد.

وی ابراز کرد: در حال حاضر تعداد دانش‌آموختگان طب سنتی تعداد کمی هستند از همین رو افرادی که توانمندی در حوزه درمان بیماری‌ها با روش طب ایرانی دارند از سوی دانشگاه فراخوان شده‌اند تا اگر توانمندی آن‌ها در حد مطلوبی باشد بتوانند با نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت خود را در سلامتکده‌ها زیر نظر پزشکان ادامه دهند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: افرادی که مدعی تولید فرمول خوبی در حوزه داروهای گیاهی هستند می‌توانند داروی خود را تشریح کنند و تحت پوشش دانشگاه فعالیت کنند زیرا صرف یک ادعا نمی‌توان به آن‌ها اجازه قانونی تولید محصول را داد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها