رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114757

بیماریهای پوستی تابستان‌

بیماری‌های پوستی تابستان‌

با شروع فصل تابستان و شدت یافتن گرمای هوا شیوع برخی از بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد اما به گفته متخصصان پوست، تنها با رعایت بهداشت فردی می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری یا آنها را درمان کرد. ‌
رطوبت و تعریق ناشی از گرمای هوا یکی از عوامل مهم در ایجاد و گسترش بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست است. ‌
بیماری‌های فصل تابستان و گرما به‌طور کلی شامل دو دسته هستند که شامل بیماری‌های پوستی با منشاء عفونی و بیماری‌های پوستی مرتبط با نور خورشید است. ‌
بیشتر بیماری‌های پوستی با منشاء عفونی و ویروسی را می‌توان با رعایت بهداشت فردی درمان کرد یا اینکه مانع از پیشرفت آن شد. با پوشش پوست چه با کرم‌های ضدآفتاب و چه با لباس و کلا‌ه نیز می‌توان از بیماری‌های پوستی که با نور خورشید مرتبط هستند، پیشگیری کرد. در بروز برخی بیماری‌های فصول گرم سال مانند بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و بیماری‌های قارچی، عوامل عفونی دخالت دارند.
یک متخصص پوست و مو در این زمینه می‌گوید بعضی از باکتری‌ها در فصل گرما محیط مناسب‌تری برای رشد و نمو دارند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به برخی از زخم‌های تاولی اشاره کرد. ‌ دکتر کامکار بلیغی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌و‌گو با ایرنا اضافه کرد: بیماری‌های قارچی پوست نیازمند به رطوبت بیشتری برای رشد و نمو هستند که این قارچ‌های پوستی بیشتر در کشاله ران و کف پا مشاهده می‌شوند. ‌
وی گفت یکی دیگر از مشکلا‌تی که در فصل تابستان بیشتر شیوع پیدا می‌کند عرق‌سوز‌شدن بدن است که با رعایت بهداشت فردی می‌توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد. ‌
● حساسیت‌های پوستی‌
دسته دیگری از بیماری‌های شایع فصل تابستان مشکلا‌ت مرتبط با نور خورشید است که به‌ویژه در افرادی که پوست‌های حساس دارند، شدیدتر است. دکتر بلیغی گفت یکی از بیماری‌های مربوط به پوست‌های حساس بیماری لوپوس است که در این بیماری خودایمنی، پوست بدون تاثیر گرفتن از محیط و بدون تاثیر عوامل بیرونی، سیستم بدن به‌گونه‌ای عمل می‌کند که پوست بسیار حساس می‌شود.
اما برخی از دیگر حساسیت‌های پوستی، ثانویه هستند به این معنا که فرد به دنبال استفاده از برخی از داروهای خوراکی و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسیکلین‌ها، حساسیت پوستی پیدا می‌کند. علا‌ئم این نوع حساسیت بیشتر در پوست دست، پا و صورت ظاهر می‌شود.
این دسته از مشکلا‌ت با از بین رفتن عامل ایجادکننده حساسیت از جمله قطع مصرف داروی حساسیت‌زا از بین می‌رود. دکتر بلیغی در خصوص این گروه از مشکلا‌ت پوستی اضافه کرد به‌طور کلی با رعایت نکات و اصول بهداشتی و بخصوص رعایت بهداشت فردی، تا حد زیادی می‌توان از این بیماری‌های پوستی پیشگیری کرد.
وی افزود به‌عنوان مثال زردزخم را با کوتاه‌کردن ناخن‌ها، شست‌وشوی مرتب ضایعات و اجتناب از تماس مستقیم با ضایعات و رعایت یکسری مراقبت‌های شخصی و عدم استفاده از وسایل مشترک می‌توان درمان و از انتقال آن جلوگیری کرد. ‌
دکتر بلیغی در خصوص علل عمده مراجعه افراد در فصل تابستان به مطب‌های متخصصان پوست گفت: بیماری‌های قارچی بدن از جمله قارچ تنه از مشکلا‌ت شایع فصل گرما به‌شمار می‌روند که در بیشتر موارد مشاهده می‌شود و یکی از علل عمده مراجعه افراد به مطب‌های متخصصان پوست و مو ناشی از این مشکل پوستی است. ‌
مشکلا‌ت پوستی انواع مختلفی دارند که انواع آن در هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر خصوصیات هر منطقه متفاوت است.
دکتر بلیغی در خصوص کاهش حساسیت‌های پوستی گفت: استفاده مداوم از کرم‌های ضدآفتاب و پوشش مناسب بدن در مقابل نور خورشید در بالا‌ بردن سلا‌مت پوست و کاهش حساسیت‌های پوستی نقش موثری دارد.
به گفته این متخصص پوست مهمترین عامل سرطان پوست تماس با نور خورشید است و یکی از موثرترین راه‌های محافظت از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید، استفاده مداوم از ضدآفتاب‌ها و همچنین پوشش پوست است.
‌ یکی از نکات قابل توجه در مورد انتخاب ضدآفتاب‌ها، متناسب‌بودن آنها با پوست است به این‌صورت که افراد دارای پوست خشک از ضدآفتابی که از مقداری چربی برخوردار است استفاده کنند و در مقابل افراد دارای پوست‌های چرب از ضدآفتابی که چربی آن کمتر است استفاده کنند.
دکتر کامران جزائری، متخصص پوست و مو نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: در فصل گرما با افزایش شدت آفتاب افرادی که حساس به نور هستند باید فعالیت خود را در ساعات شدت آفتاب که بین ساعت ۹ تا سه عصر است، کمتر کنند.
وی توصیه کرد: چنانچه مجبور هستید در آفتاب بمانید، باید از لباس‌های پوشیده، کلا‌ه لبه‌دار و ضدآفتاب‌ها استفاده کنید.
اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث پیری پوست، تحلیل نسوج نگهدارنده پوست و ایجاد لکه‌ها و تومورهای پوستی می‌شود که ضدآفتاب‌ها می‌توانند اشعه مضر خورشید را جذب و آثار مخرب آن را کمتر کنند.
دکتر جزائری یادآور شد با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب چه در فصل تابستان و چه در فصل سرما روزهای آفتابی و ابری می‌توان از بسیاری اثرات مضر خورشید بر پوست جلوگیری کرد. ‌
استخر و عفونت قارچی‌
در فصل تابستان و استفاده از استخرهای عمومی برخی بیماری‌های عفونی مخصوص این مکان‌ها، از جمله عفونت‌های قارچی و عفونت‌های ویروسی، شیوع می‌یابد.
متخصصان پوست در خصوص این مشکل می‌گویند پیشگیری از این عفونت‌ها کار دشواری نیست و با رعایت بهداشت فردی و رعایت نکاتی همچون‌زدن پاها در حوضچه‌های مواد ضدقارچ، استحمام به موقع و استفاده از دمپایی شخصی تا حدزیادی می‌توان از انتقال آنها جلوگیری به‌عمل آورد.
به گفته وی کلر به کار رفته در استخرها باعث خشکی پوست و مو می‌شود و استفاده از نرم‌کننده‌های پوست و عینک برای محافظت از پوست و چشم‌ها ضروری است.
وی همچنین توصیه کرد کسانی که روی پوست‌شان زخم‌های فعال دارند، از استخرهای عمومی استفاده نکنند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند به‌طور کلی با پرهیز از نورخورشید، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، تغذیه مناسب همراه با میوه و سبزیجات و دوری جستن از انواع مواد دودکردنی می‌توان پوستی سالم و شاداب داشت. ‌
● لکه‌های پوستی‌
یکی دیگر از مشکلا‌تی که در فصل تابستان و با شدت نور خورشید ایجاد می‌شود بروز لکه‌های پوستی است. ‌
دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو، در این خصوص گفت: تماس با نور خورشید لکه‌های پوستی از جمله ملا‌سما ایجاد می‌کند. ‌
استفاده از ضدآفتاب‌ها در جلوگیری از لکه‌های پوستی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و آنهایی که صورتشان دارای لک، کک و مک است با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب رنگی می‌توانند این لکه‌ها را پوشش دهند.
دکتر گلشنی با بیان اینکه استفاده از ضدآفتاب‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها و لکه‌های پوستی موثر است، افزود: استفاده از ضدآفتاب‌ها در تمام فصول باید انجام شود و در هوای ابری هم میزان قابل توجهی از اشعه‌های مضر خورشید وجود دارد و استفاده از ضدآفتاب ضروری است.
به گفته این متخصص، علا‌وه بر لکه‌های پوستی که بر اثر شدت نور خورشید بروز می‌کند مشکلا‌ت دیگری همچون قارچ‌های پوستی در محیط‌های گرم و عرق سوز‌شدن بدن بیشتر می‌شود.
وی اضافه کرد رعایت بهداشت فردی، استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب با پوست و استفاده همیشگی از ضدآفتاب‌ها از نکات مهم و موثر در ارتقای سلا‌مت پوست است. ‌
استفاده از مرطوب‌کننده‌ها بخصوص در پوست‌های خشک مفید است چون کمبود چربی پوست را با ایجاد یک لا‌یه چربی مصنوعی در پوست جبران می‌کند.
دکتر گلشنی گفت: افرادی که موهایشان ریخته بخصوص آقایان تاس در فصول گرم سال حتما باید یک لا‌یه نازک کرم ضدآفتاب روی پوست سرشان بمالند تا پوست آن قسمت دچار آفتاب‌سوختگی و ایجاد لکه نشود. ‌
● تشخیص درست گامی موثر در درمان ناراحتی‌های پوست‌
بیماری‌های قارچی پوست دسته‌ای از بیماری‌های عفونی پوست هستند که همزمان با فصل گرما و تعریق شدید بدن شیوع بیشتری پیدا می‌کنند. قارچ‌های شایع پوستی معمولا‌ باعث درگیری لا‌یه‌های سطحی پوست می‌شوند و به شکل‌های مختلفی تظاهر پیدا می‌کنند. ‌
قارچ‌ها انواع مختلفی دارند که یک نوع از آنها که قارچ سطحی است، بیشتر به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای و سفید در تنه تظاهر پیدا می‌کند. عامل این قارچ در پوست همه افراد وجود دارد ولیکن شرایط مناسب اعم از رطوبت، تعریق و عوامل نامشخص دیگر باعث بیماری‌زایی‌ شدن و تظاهرات پوستی خاص می‌شود. ‌
این بیماری بخصوص در افرادی که تعریق شدید داشته یا دائم در محیط‌های مرطوب هستند شیوع و گسترش بیشتری دارد. ‌
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معمولا‌ اکثر عفونت‌های سطحی قارچی پوست در صورتی که تشخیص درستی داده شوند درمان راحت و سریعی دارند و در غیر این‌صورت اگر تشخیص درست نباشد ممکن است بیمار مدت‌ها تحت درمان‌های غلط قرار گیرد.
وی در خصوص کنترل و پیشگیری از عفونت‌های قارچی نیز گفت: بهترین راه برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی رعایت بهداشت فردی و عدم‌تماس با فرد مبتلا‌ست به‌عنوان مثال فردی که دچار عفونت‌های قارچی است بهتر است تا درمان کامل از تماس در محیط‌ها و اماکن عمومی نظیر استخرها بپرهیزد تا عفونت به دیگران منتقل نشود.
دکتر گلشنی با اشاره به اینکه قارچ‌ها می‌توانند ناخن‌های دست و پا و ناحیه کشاله ران را نیز درگیر کنند، گفت: در ناخن عفونت‌های قارچی به‌صورت ضخیم‌شدن ناخن و تغییر رنگ تظاهر می‌کنند. مراجعه به پزشک متخصص مفید است زیرا گاه یک مشکل پوستی را با مراجعه به پزشک به سرعت می‌توان ریشه‌یابی و درمان کرد، در حالی که عدم مراجعه می‌تواند به تشخیص و در پیش گرفتن درمان‌های نادرست بینجامد.

منبع : روزنامه کارگزاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها