رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114806

طاسی فقط مشکل مردان نیست!

طاسی فقط مشکل مردان نیست

ریزش مو در خانمها بیش از مردان دارای تغییرات دوره ای است به عنوان مثال در فصل خاصی ریزش موی آنها شدید شده و هر سال این روند تكرار می شود و یا بعد از زایمان و یائسگی موی زیادی از دست می دهند. حجم موی زنان معمولاً با افزایش سن كم می شود و یا بعضی افراد از نظر ژنتیكی موهای نازك و كم پشتی دارند و از زمان كودكی كم مو هستند. این موارد كاملاً طبیعی است و احتیاج به درمان خاصی ندارند. بسیاری از زنان با این تغییرات به خوبی كنار آمده و با آن زندگی می كنند ولی اكثریت به دنبال هر درمانی می روند. البته در صورتی كه مشكل روانی برای فرد ایجاد كند درمانهای قابل دسترسی وجود دارد. در مقابل، شرایطی مثل بیماری، تغییرات هورمونهای داخلی و مصرف تعدادی از دارو ها و فاكتورهای محیطی و ژنتیكی كه باعث ریزش موی كامل می شوند را نباید نادیده گرفت. این موارد به درمان دارویی یا جراحی نیاز داشته و باید از جانب بیمار جدی گرفته شود. به نظر بسیاری از مردم، طاسی مختص مردان است و خانم ها موهایشان را از دست نمی دهند، اما حقیقت چیز دیگری است. بعضی از زنان در مورد از دست دادن موی خود با هیچ كس صحبتی نمی كنند، زیرا به تصور آنها ریزش مو و طاسی فقط مختص آقایان است و برای خانمها كاملاً غیرطبیعی است، بنابر این از نظر روحی بسیار آشفته می شوند و احساس اضطراب شدید و كاهش جذابیت، كیفیت زندگی آنها را تهدید می كند. اگر از دست دادن مو تا این حد باعث مشكلات روانی شود، خانواده، دوستان و پزشك آن فرد باید تا حد ممكن به او كمك كنند.
●علت ریزش مو
برای فهم علت ریزش مو باید اطلاع دقیقی از مراحل سیكل طبیعی رشد مو داشته باشیم. موهای انسان به طور طبیعی با یك روش دوره ای رشد می كنند كه سیكل رشد مو نامیده می شود (یك مرحله رشد و یك مرحله استراحت و در نهایت ریزش).
فاز فعال یا رشد (آناژن) ، ۸-۲ سال
فاز تحلیل رونده (كاتاژن)، ۴-۲ سال
فاز استراحت (تلوژن)، ۴-۲ ماه
طول مدت هر كدام از این مراحل با توجه به سن، شرایط تغذیه ای، فاكتورهای هورمونی و عوامل فیزیولوژیك و پاتولوژیك بدن می تواند تغییر كند.
●انواع ریزش موی زنان
۱ - الگوی منتشر
معمول ترین الگوی ریزش مو در خانمها طاسی منتشر است. در این نوع طاسی، موها در ناحیه وسیعی از سر نازك شده و تراكم آن كم می شود. البته معمولاً خط موی پیشانی باقی می ماند. عوامل مختلفی می توانند این نوع طاسی را ایجاد كنند. در بیشتر موارد علت این نوع ریزش، ژنتیكی است البته بیماریها و داروهای خاصی هم می توانند باعث ریزش منتشر شوند. از جمله:
الف- فاكتور ژنتیكی: طاسی ارثی در خانمها آندروژنتیك یا الگوی زنانه نامیده می شود و ژن آن از پدر و مادر منتقل می شود. این حالت معمولاً در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی ظاهر می شود و در مواردی هم در سن ۲۰ سالگی اتفاق می افتد. خوشبختانه در اكثر موارد خط موی فرونتال حفظ شده و مانند مردان عقب رفتن موهای پیشانی ایجاد نمی شود. شواهد نشان داده در افرادی كه از نظر ارثی مستعد طاسی هستند مصرف قرص های ضد بارداری سن شروع ریزش موی آنها را پایین آورده و زودتر دچار طاسی می شوند، بنابراین در افرادی كه سابقه خانوادگی طاسی زنانه دارند بهتر است این قرص را مصرف نكنند. اگر خانمی به این نوع ریزش مو مبتلا شد بایستی تمام علتهای مؤثر در ریزش مو بررسی شوند. در صورتی كه هیچ گونه مشكل داخلی وجود نداشت تشخیص اصلی، ریزش مو ارثی است.
ب- بیماریها و شرایط خاصی كه باعث ریزش موی منتشر در زنان می شود: بعد از یائسگی به دلیل كاهش استروژن ریزش مو افزایش می یابد. در خانمها هورمون استروژن یك اثر محافظتی قوی بر مو و پوست دارد.
ح- تغذیه نامناسب : بعد از مدتی تغذیه نامناسب بدن با كمبود ویتامین، كم خونی، كمبود پروتئین و كالری، كمبود روی و اسید های چرب ضروری، مواجه شده و هر كدام از این كمبودها می توانند باعث ریزش شدید مو شوند. البته اثر آنها موقتی بوده و در صورتی كه كمبودها اصلاح شوند ریزش مو طبیعی می شود. خانمهایی كه خونریزیهای ماهیانه شدید دارند در معرض كمبود آهن هستند و در صورتی كه این كمبود توسط تست آزمایشگاهی تشخیص داده شود حتماً بایستی به دنبال درمان آن باشند زیرا می تواند یك عامل پر قدرت در ریزش موی خانمها باشد. همچنین افزایش ویتامین آ در بدن می تواند باعث ریزش مو شود.
د- ریزش با تأخیر ناشی از استرس و دارو : استرس می تواند عامل مهمی در ریزش مو محسوب شود. به طور طبیعی ۵۰-۱۰ درصد از موهای سر در مرحله استراحت به سر می برند. یك استرس شدید باعث می شود درصد زیادی از موها در یك زمان رشدشان متوقف شود. چند ماه بعد از استرس وارد شده، موهای در حال استراحت دچار ریزش شده و این ریزش به حدی شدید است كه باعث نگرانی فرد می شود.
تعداد نسبتاً زیادی از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. البته این ریزش موقتی است و با قطع مصرف دارو مشكل بر طرف می شود. برخی از این داروها عبارتند از:
۱ - داروهای رقیق كننده خون مثل وارفارین و هپارین
۲- داروهای ضد تشنج: دیلانتین
۳- داروهای ضد نقرس: كولشیسین و آلوپورینول
۴-داروهای ضد فشار خون به خصوص بتابلوكرها
۵-داروهای ضد التهاب: پردنیزولون
۶- داروهای پایین آورنده كلسترول
۷- داروهای ضد افسردگی: لیتیوم
۸ - داروهای ضد بارداری
۹- مصرف زیاد ویتامین آ
۱۰- داروهای لاغری و كوكائین.
هـ - ریزش ناگهانی- ریزش ناگهانی شرایطی است كه درصد زیادی از موهای در حال رشد به طور ناگهانی ریزش پیدا می كنند. شیمی درمانی و رادیوتراپی روی سلولهایی از بدن كه به سرعت تقسیم می شوند مثل سلولهای سرطانی اثر كرده و می تواند روی سلولهای فولیكول مو نیز اثر كند و باعث از بین رفتن فولیكولها شود. البته این حالت هم موقتی بوده و چند ماه بعد از توقف شیمی درمانی موها شروع به رشد می كنند.
و - فاكتورهای شیمیایی:مواد شیمیایی كه در رنگ كردن موها، فر كردن، صاف كردن و دكلره استفاده می شوند می توانند باعث خشك شدن و خرد شدن موها شده و ریزش موقت ایجاد كنند. در مواردی این ریزش موها دائمی شده و موهای ریخته شده دوباره رشد نمی كنند.
۲ - ریزش مو با طرح مردانه در زنان
در این نوع ریزش مو مانند مردان عقب رفتن خط موی پیشانی و خالی شدن وسط سر دیده می شود.در این زنان موها در جلو و وسط سر نازك می شود در حالی كه در ناحیه پشت و كناره ها موها ضخیم و پر تراكم است. این نوع ریزش مو در اثر افزایش غیر طبیعی سطح هورمون مردانه است. در صورتی كه این افزایش با تست آزمایشگاهی مشخص شد مصرف داروهای آنتی آندروژن و محلول موضعی مینوكسیدیل تا حد زیادی از ریزش بیشتر جلوگیری می كند. این زنان به دلیل داشتن موهای خوب و پر تراكم در ناحیه پشت سر كاندید مناسبی برای جراحی پیوند موهستند.
۳ - ریزش موی منطقه ای
شایع ترین عواملی كه می توانند باعث ریزش مو در یك قسمت سر شوند عبارتند از:
۱ - آلوپسی آره آتا: در این حالت قسمتی از موها به صورت گرد و سكه مانند به طور ناگهانی دچار ریزش می شوند و به ندرت ممكن است تمام سر و حتی ابرو و مژه هم مبتلا شوند. این نوع ریزش منطقه ای با درمان های دارویی برطرف می شوند و انجام پیوند مو در این نوع ریزش صحیح نیست.
۲ - آلوپسی ناشی از كشش: در صورتی كه موها آرایش خاصی داشته باشند كه از ناحیه شقیقه ها و جلوی پیشانی به طور مرتب تحت كشش باشند باعث از بین رفتن فولیكولها در این ناحیه شده این نوع ریزش به خوبی به وسیله جراحی پیوند مو اصلاح می شود.
۳ - تریكوتیلومانیا : یك نوع اختلال روانی است و بیشتر در زنان جوان دیده می شود. فرد موهای خود را به دور انگشتان پیچیده و با كشش محكم آنها را می كند.
۴ - جراحی زیبایی صورت: در جراحی كشیدن صورت و بالا بردن ابروها نزدیك ناحیه برش جراحی یا در خط پیشانی ناحیه شقیقه ها موها از بین می روند. این افراد كاندید خوبی برای جراحی پیوند مو هستند.
۵ - تینا كپیتس: یك نوع عفونت قارچی در سر است و باعث ایجاد تكه های قرمز بدون مو یا همراه با موهای شكسته می شود.
●درمان
درمان طاسی قدمت طولانی دارد و زنان و مردان از ۵۰۰۰ سال پیش به دنبال درمانی برای ریزش موی خود بوده اند. چون به نظر آنها داشتن مو مترادف است با جوانی، زیبایی، زنده دلی، اطمینان و اعتماد به نفس.اولین درمانها از نسلی به نسل گذشته و اكنون در كتابخانه های پزشكی شفا دهنده های مصر قدیم گنجانده شده است. خوشبختانه امروزه ما در زمانی زندگی می كنیم كه انواع درمانهای دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود داشته و طاسی را به طور كامل می توان درمان نمود. با توجه به علتهای متفاوت ریزش مو اولین و مهمترین قدم در درمان آن تشخیص دقیق علت است. در مواردی كه بیماری یا اختلال هورمونی و یا كمبود تغذیه عامل ریزش مو باشد بایستی به دنبال درمان كامل علت زمینه ای باشیم.
●چه زنانی می توانند بهترین كاندید پیوند مو باشند؟
به دنبال پیشرفت علم و دستیابی به تكنیك های جدید جراحی این امكان برای زنان وجود دارد كه بتوانند دوباره به موهای زیبای از دست رفته خود برسند. روش فولیكولار یونیت جدیدترین تكنیك در پیوند مو است كه باعث ایجاد یك خط موی كاملاً طبیعی می شود و با این روش زیباترین نتایج را در بیماران می توان دید. به طوری كه بقیه افراد قادر به تشخیص آن نخواهند بود. افرادی كه موهای پشت سرشان از تراكم بالایی برخوردار باشد كاندید خوبی برای این جراحی هستند.
۱ - زنانی با ریزش موی طرح مردانه كه در این افراد به دلیل سطح بالای هورمون آندروژن ناحیه پیشانی و فرق سر دچار ریزش شده و در قسمت پشت سر تراكم خوبی دارند، به دنبال درمان هورمونی برای ترمیم موهای ریخته شده می توانند از پیوند مو استفاده كنند.
۲ - زنانی با ریزش منطقه ای ناشی از كشیدن موها و یا بعد از جراحی كشش صورت و بالابردن ابرو.
۳ - زنانی كه دارای طاسی ژنتیك منتشر هستند معمولاً در ناحیه پشت سر تراكم خیلی بالایی ندارند . البته این افراد می توانند پیوند مو انجام دهند و با انجام پیوند تراكم مو در قسمت جلوی سرشان افزایش یافته و ظاهر زیباتری پیدا می كنند ولی بایستی توقع و انتظارات آنها از جراحی واقع بینانه باشد و بعد از جراحی منتظر یك تراكم بسیار بالا نباشند.

*دكتر محمدعلی نیلفروش زاده متخصص پوست و مو

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها