رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114833

وقتی آکنه رفت، جای آکنه میماند؟

وقتی آکنه رفت، جای آکنه می‌ماند؟

حتما شما هم صورت بعضی‌ها را دیده‌اید که به علت جای جوش‌های قدیمی، تورفته به نظر می‌رسد. بسیاری از این افراد از جای این جوش‌های قدیمی که صورت‌شان را آبله‌رو کرده است شاکی‌اند و به دنبال چاره‌ای می‌گردند که برای همیشه جای این جوش‌ها را از صورت‌شان پاک کنند. با دکتر مریم ملکی، متخصص پوست و مو درباره روش‌های درمان این مشکل به گفتگو نشسته‌ایم...
▪ چرا جای جوش‌های قدیمی روی صورت بعضی‌ها به صورت چاله چاله باقی می‌ماند؟
ـ اسکار آکنه یا همان چاله‌هایی که ناشی از جوش‌های عمیق است، در بعضی موارد سطحی و در بعضی موارد عمقی است. هر چه اسکارها سطحی‌تر باشد، پر کردن و صاف کردن آن آسان‌تر و سریع‌تر و هر چه اسکارها عمیق‌تر باشد، صاف‌تر کردن آنها دشوارتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد.
▪ اولین قدم برای خلاصی از شر این چاله‌ها چیست؟
ـ جهت درمان اسکارآکنه باید اول جوش فعال را متوقف نماییم و مطمئن شویم که بیمار، حداقل جوش عمیقی نزده و بعد اقدامات لازم جهت صاف‌تر کردن فرورفتگی‌ها را شروع نماییم که این امر معمولا توسط داروی خوراکی و یا موضعی و یا ترکیب آنها با هم امکان‌پذیر است.
▪ پزشک متخصص پوست هم می‌تواند با راه‌های درمانی ویژه‌ای به بیماران کمک کند تا زودتر از شر این جای جوش‌ها خلاص شوند و پوستی صاف و شفاف را در صورت‌شان تجربه کنند؟
ـ در حال حاضر روش‌های درمانی موثر برای اسکار آکنه وجود دارد که می‌توان یک یا ترکیبی از چند روش را به کار برد تا پوست سالم را دوباره به وجود آورد.
▪ مثلا چه روش‌هایی؟
ـ میکرودرم ابریژن، که هر چه اسکارها عمیق‌تر باشند تکرار بیشتری نیاز دارد ولی جهت اسکارهای بسیار عمیق توصیه نمی‌شود. در این روش جوش فعال، تیرگی محل جوش‌ها نیز بهبود می‌یابد و هم زمان اسکارها سطحی‌تر می‌شوند. این روش یک کار فیزیکی بوده و تقریبا هیچ عارضه‌ای ندارد و فرد می‌تواند بلافاصله به محل کار خود برگردد.
▪ لیزر JPL چه طور؟
ـ در این روش کلاژن سازی پوست تحریک می‌شود و اسکارها سطحی‌تر می‌شوند و با تکرار آن پوست صاف می‌شود. ضمن اینکه، کمک به بستن منافذ، کاهش قرمزی و کاهش جوش فعال نیز می‌شود. این روش نیز عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند وفرد بلافاصله می‌تواند به سر کار برگردد (بدون نیاز به پانسمان).
▪ CO۲ لیزر چه طور؟
ـ در این روش جوش فعال باید قبلا درمان شده باشد و فرد تقریبا هیچ جوش فعالی روی صورت نداشته باشد. در این روش احتیاج به بی‌حسی موضعی می‌باشد. این روش به مهارت و تجربه زیاد پزشک نیاز دارد. بیمار پانسمان می‌شود که تا ۱۰ روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف‌تر و صورتی رنگی ایجاد می‌شود که این قرمزی پوست می‌تواند از ۱ تا چند ماه (۲ تا ۳ ) ادامه یابد و پس از آن کاملا از بین می‌رود و پوست یکدست و هم رنگ می‌شود که حتما باید در این روش پس از بهبودی زخم‌ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل لیزر شده تیره نشود.
▪ می‌توان از لیزر پوست انتظار داشت که جای جوش‌ها را به صورت صد در صد بهبود بخشد؟
ـ نکته مهم در لیزر پوست این است که بهبود اسکارها بستگی به عمق آنها دارد. اسکارهای سطحی تقریبا کاملا صاف می‌شوند ولی اسکارهای عمیق‌تر فقط ۶۰ درصد بهبودی دارند ولی فرد می‌تواند پس از ۶ ماه لیزر را مجدد انجام دهد. یا اینکه از روش‌های میکرودرم ابرژن وjpl جهت بهبودی بیشتر استفاده نماید.
▪ این لیزرها عوارضی هم دارند؟
ـ از عوارض لیزرco۲ به جزقرمزی می‌تواند pip باشد که آن تیره شدن محل لیزر است که بیشتر در افراد خیلی تیره و یا کسانی که زیاد در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد که درصورت بروزاین مشکل می‌توان با میکرودرم ابرژن و دارو آن را از بین برد.
▪ جدیدترین لیزری که امروزه در دنیا برای درمان ضایعات پوستی به وجود آمده است، چه لیزری است؟
ـ جدیداً دستگاه لیزر فرکشنال آمده که می‌تواند اسکار آکنه را طی ۳ تا ۵ جلسه بدون هیچ گونه عوارضی از بین ببرد. در چند سال اخیر تکنولوژی جدیدی به نام لیزر فرکشنال به‌وجود آمده است که به طور قابل ملاحظه‌ای زمان التیام بخشی پوست و همچنین عوارض دیگر لیزر را کاهش می‌دهد. در این روش نور لیزر به تعداد زیادی شعاع‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود. وقتی این شعاع‌های کوچک‌تر به پوست برخورد می‌کنند، نقاط کوچکی از پوست که بین این شعاع‌های لیزری قرار گرفته است و با لیزر برخورد نمی‌کند، سالم می‌ماند.

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها