رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 117677

مراقبت از لب ها

مراقبت از لب ها

لب ها از جمله اعضای بدن هستند که با تحریکات مختلفی در طول روز آزرده می شوند. بیشترین آسیبی که لب ها را درگیر می کند، زخم ها و آسیب های فیزیکی است. گاز گرفتن لب ها و کندن پوست لب ها یک عادت است که بسیاری از افراد برای رفع اضطراب و نگرانی خود به آن پناه می برند. گاز گرفتن مرتب لب ها می تواند به زخم های شدید و عمیق لب ها منجر شود که گاهی اوقات این زخم ها آغازی برای بروز عفونت در ناحیه لب است. در حالت های ملایم تر، گاز گرفتن لب ها به رنگ پردگی، پوسته شدن و التهاب لب منجر می شود. اگر کودک کم سنی در خانه دارید، باید وسایل خانه را طوری آماده کنید که تا حد امکان، وسایل نوک تیز و خطرناک از جلوی راه کودک برداشته شود.
اگر لب به هر علتی دچار جراحت و یا زخم شد، ابتدا آن را به کمک آب ولرم و یک پارچه مرطوب، تمیز کنید. برای برداشتن خونابه های داخل دهان، از آب نمک استفاده کنید. برای برطرف کردن خونریزی لب، یک پارچه تمیز را حداقل ۵ دقیقه روی محل جراحت فشار دهید. اگر بعد از این مدت خونریزی قطع نشد برای بررسی بیشتر زخم به پزشک مراجعه کنید. برای برطرف کردن التهاب و ورم لب، می توانید از کمپرس سرد روی لب و داخل دهان استفاده کنید. اگر زخم روی لب به ناحیه پوست صورت نیز کشیده شده است، زخم باید توسط پزشک معاینه شود.
سرطان لب بیماری است که بیشتر در مردان بالای ۴۵ سال دیده شده و از آنجا که به طور معمول بدون علامت یا با یک زخم کوچک آغاز می شود به طور معمول در مراحل پیشرفته و درمان ناپذیر، تشخیص داده می شود. از جمله عوامل ایجاد سرطان لب، تابش طولانی آفتاب به آنهاست، بنابراین به کسانی که به علت شغلشان، مدت های طولانی در معرض آفتاب قرار می گیرند، توصیه می شود که از کلاه های لبه دار استفاده کنند و همچنین استفاده از یک ضد آفتاب با درجه ۱۵ روی لب ها، می تواند تا حد زیادی از خطر برخورد اشعه خورشید بکاهد. استفاده از سیگار و پیپ هم خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می دهد. اگر لب هایتان ترک می خورد، آنها را با وازلین یا روغن ویتامین E چرب کنید. لب هایتان را با زبان، تر نکنید، زیرا خشک شدن بزاق باقی مانده روی لب ها، باعث ترک خوردن لب ها می شود. مقدار زیادی آب بنوشید. ترک خوردن لب های شما ممکن است به علت کمبود ویتامین B باشد، بنابراین از غذاهای سرشار از ویتامین B مثل غلات سبوس دار استفاده کنید. اگر گوشه های لب شما ترک می خورد، ممکن است دندان مصنوعی شما ایراد داشته باشد. در این مورد با دندانپزشک مشورت کنید.
دکتر حسین طباطبایی
دبیر انجمن متخصصان پوست وموی ایران

منبع : خانواده ما

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها