رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118625

بابونه

قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای دستگاه گوارش بكار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بكار می رود .
● اشكال دارویی :
▪ قطره ۱۵ میلی لیتری
● موارد مصرف :
قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان وسایر قسمتهای دستگاه گوارش بكار می رود علاوه بر این دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد . این فرآورده به صورت دهانشویه جخت رفع التهابات مخاطی دهان نیز بكار می رود .
● اجزاء فرآورده :
قطره بابونه از عصاره هیدرو الكلی گیاه بابونه Matrivaria chamomilla تهیه شده است كه هر ۱۰۰ میلی لیتر از قطره حاوی ۱۰ میلی گرم كامازولن و حداقل ۲ میلی گرم آپی ژنین می باشد .
● مواد موثره :
روغن های فرار نظیر كامازولن ، بیزابولول و فلانویید آپی ژنین
● آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :
فعالیت ضد التهابی عصاره بابونه بیشتر بواسطه تركیبات ماتریسین (پیشاز كامازولن ) ، بیزابولول و اكسیدهای آن بوده كه عمده ترین تركیبات موجود در عصاره را تشكیل می دهند و این فعالیت به عمل آنتی اكسیدان آنها نسبت داده شده است . مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است كه عصاره بابونه موجب وقفه سیكلواكسیژناز و لیپواكسیژناز شده در نتیجه تولید پروستاگلاندین ها و لوكوترین ها را متوقف می نماید و آپی ژنین موجود در عصاره بابونه علاوه بر وقفه در ایجاد محصولات ۵- لیپو اكسیژناز و سیكلو اكسیژناز ( نظیر ۱۲- لیپو اكسیژناز ) موجب مهار آزاد سازی هیستامین نیز می گردد . اثرات آنتی اسپاسمودیك بابونه به آپی ژنین نسبت داده میشود كه یمزان این اثر نسبت به پاپاورین ۳/۹۲ برابر قویتر است .
● مقدارمصرف :
▪ برای مصرف خوراكی در بزرگسالان روزی ۳ بار هر بار ۳۰ قطره و رد اطفال روزی ۳ بار هر بار ۲۰-۱۰ قطره در یك فنجان آب ولرم میل نمایئد .
▪ به عنوان دهانشویه : روزی سه بار هر بار یك قاشق مرباخوری از قطره با نصف لیوان آب ولرم مخلوط و غرغره شود .
● عوارض جانبی :
▪ در افراد حساس احتمال بروز واكنشهای آلرژیك مانند درماتیت و آنافیلاكسی وجود دارد .
● موارد منع مصرف :
این فرآورده در افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد .
● مصرف در حاملگی وشیردهی :
ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار باید سنجیده شود .
● نكات قابل توصیه :
در كاربرد دارو به عنوان ضد التهاب و سوزش مخاط معده و روده نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود
و به عنوان ضد اسپاسم و ضد نفخ باید دارو یك ساعت بعد از غذا مصرف شود

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشكان ایران

منبع : مجله صبح بخیر ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها