رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 119882

چاره سنگ کلیه

چاره سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از دردهای شایع است که در تابستان و هوای گرم بیش از ماه‌های سرد مشاهده می‌شود. به گفته متخصصان کلیه و مجاری ادرار، نوشیدن آب یکی از بهترین درمان‌ها برای پیشگیری از سنگ کلیه است به همین دلیل به سراغ دکتر مسعود اعتمادیان، رییس بیمارستان تخصصی کلیه شهید هاشمی‌نژاد آمدیم تا برخی از نکات را از زبان ایشان بشنویم...
▪ بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند با چه علایمی به اورژانس مراجعه می‌کنند؟
ـ این بیماران اغلب با درد کولیکی کلیوی و خون‌ریزی ادراری مراجعه می‌کنند. درد کولیکی دردی است که به طور متناوب در پهلوی بیمار با منشا کلیه یا حالب بوده و ممکن است به کشاله‌ران یا بیضه همان‌طرف انتشار پیدا کند. عموما بیماران به خود پیچیده و یک وضعیت راحتی را پیدا نمی‌کنند. برخی مواقع سخت شدن شکم همراه با تهوع و استفراغ وجود دارد. تب خفیف و افزایش مختصر شمارش گلبول‌های سفید نیز ممکن است دیده شود. در صورت وجود شواهد عفونت مانند تب شدید، افزایش قابل توجه شمارش گلبول سفید و حضور گلبول سفید در ادرار به خصوص در بیماران دیابتی، باید به سرعت درمان را آغاز کنیم.
▪ چطور می‌توانیم سنگ‌کلیه را تشخیص دهیم؟
ـ در آزمایش ادرار این بیماران، گلبول‌های قرمز تقریبا همیشه وجود دارند. ۹۰ درصد سنگ‌ها درعکس شکمی کلیه، حالب و مثانه قابل مشاهده هستند.
▪ کی باید این بیماران در بیمارستان بستری شوند؟
ـ گاهی در این بیماران سنگ کلیه آن‌قدر بزرگ است که بیمار نیازمند مداخله فوری و بستری می‌شود. گاهی اوقات نیز بیمار دچار تب بالا می‌شود که برای این کار نیز باید بیمار را بستری و به سرعت آنتی‌بیوتیک مناسب را آغاز کرد. همچنین برخی بیماران با دردهای غیرقابل کنترل نیازمند تزریق ضددرد هستند که به همین دلیل باید این بیماران در بیمارستان بستری شوند. بیمارانی که تهوع زیادی دارند و نیازمند تجویز مایع داخل عروقی هستند نیز از جمله مواردی است که سبب بستری شدن بیمار می‌شود.
▪ بیماران دیابتی مبتلا به سنگ کلیه را چگونه درمان می‌کنید؟
ـ بیماران دیابتیک با بیماری سنگی حاد در معرض برخی عوارض مانند عفونت و سمیت کلیوی مواد حاجب رادیولوژی هستند. این عوارض در بیماران دیابتی وابسته به انسولین که کنترل قند خوبی ندارند جدی است، اغلب این بیماران باید بستری ‌شوند. بیمارانی که مت‌فورمین مصرف می‌کنند نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند.
▪ زنان بارداری که سنگ‌کلیه دارند چه کار کنند؟
ـ زنان حامله با درد کلیه و خون‌ریزی ادراری باید سونوگرافی شوند و سپس درمان ویژه‌ای برای این بیماران صورت گیرد.
▪ چه بیمارانی را سرپایی درمان می‌کنید؟
ـ برای بیماران با سنگ کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر که از جهات دیگر سالم هستند درمان سرپایی مناسب است. از بیماران خواسته می‌شود تا مایعات کافی بنوشند. نمونه ادرار بیمار را از نظر پیدا کردن سنگ به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم و به اندازه کافی ضددرد به بیمار داده می‌شود. پیگیری به صورت هفته‌ای یا هر دو هفته یک‌بار از طریق کلیشه رادیوگرافی از نظر بررسی پیشرفت عبور سنگ انجام می‌شود. سنگ‌های بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر احتمال دفع خودبه‌خودی کمی دارند و در صورت عدم حضور عوارض مانند عفونت، انسداد شدید یا کلیه منفرد باید برای مداخله زودتر مدنظر باشند.

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها