رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120364

نارسایی کلیه، استخوان زنان را تهدید میکند!

نارسایی کلیه، استخوان زنان را تهدید می‌کند

محققان ادعا كردند، زنان مبتلا به نارسایی متوسط كلیوی بیشتر در معرض ابتلا به شكستگی‌های لگن هستند. اگر این یافته در سایر تحقیقات هم تایید شود، پزشكان باید هنگام تعیین خطر شكستگی لگن در خانم‌های مسن، عملكرد كلیوی آنها را نیز بررسی كنند.
محققان در این مقاله اظهار كردند كه خطر بروز شكستگی‌ لگن در خانم‌های مسنی كه مبتلا به بیماری متوسط تا شدید كلیوی بودند، بیشتر است. یعنی هر چه شدت بیماری بیشتر باشد، خطر شكستگی هم بیشتر خواهد بود.
این مطالعه روی گروهی از خانم‌های بالاتر از ۶۵ سال صورت گرفت كه به علت شكستگی‌های ناشی از پوكی استخوان مراجعه كرده بودند. ۱۴۹ خانم با شكستگی‌ لگن و ۱۵۰ خانم با شكستگی‌ مهره‌ها وارد مطالعه شدند. از طرفی، ۳۵۹ خانم با سن مشابه برای مقایسه تحت مطالعه قرار گرفتند كه هیچ‌گونه شكستگی‌ در بدن نداشتند.
نارسایی خفیف كلیوی، خطر شكستگی‌ لگن را تا ۵۰ درصد و نارسایی متوسط كلیه، خطر بروز شكستگی لگن را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد اما نارسایی كلیویی هیچ تاثیری روی میزان شكستگی‌ در ستون مهره‌ها نداشت. دانشمندان به این نتیجه رسیدند كه اگر نتایج این تحقیق در سایر مطالعات تایید شود، برای تعیین خطر ریسك شكستگی در خانم‌های سالمند، باید حتما عملكرد كلیوی آنها را مورد بررسی قرار داد.

آذر ساغری

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها