رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 122786

بهداشت، چاره بیماریهای پوستی

بهداشت، چاره بیماری‌های پوستی

ترک‌خوردگی و خارش پوست، بثورات کهیری، تغییرات در لثه و بسیاری از مشکلات پوستی را می‌توان از عوارض شیرین دوران بارداری ذکر کرد که بسیاری از زنان را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
دکتر مریم اخیانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با جام‌جم، استریا (خطوط پوستی)‌ را خطوط کمی فرورفته روی پوست که معمولا به صورت قرینه در برخی نواحی پوست همانند نواحی شکم، سینه‌ها، ران‌ها، باسن و کمر در خانم‌ها و شانه و ناحیه پایین کمر در آقایان ذکر می‌کند که معمولا در طول بلوغ، حاملگی، رشد، کاهش یا افزایش وزن سریع، چاقی، مصرف کورتون یا در برخی از بیماران همانند سندروم کوشینگ (پرکاری غدد فوق کلیوی)‌ دیده می‌شود.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، علت ایجاد این عارضه کاملا مشخص نشده است ولی در اغلب موارد، در نواحی که استریا وجود دارد، رشته‌های کلاژن پوست کم شده و رشته‌های الاستیک آن شکسته می‌شوند.
در مواقع ایجاد استریا، این خطوط، ابتدا به رنگ قرمز مایل به بنفش و پس از مدتی سفیدرنگ می‌شود که اگر درمان نشود به مرور زمان کمرنگ می‌شود.
دکتر اخیانی با اشاره به این مطلب اظهار می‌کند: جهت درمان این خطوط پوستی از کرم‌های محتوی ترتینوین،AHA ، یا لیزر (PDL) استفاده می‌شود.
● وریدهای واریسی
پاها از توده وریدهای عمقی و سطحی پوشیده شده‌اند که وریدهای سطحی خون پوست و قسمت‌های سطحی را به طرف بالا هدایت و به وریدهای عمقی پمپ می‌کنند تا به قلب بازگردد. این پزشک متخصص با اشاره به این مطلب علت واریس را تخریب در دریچه‌های وریدی، کاهش قدرت عضلانی و ایستادن زیاد، عنوان می‌کند که در این صورت وریدها نمی‌توانند خون را به بالا هدایت کنند و در نتیجه خون درون عروق پس زده و با سرعت بسیار کم به بالا هدایت می‌شود و وریدهای سطحی‌تر پیچ خورده و به صورت آبی دیده می‌شوند.
برای ایجاد واریس زمینه‌های ژنتیکی، عوامل هورمونی و ایستادن بسیار موثر است که جهت درمان آن از روش‌‌های ساده بالا نگه داشتن پاها، پوشیدن جوراب‌های ضدواریس، اسکلروتراپی و جراحی استفاده می‌شود.
● خارش‌های حاملگی
حدود یک پنجم زنان حامله دچار خارش می‌شوند که در اکثر مواقع این خارش‌ها به ضایعات پوستی همچون اگزما، کهیر، گال و... منتهی می‌شود. دکتر اخیانی برخی از ضایعات پوستی کهیری را از علل خارش ذکر کرده و می‌گوید: برخی از خارش‌‌های پوستی از ماه چهارم حاملگی به بعد ایجاد می‌شوند که می‌تواند در کف دست و پا، شکم یا حتی کل بدن ایجاد شود و مشکلاتی را برای زن باردار بوجود آورد.
وی علت این عارضه را انسداد مجاری صفراوی دانسته که گاهی با کمی زردی همراه است و بلافاصله بعد از زایمان بهبود می‌یابد ولی گاهی مشاهده می‌شود که در حاملگی‌های بعدی یا با مصرف قرص‌های ضدحاملگی، این عارضه عود می‌کند که اگر خارش شدید شود از داروهای پایین‌آورنده صفرا، استفاده می‌شود.
<نوع دیگری از خارش‌های زمان حاملگی به هفته‌های ۳۰ ۲۵ برمی‌گردد که ایجاد خارش بیشتر در شکم، زانوها و آرنج‌ها مشاهده می‌شود> این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این مطلب، خاطرنشان می‌کند: این خارش‌ها در طول حاملگی ادامه دارد و بعد از زایمان از بین می‌روند.گفتنی است این خارش‌ها برای مادر و جنین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و احتمال این که در حاملگی‌های بعدی عود کنند، بالاست. بسیاری از محققان بر این عقیده‌اند که مشکلات پوستی ایام حاملگی، تغییراتی را در پوست، مو، ناخن، عروق و سیستم ایمنی ایجاد می‌کنند که با مراقبت‌های ویژه مشکلی را به همراه نخواهند داشت. گاهی نیز تغییرات محسوسی در لثه زنان باردار مشهود است که باعث قرمزتر شدن لثه آنها می‌شود که مربوط به افزایش هورمون استروژن خون است که پس از گذران ایام بارداری و رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف ویتامینث می‌توان از عوارض تخریب دندان‌ها، جلوگیری به عمل آورد.
● بثورات کهیری
«گاهی در زمان حاملگی (بخصوص ۳ ماهه آخر حاملگی)‌، وقتی وزن مادر و جنین افزایش می‌یابد، زنان دچار ضایعات کهیری خارش‌دار می‌شوند که بعضا در وسط این ضایعات تاول کوچکی ظاهر می‌شود که بیشتر در شکم و طول خطوط استریا ظاهر می‌شود.» دکتر اخیانی با اشاره به این موضوع، متذکر می‌شود؛ این ضایعات کهیری هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند و معمولا نوزاد با وزن بالا به دنیا می‌آید که پس از زایمان بشدت این خارش و کهیرها، کاسته می‌شود و در حاملگی‌های بعدی نیز رخ نخواهد داد.
● چند توصیه مفید
در ایام بارداری، غدد عرق، ترشح زیادی دارند و بالا رفتن وزن زن باردار، سیستم ایمنی رو به تضعیف می‌رود که تمام این عوامل باعث می‌شود زمینه‌ای مساعد جهت ایجاد عفونت‌های میکروبی، ویروسی، قارچی و پوستی به وجود آید.
دکتر اخیانی با اعلام این مطلب در پایان خاطرنشان می‌کند؛ با استحمام مرتب، تعویض لباس، رعایت نظافت و توجه بیشتر به بهداشت زیر بغل، زیر پستان‌ها، کشاله‌های ران، ناحیه تناسلی و پاها، می‌توان از بروز بیماری‌های پوستی، جلوگیری به عمل آورد.

منبع : روزنامه جام‌جم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها