رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125801

دیفتری

بیماری خطرناکی است که در اثر میکروبی به‌نام کورینه‌باکتریوم دیفتریه ایجاد می‌شود و در بسیاری موارد کشنده است. دیفتری در اثر مواجهه با شخصی که حامل بیماری است یا خود، بیمار است، منتقل می‌شود. (حامل به شخصی گفته می‌شود که باکتری را در بدنش دارد ولی سالم است) علائم دیفتری ممکن است. دو یا چهار روز بعد از مواجهه با باکتری ظاهر شود.
میکروب دیفتری موجب التهاب بینی گلو، لوزه‌ها و غد لنفاوی گردن می‌شود. میکروب با تخریب بافت و تولید سمی که به قلب آسیب می‌رساند و فلج ایجاد می‌کند، انسان را می‌کشد عوارض شایع، خروسک و ذات‌الریه هستند.
ایمن‌سازی علیه دیفتری از ۴۰ سال پیش تاکنون انجام‌پذیر بوده است. که یکی از مطمئن‌ترین، ارزان‌ترین و مؤثرترین واکسن‌های موجود است. با اینکه این واکسن، مطمئن و مؤثر است. هنوز دیفتری در بسیاری از نقاط جهان ریشه‌کن نشده است. چون بسیاری از اشخاص علیه آن ایمن نشده‌اند.
● علائم و نشانه‌ها
علائم عمده دیفتری عبارتند از: گلودرد شدید و مداوم. در گلوی عفونی چرک و غشای خاکستری به‌وجود می‌آید که شبیه عفونت گلودرد استرپتوکوکی و مونونوکلئوز است. دیگر علائم شامل تب، سرفه، و اشکال در نفس کشیدن می‌باشد.
تشخیص دیفتری باید به‌وسیله پزشک انجام گیرد. تشخیص دیفتری به چند دلیل مشکل است. اول اینکه بسیاری از پزشکان هیچ‌گاه حتی یک مورد دیفتری را نیز ندیده‌اند. دوم اینکه دیفتری بسیار شبیه مونونوکلئوز عفونی، گلودرد استرپتوکوکی و اشکال مختلف خروسک است. سوم اینکه به‌دلیل نادر بودن آن، پزشک معمولاً به دیفتری مشکوک نمی‌شود. بنابراین، تست آن را درخواست نخواهد کرد. کشت‌های متداول گلو که در مطب پزشک گرفته می‌شوند. باکتری دیفتری را نشان نمی‌دهند و بنابراین، تنها راه مطمئنی که می‌توان باکتری را مشاهده کرد. کشت ویژه دیفتری از ترشحات بینی و گلو است. بنابراین، اگر بیماری هم عفونت استرپتوکوکی و هم دیفتری گلو داشته باشد، پزشک احتمال دیفتری را نمی‌دهد و یک کشت عادی استرپتوکوک انجام می‌دهد و به این ترتیب دیفتری در نظر گرفته نمی‌شود. علت اینکه حتماً باید وضعیت واکسیناسیون کودکتان در برابر دیفتری را به پزشک بگوئید، همین مطلب است.
● مراقبت خانگی
هیچ درمان خانگی برای دیفتری وجود ندارد. این بیماری، وخیم و احتمالاً کشنده است و درمان باید به‌وسیله پزشک انجام گیرد. اگر کودک گلودرد شدید دارد، به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک شما واکسن نزده و یا اینکه یادآورهای لازم را تزریق نکرده است، باید این مسله را به پزشک گزارش دهید تا پزشک، احتمال دیفتری را نیز در نظر بگیرد. بهترین کاری که والدین می‌توانند بکنند این است که با ایمن‌سازی مناسب، جلو دیفتری را بگیرند. سه واکسن در جریان شش ماهه اول زندگی زده می‌شوند. یادآورهای عادی در هجده ماهگی و در چهار تا شش سالگی تزریق می‌شوند. یادآورها در تمام زندگی باید هر ده سال یکبار زده شوند. اگر کودک شما واکسن نزده است، هر مورد سرفه، گلودرد یا خروسک باید به‌عنوان آغاز دیفتری در نظر گرفته شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد.
● موارد احتیاط
- اگر ایمنی کودک شما در برابر دیفتری تجدید نشده است، حتماً این مسئله را به پزشک اطلاع دهید چون دیفتری به علل ذکر شده احتمالاً اصلاً به فکر پزشک نخواهد رسید.
- اگر کودک مشکل نفس کشیدن دارد، سعی نکنید به درون گلوی کودک نگاه کنید.
- به کودکی که مشکل نفس کشیدن دارد، داروی ضدسرفه ندهید.
- به یاد داشته باشید که کودکی که واکسن دیفتری نزده است. می‌تواند از یک شخص بالغ یا کودک حامل بیماری، دیفتری بگیرد.
● درمان پزشکی
اگر پزشک به دیفتری مظنون شود، بیماری می‌تواند تشخیص داده شده، درمان شود. ضدسم دیفتری و مقادیر زیادی پنی‌سیلین و اریترومایسین مؤثر می‌باشند. در صورت شدید بودن علائم تراکئوستومی (نوعی عمل جراحی که طی آن نای با یک سوراخ به گردن باز می‌شود)، لازم خواهد شد.
عناوین مرتبط
سرفه: خروسک (خناق یا کروپ)، ایمن‌سازی (واکسیناسیون)، مونونوکلئوز عفونی، ذا‌ت‌الریه (پنومونی)، گلودرد، عفونت‌های استرپتوکوکی.

منبع : مطالب ارسال شده

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها