رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125844

سرفه Cough

img alt="سرفه Cough" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/7977786ff22b2fcf368a8b0dc3ec95f0.jpg" />

● علائم :
سرفه یا نشانه‌ای از یک بیماری است و یا واکنش بدن در برابر تحریکات گلو یا مجاری عبور هوا می‌باشد. سرفه ممکن است از سینه با خود خلط بهمراه آورد و بعنوان مثال در هنگام حمله آسم یا سیاه سرفه راههای هوایی را پاکیزه کند که این نوع سرفه به سرفه خلط‌دار معروف است. یک سرفه خشک که هیچ خلطی تولید نمی‌کند بی‌ثمر است و علت آن همیشه معلوم نیست. عامل تحریک کننده‌ای که باعث سرفه میشود می‌تواند مخاط سینوسهای عفونی یا ترشحات بینی ناشی از سرماخوردگی باشد که هردو آنها بداخل و پشت گلو می‌چکند. سرفه خشک نیز می‌تواند یک راه دفاعی بدن باشد.
بدین ترتیب که جسم فرو رفته و یا چسبیده در نای را به بیرون پرت کند. از دیگر عوامل ایجاد کننده سرفه، دود سیگار بزرگترها و هوای آلوده می‌باشد. اگر افراد بزرگتر در اطراف کودک سیگار بکشند دود آن گلوی کودک را تحریک کرده و موجب سرفه میشود. البته گاهی سرفه می‌تواند از طرف کودکان بعنوان حالتی برای جلب توجه ایجاد شود.
● آیا خطرناک است؟
سرفه اگرچه می‌تواند تحریک کننده باشد اما معمولاً خطرناک نیست. با این وجود سرفه‌ای که مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند بطوریکه دور لبها کبود می‌شوند و کودک نفس نفس میزند خطرناک است و باید فوراً معالجه شود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودکتان خلط سرفه می‌کند او را به شکم در بغل خوابانده و آرام به پشت او بزنید تا در بالا آوردن آن به وی کمک کنید.
۲) هرگز داروهای ضد سرفه برای سرفه‌هائیکه خلط دارند به کودک ندهید. زیرا اگر خلط بیرون نیاید خطر عفونت بیشتر میشود.
۳) اگر فکر می‌کنید که چیزی داخل گلوی کودکتان فرو رفته است سعی کنید آنرا بیرون بیاورید.
۴) اگر کودک شما شبها سرفه کند سر وی را بلند کنید و زیر شانه‌هایش بالش بگذارید. این کار باعث میشود که ترشحات بینی و مخاط از قسمت عقب به گلو سرازیر نشوند.
۵) برای تسکین گلوی کودک، به او لیموناد که
با عسل شیرین شده بدهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر سرفه کودکتان بعد از سه یا چهار روز بهتر نشد، اگر شبها بی‌خوابی می‌کشد و یا اگر نمی‌توانید جسم فرو رفته در حلق وی را بیرون بکشید مشورت با دکتر ضروری است. اگر سرفه‌های کودک ضعیف و کوتاه شده است و یا تنفس سخت و تند دارد و خس خس می‌کند بلافاصله به دکتر مراجعه نمائید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
اگر سرفه کودک شما به بیماریهایی از قبیل عفونت گوش میانی، ورم لوزه‌ها و یا خروسک مربوط است دکتر به تجویز آنتی بیوتیک بمنظور از بین بردن عفونت اقدام خواهد کرد.
اگر کودک شما دچار عفونت ویروسی است دکتر نحوه برطرف کردن علائم آنرا به شما و اینکه چگونه کودک خلط خود را سرفه کند آموزش میدهد.
اگر سرفه، بخشی از بیماری آسم وی باشد داروهای بازکننده برونش را، که به گشاد شدن مجاری هایی کمک می‌کند، تجویز خواهد کرد.
ممکن است برای کاهش گرفتگی بینی قطره‌های بینی را تجویز کند تا بهنگام خواب مصرف شود و از ریزش ترشحات به حلق جلوگیری بعمل آید.
دکتر می‌تواند درمانی برای سرفه نیز بدهد، یا یک ضد سرفه (برای تسکین دادن تحریکات گلو) و یا یک خلط‌آور Expectorant (تا اینکه خلط آسانتر به خارج سرفه شود).
●شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودک خود را آرام وگرم نگهدارید بطوریکه هر عفونت کوچکی قادر نباشد به ریه‌ها سرایت کند و عفونت جدی‌تری مانند برونشیت بوجود آورد.
نگذارید کودکتان در روز، تحرک زیاد داشته باشد. زیرا تنگی نفس می‌تواند منجر به یک حمله سرفه شود.
کودک خود را تشویق کنید تا شبها به شکم یا به بغل بخوابد بطوریکه خلط‌ها به داخل حلق او نروند.
یکی از پنجره‌ها را بمنظور مرطوب نگهداشتن هوای اطاق کودک باز بگذارید. اطاق را بیش از حد گرم نکنید.
در خانه سیگار نکشید و کودک خود را به فضای دود سیگار نبرید.

منبع : وب سایت کودکانه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها