رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 129208

سکسکه

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. سکسه بیش از یک ساعت طول بکشد.
۲. چندبار در روز یا چند روز در هفته دچار سکسکه می‌شوید.
۳. همراه با سکسکه، درد قفسهٔ سینه، سوزش دل، یا اختلال بلع هم وجود دارد.
ـ سکسکه نشانهٔ چیست:
سکسکه حاصل از تحریک عصب فرنیک است که ماهیچهٔ دیافراگم را به‌علل نامعلوم مجبور به انقباض‌های غیر قابل کنترل می‌کند. علم پزشکی با همهٔ پیشرفت‌هایش هنوز درمان مطمئنی برای این انقباض‌های کوچک و پر سر و صدا نیافته است. مری نیز ممکن است دچار انقباض‌های غیر ارادی شود. بلع نادرست یک لقمه غذا با تحریک عصب آن باعث انقباض انتهای مری می‌شود.
سکسکه معمولاً بدون ایجاد ناراحتی شروع می‌شود و پایان می‌گیرد. اما گاهی طولانی می‌شود که نشان‌دهندهٔ گرفتاری جدی‌تری است. کسانی که تحت عمل جراحی معده یا پشت بوده‌اند، اغلب دچار سکسکه‌های طولانی می‌شوند. واکنش به داروی بی‌هوشی هم ایجاد سکسکهٔ بعد از عمل می‌کند.
نارسائی پیشرفتهٔ کلیه و آبسه یا تومور نزدیک سینه، دیافراگم، یا مری هم ممکن است باعث سکسکه‌های طولانی یا مکرر شود. و بالاخره، بعضی افراد به‌دلائل فیزیولوژیائی دچار سکسکه می‌شوند. و گاهی ترس از یک واقعه و چیز ناخواسته باعث ایجاد سکسکه می‌شود.
ـ درمان سکسکه:
برای درمان سکسکه، باید انقباض دیافراگم یا معده را متوقف کرد. این کار را با پرت کردن حواس فرد به چیزی دیگر می‌توان انجام داد. اگر سکسکهٔ شما از بین نمی‌رود، به این علت است که می‌خواهید به زور آن را متوقف کنید؛ افکار خود را بر قفسهٔ سینه متمرکز کرده و دیافراگم را سفت می‌کنید؛ با این کار و تلاش برای نگاه داشتن سکسکه فقط آن را بدتر می‌کنید. چیزی بخورید. خوردن چیزی دارای مزه شدید ممکن است سکسکهٔ شما را متوقف کند. یک لیمو ترش با یک قاشق چای‌خوری سرکه بخورید.
عق بزنید. انگشت خود را در حلقتان فرو برید، اما نه آنقدر که دچار استفراغ شوید. کمی عق زدن ممکن است برای قطع آهنگ سکسکه کافی باشد. آب بخورید. نوشیدن لاجرعهٔ یک لیوان آب با بلع‌های منظم و یکسان می‌تواند سکسکه را متوقف کند. این کار حلق را نیز از مواد غذائی باقی‌مانده و تحریک کنندهٔ عصب فرنیک پاک می‌کند. سروته آب بخورید. از کمر خم شده و در همان حال کمی آب بخورید. این روش گاهی سکسکه را از بین می‌برد. حواس سکسکه کننده را پرت کنید. با ترکاندن یک بادکنک یا فریاد کشیدن ناگهانی یا هر چیز دیگر حواس فرد مبتلا را به چیزی غیر از سکسکه‌اش پرت کنید.
شکر بخورید. کمی شکر در انتهای زبان گذاشته و آن را ببلعید. یا یک قاشق چای‌خوری شکر در آب حل کرده و آن را سر بکشید. زبان را بگیرید. دهانتان را کاملاً باز کنید؛ زبان را با دست گرفته و آن را چند ثانیه کمی بیرون بکشید. اگر می‌توانید، در همین حال جملهٔ سختی را بیان کنید. روی آن شرط ببندید. با کسی که سکسکه می‌کند شرط ببندید که تا یک دقیقهٔ دیگر سکسکه‌اش بند می‌آید. مطمئن باشید شرط را می‌برید. جلوگیری نکردن از سکسکه باعث می‌شود تا ماهیچه‌های دیگر در متوقف کردن انقباض‌های دیافراگم شرکت کنند.
نزد پزشک بروید. اگر سکسکه شدید یا طولانی است، به پزشک مراجعه کنید تا او با استفاده از عکس‌برداری با پرتو ایکس انسداد احتمالی در مری را بررسی کند. در این صورت او با تجویر داروی مناسب عامل سکسکه را برطرف می‌کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها