رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 146544

خواص گلابی | معجزات گلابی برای سلامتی و بارداری و دیابت

ساعت ۲۴- آیا شما جزو آن کسانی هستید که عاشق خوردن گلابی هستند؟ اگر جوابتان منفی است این مقاله را بخوانید ما در این نوشته به چند مورد از خواص گلابی اشاره می‌کنیم تا شما نیز این میوه خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته در باره مضرات گلابی نیز به نکته‌ای اشاره خواهیم کرد.

گلابي
html>

گلابی از میوه هایی است که از زمان های بسیار قدیم برای عطر و طعم خوشمزه آنها نگهداری می شده است. این میوه به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، از مزایای سلامتی گلابی ها می توان در کمک به کاهش وزن ، بهبود هضم ، تقویت سلامت قلب و کمک به تنظیم فشار خون اشاره کرد. تصور می شود گلابی باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می شود و ممکن است به مراقبت از پوست ، چشم و مو کمک کند.

گلابی چیست؟5

گلابی میوه ای خوشمزه و شیرین با گوشت آبدار است. اصطلاح گلابی در واقع تعدادی از درختان و بوته های موجود در جنس Pyrus ، خانواده بزرگ Rosaceae را توصیف می کند. انواع زیادی از درخت گلابی وجود دارد ، اما تعداد معدودی از آنها دارای میوه های خوراکی هستند که توسط انسان قابل مصرف هستند. تعدادی از انواع گلابی فقط به عنوان درختان تزئینی و درختچه استفاده می شود.

تصور می شود منشاء آن در چین بوده و بومی اروپا ، آفریقای شمالی و آسیا است. گلابی هزاران سال است که بخشی از رژیم های غذایی افراد است و در ادبیات سلتیک ، تاریخ روم و چینی یافت شده است. گلابی ها می توانند به راحتی در مکانهایی با آب و هوای معتدل و خنک رشد کنند که باعث می شود آنها بسیار متنوع و قابل کشت باشند.


ارزش غذایی گلابی

علم مدرن اکنون برای ما آشکار می کند که ممکن است خواص سلامتی گلابی به دلیل مواد معدنی ، ویتامین و ترکیبات آلی گونه های آن باشد.

به گزارش پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA ، برخی از این مؤلفه های فعال و مؤثر شامل:

پتاسیم فیبر رژیم غذایی
ویتامین C مس
ویتامین K منگنز
ترکیبات فنولیک منیزیم
فولات ویتامین B

علاوه بر این که گلابی در رژیم غذایی خوشمزه است ، گلابی حاوی بسیاری از مواد مغذی است مطالعه منتشر شده در Nutrition Today به رهبری دکتر جوآن اسلاوین ، که استاد دانشگاه مینه سوتا است ، نتیجه گرفت که میوه هایی مانند گلابی منابع بسیار عالی فیبر رژیم غذایی هستند.

در حالی که یک وعده غذایی گلابی 18٪ از نیاز روزانه به دریافت فیبر را تأمین می کند می توانند یک عامل بسیار قوی برای بهبود سلامت گوارشی نیز باشند. بیشتر فیبر موجود در گلابی یک پلی ساکارید غیر محلول (NSP) است ، به این معنی که به عنوان ماده حجیم کننده در روده عمل می کند. این فیبر مواد غذایی را جمع می کند و فله ای را اضافه می کند ، بنابراین عبور مواد غذایی از روده راحت تر است. همچنین حرکات روده را تنظیم کرده و احتمال ابتلا به یبوست و همچنین اسهال و مدفوع شل را کاهش می دهد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی هفت میوه
گلابی و دیابت
گلابی

گلابی و دیابت

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان، مصرف روزانه گلابی می‌تواند سبب بهبود فشار خون و عملکرد عروق خونی در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیک گردد. سندروم متابولیک مجموعه‌ای از فاکتورهای خطرناک می باشد که تا حد زیادی با پیشرفت بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو در ارتباط است.

در میان میوه‌های مختلفی که در دنیا یافت می‌گردد گلابی را به عنوان منبع غنی فیبر و ویتامین ث می‌شناسند. هر دانه گلابی تنها ۱۰۰ کالری انرژی دارد. یک عدد گلابی متوسط ۲۴ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می‌کند. دانشمندان ۵۰ نفر از افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله را مورد مطالعه قرار دادند که ۳ مورد از ۵ مورد علائم سندروم متابولیک را دارا بودند.

دانشمندان به طور تصادفی از آنها خواستند هر روز به مدت ۱۲ هفته روزی ۲ عدد گلابی تازه متوسط و یا ۵۰ گرم نوشیدنی با طعم گلابی مصرف نمایند. در این آزمایش بالینی اثرات ضد فشار خون مصرف گلابی تازه در افراد میانسال مبتلا به سندروم متابولیک بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بعد از ۱۲ هفته از مصرف گلابی تازه در ۲۶ نفر از شرکت‌کنندگان فشار خون سیستولیک و فشار نبض به طور قابل توجهی به کمتر از حد طبیعی رسیده بود. این در حالی است که هیچ تغییری در افراد گروهی که نوشیدنی مصرف کرده بودند دیده نشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : ماسک گلابی
ارزش غذایی گلابی
درخت گلابی

سارا جانسون سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کلورادو امریکا می‌گوید: نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده بوده است باور ما این است که باید دنبال مواد غذایی چون گلابی باشیم که موجب بهبود فاکتورهای خطر بیماری‌های قبلی عروقی مانند فشار خون در افراد میانسال می‌گردد.

جانسون افزود: اختلالات قلبی عروقی که با سن افراد در ارتباط می باشد در کسانی که سندروم متابولیک دارند شتاب می‌گیرد و موجب افزایش فشار خون آنها می‌شود بنابراین نیاز است در جهت تایید خاصیت ضد فشار خون گلابی تازه و تاثیر آن بر عملکرد قلب و عروق تحقیقات بیشتری انجام گردد.

رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها مانند گلابی، ترکیبات اصلی و مغذی مفید، ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم، فتوکمیکال‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌نماید.

گلابی و بارداری

تاثیر گلابی در بارداری

مادران باردار به دلیل مصرف آهن ممکن است دچار یبوست گردند. مصرف گلابی به دلیل داشتن فیبر غذایی به حل مشکل یبوست کمک می‌نماید. همچنین ویتامین ث موجود در گلابی به جذب آهن کمک می‌کند و حالت تهوع در دوران بارداری را تسکین می‌دهد.

از مضرات گلابی می‌توان گفت گلابی در افراد سرد مزاج که معده ضعیف دارند سبب نفخ معده می‌گردد این افراد می‌توانند گلابی را با مربای زنجبیل مصرف نمایند.

دیگر خواص مفید گلابی

این میوه همچنین سرشار از ویتامین است. ویتامین C موجود در گلابی حدود هفت درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال را پوشش می دهد. اسید فولیک ، یک ویتامین از کمپلکس B ، به ویژه تشکیل خون را تقویت می کند و در ایجاد هورمون های شادی (به عنوان مثال سروتونین) نقش دارد. گلابی همچنین منبع بسیاری از مواد معدنی مهم مانند آهن ، پتاسیم ، مس ، ید ، منیزیم ، فسفات و روی است. به دلیل محتوای بالای پتاسیم ، میوه اثر کم آبی دارد و مشکلات کلیه و مثانه را برطرف می کند. مانند سیب ، بیشتر ویتامین های گلابی زیر پوست است. در صورت امکان ، باید آن را با پوسته خورده مصرف کرد.

خواص گلابی | معجزات گلابی برای سلامتی و بارداری و دیابت

خواص ضد سرطانی گلابی

مصرف زیاد آنتی اکسیدان ها، به ویژه در میوه ها و سبزیجات، از جمله گلابی، ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. بعد از ظهر یک گلابی متوسط بخورید تا 8 درصد از دوز روزانه ویتامین K خود را به بدن خود بدهید که یک فاکتور انعقادی ضروری است. محققان در کلینیک مایو در مینه‌سوتا افرادی را با بالاترین و کمترین میزان مصرف ویتامین K در یک مطالعه مقایسه کردند و دریافتند که خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین، سرطان سیستم ایمنی، در مورد اولی حدود 45 درصد کمتر است.

سلامت قلبی عروقی

پوست گلابی اضافه شده به رژیم غذایی، در غیر این صورت دارای کلسترول بالا، افزایش چربی خون را کاهش می دهد و غلظت آنتی اکسیدان ها را در خون افزایش می دهد. اگرچه این نتایج باید در انسان تایید شود، اما به نظر می رسد که خوردن گلابی کامل، به جای گوشت، حداکثر آنتی اکسیدان را فراهم می کند.

گلابی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی مانند کاروتن، ویتامین E و فلاونوئیدها است. این متخصص تغذیه گفت: در میان این فلاونوئیدها گلابی حاوی کوئرستین آنتی اکسیدانی است که به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که خوردن یک گلابی در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا 45 درصد کاهش می‌دهد، به شرطی که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف میوه بسته به سیگاری یا غیرسیگاری بودن، تأثیرات متغیری بر ظرفیت آنتی اکسیدانی و چربی خون دارد. در واقع، مصرف روزانه میوه ظرفیت آنتی اکسیدانی را به ویژه در افراد غیر سیگاری افزایش می دهد. در افراد سیگاری، محققان عمدتاً کاهش چربی خون را مشاهده کردند.

قدرت آنتی اکسیدانی گلابی

گلابی حاوی چندین ترکیب فنلی است. این مواد موجود در مواد غذایی با منشاء گیاهی به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی خود می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله انواع خاصی از سرطان و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنند. در گلابی، این ترکیبات فنلی، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک، عمدتاً در پوست و به میزان کمتری در گوشت میوه وجود دارند.

فیبر غذایی گلابی

گلابی منبع بالایی از فیبر غذایی است که برای تنظیم ترانزیت روده و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی مهم است. حدود دو سوم فیبر موجود در گلابی فیبر نامحلول است. پوست گلابی حاوی فیبر بیشتری نسبت به پالپ آن است.

گلابی سرشار از آب، مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و منیزیم)، ویتامین ها (C، B، A و E)، آنتی اکسیدان ها (فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک) و همچنین فیبر است و می تواند میوه ای با تراکم مواد مغذی بسیار بالا باشد. غنی بودن الیاف آن از چند جهت بسیار قابل توجه است:

- ترانزیت کند را تقویت می کند و به مبارزه با یبوست کمک می کند.

- جذب چربی در وعده غذایی را محدود می کند و چربی خون را که برای سیستم قلبی عروقی مضر است کاهش می دهد.

- توجه داشته باشید که پوست گلابی غنی ترین فیبر است. اگر می خواهید پوست گلابی بخورید، ترجیحا گلابی را از کشاورزی ارگانیک انتخاب کنید.

- این فیبرها همراه با آنتی اکسیدان های موجود در گلابی به حفظ سلامت قلب و عروق خونی نیز کمک می کنند.

- این آنتی اکسیدان ها همراه با ویتامین E به تقویت بازسازی سلولی و جلوگیری از اثرات پیری پوست کمک می کنند.

- در نهایت، فسفر و کلسیم به کلسیفیکاسیون و استخوان ها و دندان های سالم کمک می کند و منیزیم به حمایت از سیستم ایمنی ضعیف کمک می کند.

آیا مصرف گلابی در رژیم غذایی مجاز است؟

گلابی سرشار از آب، فیبر و کالری متوسط است، بدون شک میوه‌ای است که می‌توان آن را در رژیم غذایی افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، قرار داد. ایده آل برای ارضای اشتهای کوچک و هوس های شکر است، با هزینه کالری کمتر نسبت به سایر غذاها بسیار سیر کننده است.

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف گلابی

گلابی می تواند در برخی افراد باعث ایجاد سندرم آلرژی دهانی شود. این حساسیت پس از خوردن میوه باعث خارش و سوزش در دهان، لب ها و گلو می شود که معمولا پس از چند دقیقه فروکش می کند. اگر این آلرژی اغلب خوش خیم است، توصیه می شود برای ارزیابی اهمیت آن با متخصص آلرژی مشورت کنید. گلابی حاوی سوربیتول و فروکتوز است، دو قندی که می توانند باعث ناراحتی گوارشی (نفخ، نفخ، اسهال و غیره) در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شوند.

گلابی سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد.

طبق مطالعه‌ای که منتشر شد، فیبر محلول سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. موش‌هایی که از آن تغذیه می‌کردند نسبت به همتایان خود که با فیبر نامحلول تغذیه می ‌کردند کمتر بیمار شدند و سریع‌تر بهبود یافتند. این بدان معنا نیست که نوع دوم فیبر، فیبر پوست گلابی، بد است، این فیبر است که هضم و عبور روده را فعال می کند.

گلابی به شما انرژی بیشتری می دهد

افزودن یک فنجان (250 میلی‌لیتر) تکه‌های گلابی به سالاد ناهار، حدود 10 درصد از ویتامین C توصیه شده روزانه را تأمین می‌کند، ترکیبی با فواید متعدد، از جمله کمک به جذب آهن مورد نیاز برای ساخت گلبول‌های قرمز.

گلابی ضربان قلب را بهبود می بخشد

پتاسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای عملکرد صحیح بدن ما است. گلابی حاوی حدود 150 گرم در 100 گرم است. بنابراین خوردن گلابی به عملکرد صحیح ضربان قلب و انقباضات ماهیچه ای (به ویژه انقباضات قلب) کمک می کند.

گلابی میوه ای پر فیبر

گلابی با محتوای فیبر خود (2.47 گرم در 100 گرم)، عملکرد صحیح روده ها را تحریک و تقویت می کند. مصرف مکرر گلابی می تواند افرادی را که به طور منظم دچار یبوست هستند تسکین دهد ، زیرا با از بین بردن مواد زائد، انتقال روده را تسریع می کند. پوست گلابی قسمتی است که حاوی بیشترین فیبر است. بنابراین بهتر است این ناحیه را به جای گوشت بخورید تا ترانزیت سخت را تسکین دهید . با این حال، یک اقدام احتیاطی کوچک برای افرادی که معده شکننده دارند باید انجام شود. مصرف زیاد گلابی می تواند آنها را آزار دهد، زیرا در هضم آن مشکل دارند.

امیدواریم مطلب خواص گلابی برایتان مفید باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : با گلابی لاغر شوید
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها