رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 146549

پیشگیری از دیابت بارداری | علایم دیابت و روش های درمان

ساعت ۲۴- دیابت بارداری سبب رشد غیرطبیعی جنین شده و اختلالاتی را در پی دارد. برای پیشگیری از دیابت بارداری به ویژه در مادرانی که قبل از بازداری اضافه وزن دارند باید غربال‌گری به موقع و حتی زودتر انجام شود علایم دیابت بارداری می‌تواند پرخوری، تشنگی، پرادراری، کاهش وزن و احساس خستگی باشد.

جنين
html>

دیابت بارداری

دیابت حاملگی نوعی دیابت است که در بارداری ممکن است رخ دهد. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود ، اما زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده اند در معرض خطر دیابت نوع 2 بعدی هستند.

چگونه دیابت حاملگی تشخیص داده می شود؟

تمام زنان باید در طول بارداری از نظر دیابت حاملگی آزمایش شوند. این آزمایش معمولاً بین 24 تا 28 هفته بارداری اتفاق می افتد ، اگرچه ممکن است توصیه شود بعضی از خانمها زودتر آزمایش شوند.

از تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) برای بررسی نحوه پاسخ بدن به بار گلوکز استفاده می شود. بعد از نخوردن به مدت 8-12 ساعت ، نمونه خون گرفته می شود. سپس نوشیدنی حاوی 75 گرم گلوکز می خورید و نمونه ها خون یک و دو ساعت بعد گرفته می شود.

اگر میزان قند خون شما در نخوردن درحد طبیعی باشد ، یک یا دو ساعته بعد آزمایش کنید ، دیابت حاملگی دارید.

دیابت حاملگی
حاملگی و خطر دیابت

چه کسی در معرض خطر دیابت حاملگی است؟

اگر:

در دوران بارداری دیابت بارداری داشته اند
پیرتر هستند ، خصوصاً بالای 40 سال
از پس زمینه های ملانزی ، پلی نینزی ، شبه قاره هند ، خاورمیانه یا پس زمینه آسیا هستند
در گذشته سطح قند خون بالا بوده است
سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 یا یک بستگان درجه یک (مادر یا خواهر) که مبتلا به دیابت بارداری است
بالاتر از محدوده وزن سالم هستند
سندرم تخمدان پلی کیستیک
در نیمه اول بارداری بیش از حد به سرعت افزایش یافته است
در یک حاملگی قبلی یک نوزاد بزرگ (وزن بیش از 4500 گرم) یا عوارض داشته است
برخی از داروهای ضد درد یا استروئید مصرف می کنند

برخی از زنان بدون عوامل خطر شناخته شده نیز به دیابت حاملگی مبتلا خواهند شد.

چه عواملی باعث دیابت حاملگی می شود؟

در دوران بارداری ، برخی از هورمونهای تولید شده توسط جفت (که باعث تغذیه کودک در حال رشد شما می شود) باعث کاهش عملکرد انسولین مادر می شوند. به این مقاومت انسولین گفته می شود. هنگامی که مقاومت به انسولین رخ می دهد ، لوزالمعده پس از آن نیاز به تولید انسولین اضافی برای نگه داشتن سطح قند خون در حد طبیعی دارد. اگر لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نباشد ، سطح قند خون بالا می رود و دیابت حاملگی ایجاد می شود.

در بیشتر موارد ، سطح قند خون پس از به دنیا آمدن نوزاد به حد طبیعی می رسد و زن دیگر دیابت ندارد. با این وجود ، برخی از خانمها بعد از زایمان به میزان بالای قند خون خود ادامه می دهند و منجر به تشخیص دیابت نوع 2 می شود.
مدیریت دیابت حاملگی

دانستن اینکه شما به دیابت حاملگی مبتلا هستید ممکن است شوک به وجود آورد و ممکن است نگران این باشید که چگونه این امر بر بارداری و کودک شما تأثیر بگذارد. در حالی که احتمال خطر عوارض در دوران بارداری و تولد وجود دارد ، خبر خوب این است که اگر دیابت بارداری به خوبی اداره شود ، خطرات و مشکلات سلامتی برای مادر و نوزاد کاهش می یابد.

دیابت حاملگی توسط:

یک برنامه غذایی سالم نظارت بر سطح قند خون
انجام فعالیت بدنی منظم مصرف دارو (در صورت نیاز)

تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در یادگیری نحوه مدیریت دیابت حاملگی کمک کند.

مدیریت دیابت حاملگی می تواند به نگه داشتن سطح قند خون در محدوده هدف برای یک بارداری سالم کمک کند.

پیشنهاد می شود بخوانید :خواص میخک برای دیابت

چه کس دیگری می تواند به من کمک کند؟

متخصصان بهداشتی هستند که می توانند به شما در مدیریت دیابت حاملگی (از جمله پزشکان متخصص ، مربیان دیابت و متخصصان رژیم غذایی) کمک کنند. آنها می توانند با شما همکاری کنند تا سطح قند خون خود را در محدوده هدف خود حفظ کنید. اینکار بهترین نتیجه را برای شما و کودک شما را فراهم می کند.

نکاتی برای سلامتی آینده شما

بعد از تولد نوزاد ، دیابت معمولاً از بین می رود. با این وجود ، برخی از خانمها بعد از زایمان به میزان بالای قند خون خود ادامه می دهند و منجر به تشخیص دیابت نوع 2 می شود. به شما توصیه می شود 6-12 هفته پس از تولد کودک (یا در اسرع وقت بعد از این زمان) یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) انجام دهید. این کار برای بررسی اینکه سطح قند خون شما به حد طبیعی برگشته است. زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده اند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با تقریبا 1 در 2 زن مبتلا به دیابت قبل یا دیابت نوع 2 در طی 10-20 سال افزایش می دهند. به همین دلیل ، توصیه می شود هر 1 تا 3 سال یک بار به طور منظم چک دیابت نوع 2 انجام دهید. با پزشک خود در مورد خطر خود و اینکه چند بار باید بررسی کنید برای ابتلا به دیابت صحبت کنید.

مادران چاق و دیابت بارداری
چاقی و دیابت
پیشنهاد می شود بخوانید : خواص توت خشک / توت خشک و دیابت

مادران چاق و دیابت بارداری

در مادران چاق که در هنگام بارداری احتمال دیابت دوران بارداری در آنها بیشتر می‌گردد، احتمال رشد غیرطبیعی جنین در ماه ششم ۵ برابر بیشتر می باشد. همچنین این کودکان در زندگی مستعد اضافه وزن و دیابت خواهند بود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد رشد بیش از حد جنین هفته‌ها قبل از غربال‌گری دیابت دوران بارداری شروع می‌گردد.

پژوهشگران پیشنهاد می‌نمایند برای پیشگیری از خطر سلامت جنین غربال‌گری زودتر انجام گردد. همچنین می‌گویند با رژیم غذایی و ورزش و دارو می‌توان از رشد بیش از حد جنین جلوگیری کرد.

یولاسوویو محقق دانشگاه کمبریج بریتانیا می‌گوید نتایج مطالعات نشان می‌دهد جنین مادرانی که دیرهنگام به دیابت دوران بارداری پی می‌برند رشد غیرطبیعی دارند. نتایج حاصل از سونوگرافی بیش از ۴ هزار زن باردار نشان می‌دهد دیابت دوران بارداری که بین هفته ۲۰-۲۸ انجام شده زمانی است که دیگر جنین رشد غیرطبیعی داشته است.

همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هم چاقی و هم دیابت در دوران بارداری خطر رشد بیش از حد جنین را در هفته ۲۸ بارداری به دنبال دارد.

دیابت بارداری و تاثیر بر نوزاد

برای پیشگیری از خطر عوارض بیماری دیابت بارداری بهتر است آزمایشات در ابتدا انجام گردد تا بهبود در نتایج کوتاه و بلندمدت حاصل شود. از آنجا که هنگام غربال‌گری بزرگ بودن غیرطبیعی نوزادمشخص می‌شود، نتایج نشان می‌دهد بهتر است قبل از اختلال در رشد جنین در مورد بیماری دیابت بازداری غربال‌گری انجام گردد.

غربال‌گری پیش از موعد بخصوص برای مادران چاق سودمند خواهد بود از آنجا که رشد غیرطبیعی جنین در حدود هفته‌های ۲۰ در این مادران دیده می‌گردد، هر گونه تلاش برای کاهش خطر تولد غیرطبیعی در وزن جنین مادران چاق، باید به موقع و حتی زودتر صورت می پذیرد.

اهمیت کاهش وزن در پیشگیری از دیابت دوران بارداری


به طور کلی توصیه می شود که در دوران بارداری رژیم متعادل داشته باشید. این به معنای تنوع در بشقاب غذا است تا کودک تمام مواد مغذی لازم را بدست آورد. بیشتر خانم ها با اعتماد به اشتهای خود کنار می آیند و نیازی به رژیم های غذایی خاص ندارند.

طبق مطالعات قبلی ، فقط زنانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند (چاقی) احتمالاً از تغییر رژیم غذایی بهره مند می شوند. در صورت تغییر رژیم غذایی و دریافت توصیه های تغذیه ای ، آنها کمتر به دیابت بارداری مبتلا می شوند. تغییر رژیم غذایی می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد و باعث شود شما در دوران بارداری کمی کندتر وزن اضافه کنید. در زنان با وزن طبیعی ، تغییر خاص در رژیم غذایی هیچ اثر پیشگیری ندارد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص شنبلیله و دیابت
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها