رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 149262

این خوراکی ها آلرژی را تشدید میکنند

ساعت 24- یک پزشک عمومی گفت: بهار از فصل‌هایی است که به خاطر وجود گل و گیاه فراوان برای بسیاری از افراد آزار دهنده است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها آلرژی را تا حد زیادی کاهش داد.

آلرژی‌
دکتر علیرضا علمدادی، افزود: حداقل ۲۵ درصد افراد به آلرژی‌های فصلی در فصل بهار مبتلا می‌شوند و این نوع حساسیت به درجات متفاوتی در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست می‌شود.

وی افزود: حساسیت‌های فصلی در برخورد با بیش از۱۳۰ هزار ماده آلرژی‌زا بوجود می‌آیند که از راه‌های تنفسی، تماس‌های پوستی و خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شوند و برخی افراد نیز به طور ژنتیکی آلرژی را از خانواده‌شان به ارث می‌برند، اما با این همه پزشکان دریافته‌اند که نوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را کاهش داده یا بدن را نسبت به آن‌ها تضعیف و آسیب پذیرتر کند.

علمدادی خاطرنشان کرد: کاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت کند.

این پزشک عمومی تصریح کرد: کسانی که وزن خود را در حد طبیعی و مهم‌تر از آن، نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ کرده‌اند، علائم آلرژی را کمتر از سایر افراد بروز می‌دهند.

وی گفت: برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهند شد. برای نمونه موادی نظیر سویا، تخم مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان، گوجه سبز و برخی از شکلات‌ها می‌توانند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید کنند.

وی یادآورشد: سیستم ایمنی بدن در مواجهه با مواد آلرژی‌زا باعث ترشح هیستامین‌ها می‌شود که عوارضی چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشکلات تنفسی و گوارشی را همراه می‌آورد.

علمدادی ادامه داد: عواملی چون کار و فعالیت زیاد، کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، قرار گرفتن در محیط‌های آلوده، مصرف دخانیات و مواد مخدر و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز آلرژی منجر شود.

این پزشک عمومی در پایان گفت: مصرف مواد غذایی صنعتی و کارخانه‌ای فرآوری شده به دلیل وجود نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم دهنده‌های موجود در آن‌ها، آجیل‌های کهنه، کنسروها، کمپوت‌ها و غذاهایی که به مدت طولانی فریز می‌شوند و نیز غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع چون شیرینی‌های خامه‌ای، سس مایونز، روغن‌های جامد و نیز فست فودها تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند و می‌توانند به تشدید عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی کمک کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها