رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 165

سابقه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در ایران و دیگر کشورها

سایت خبری تحلیلی ساعت 24- هواپیمای آنتونوف 140 که امروز در شهرک آزادی سقوط کرد،پیشتر نیز سابقه سقوط درایران و دیگر کشورها را داشته است.

سابقه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در ایران و دیگر کشورها
آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار و محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف خارکف اوکراین است. این هواپیما به عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد.

این شرکت عمده ویژگی های بارز این هواپیما را نسبت به مدل های قبلی شامل سقف پروازی بلندتر، باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران اعلام کرده است.

نخستین بار در سال ۹۱ از ایران ۱۴۰ با دو پرواز آزمایشی در خط تهران- اصفهان برای جابه جایی مسافر استفاده شد.ایران -۱۴۰ هم که با استفاده از طراحی آنتونوف ۱۴۰ اواکراین طراحی شد، نخستین پرواز خود را در سال ۷۰ تجربه کرد. ایران درسال ۸۷ تولید این هواپیما را با تولید ۱۲ فروند هواپیما آغاز کرد.
نمونه ایرانی این هواپیما نسبت به مدل مشابه اوکراینی از نظر موتور و تجهیزات پیشرفته تر است.
این پرنده که از روی مدل آنتونوف ۱۴۰ روسی ساخته شده ، برای مسافربری منطقه ای در سطح کوچک به کار می رود که قابلیت حمل و جابجایی ۳۵ تا ۱۰۰ نفر را دارد.

سقوط هواپیمای ایران 140 مسبوق به سابقه است. چنانکه در هشتم بهمن ماه ۸۷ هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره برای ورود به ناوگان این شرکت بوده اند.

سقوط در روسیه و دیگر کشورها

سابقه سقوط هواپیمای آنتونوف در روسیه و دیگر کشورها هم به این ترتیب است:

۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی یک فروند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰

۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

هواپیمای آنتونوف-۱۲ آویس آمور روسیه در ۹ اوت ۲۰۱۱ با سانحه هوایی رو به رو شد و در این سانحه هوایی هر 11 سرنشین هواپیما جان باختند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها