رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 180503

خواب شما نشانه سلامتی شما است!

ساعت ۲۴-آیا شما بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز می خوابید؟ طبق نظر متخصصان، این میزان خوابی است که افراد برای آنکه مغزشان هشیار بماند و بدنشان سالم باشد نیاز دارند، اما بسیاری از مردم نمی توانند این قدر بخوابند.

خواب
به گزارش ساعت ۲۴، طبق نظرسنجی ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته بود، در ایالات متحده آمریکا، به عنوان یک مثال، نیمی از افراد کمتر از ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز می خوابیدند. با این همه بسیاری از ما هر زمان که فرصت داشته باشیم این اندازه بخوابیم، این کار را می کنیم، چه در آخر هفته ها و چه هر جایی که بتوانیم یک چرت کوتاه بزنیم.

اما این چرت های کوتاه و گاه گاهی هم می توانند اثرات خودشان را داشته باشند و حتی نشانه ای از یک مشکل در سلامتی افراد هم باشند.

آخر هفته های دوست داشتنی

آخر هفته ها فرصت های خوبی هستند برای آنکه افراد ساعت های خواب از دست رفته در طول هفته را جبران کنند. چارلز چایسلر، رییس موسسه خواب و بیماری های شبانه در بریگام و بیمارستان زنان در بریستول می گوید:«خوابیدن در آخر هفته در واقع نوعی جبران مافات برای محرومیت از خوابی است که ما در طول هفته تجربه می کنیم.»

دکتر چایسلر اما خود از جمله مخالفان زیاد خوابیدن در آخر هفته هاست. او معتقد است دیر بیدار شدن در روزهای آخر هفته و تعطیلات در واقع چرخه خواب افراد را از آنچه که هست هم خراب تر می کند.

چرخه خواب متشکل از دو مرحله اصلی است: مرحله حرکت سریع چشم (REM) و مرحله موج آرام (non-REM) که در فواصل تقریباً ۹۰ دقیقه ای مرتب تکرار می شوند. اتفاقی که می افتد این است که بیشتر خوابیدن در روزهای آخر هفته و مهم تر از آن، دیر بلند شدن از رختخواب، در واقع موجب نوعی آشفتگی در الگوی خواب می شود که فرد در زمان بازگشت به روزهای کاری در ایام هفته آن را تجربه خواهد کرد.

چایسلر معتقد است عادت کردن به این که فرد هر روز هفته ساعت ۶ صبح از خواب برخیزد و در روزهای آخر هفته تا ساعت ۱۲ ظهر در تخت خود بماند، عادتی است که بهتر از سر باز شود. چایسلر معتقد است ثبات در الگوی خواب برای سلامتی افراد مفیدتر است.

چرت می زنید؟ ممکن است سرطان داشته باشید.

چرت زدن در طول روز می تواند هشیاری و بازدهی افراد را در طول روز افزایش دهد و البته برای بسیاری، چرت زدن فرصتی برای کسب آرامش هم هست.

توصیه می شود افراد بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طول روز چرت بزنند تا علاوه بر بهره مند شدن از مزایای آن، از کسل شدن و به هم ریختن چرخه خواب شبانه شان هم کاسته شود.

چایسلر می گوید:«مهم تر از هر چیز این است که تا جایی که می توانید کم خوابی نداشته باشد. اما اگر این اتفاق افتاد، باید سعی کنید تا جایی که می توانید و در اولین فرصتی که می توانید بخوابید و این همان جایی است که چرت زدن وارد گود می شود.»

اما اگر خواب کافی داشته اید و باز هم دوست دارید چرت بزنید، ممکن است مشکلی داشته باشید. این مساله به ویژه در کشورهایی که چرت زدن چندان مرسوم و بهنجار نیست، حتی جدی تر هم می شود.

به گزارش ساعت ۲۴، چایسلر می گوید:«چرت زدن می تواند نشانه این باشد که شما کمبود خواب داشته اید اما اگر خوب خوابیده اید و باز هم نیاز به خواب دارید، ممکن است به بیماری هایی مانند افسردگی، وقفه های تنفسی در خواب و حتی سرطان مبتلا باشید.»

پروفسور فراچسکو کاپوچیو و تیم او در دانشگاه وارویک در بریتانیا چرت زدن های روزانه و آنچه را که آنها در مورد سلامتی افراد می گویند را مورد بررسی قرار داده اند. تیم کاپوچیو عادت های چرت زدن بیش از ۱۶هزار مرد و زن را در بریتانیا مورد بررسی قرار دادند. در میان این افراد کسانی بود که کمتر و بیشتر از ۱ ساعت در طول روز چرت می زدند.

کاپوچیو می گوید:«چرت زدن (به شکل عادی) نشان دهنده بالا بودن ریسک بیماری است.» او البته این را هم اضافه می کند که عادت خواب مدیترانه ای را از مطالعات کنار گذاشته است، چرا که این بخشی از زندگی افراد در کشورهای گرمسیر است. افزون بر این، در کشورهای شمال اروپا هم چرت زدن در طول روز در واقع نوعی اجبار است و همه چرت می زنند.

کاپوچیو ادامه می دهد:«اگر شما بدون دلیل خاصی بیش از اندازه می خوابید باید به پزشک مراجعه کنید.» تحقیقات کاپوچیو نشان می دهد کسانی که بیش از ۸ ساعت در طول روز می خوابند شانس بیشتری برای حمله قلبی دارند: ۴۶ درصد بیشتر.

به گزارش ساعت ۲۴، اما این تنها زیاد خوابیدن نیست که مشکل ساز می شود. پژوهش ها نشان می دهند کمبود خواب را می توان یکی از دلایل اصلی دیابت، اضافه وزن، فشار خون بالا، حملات قلبی و حتی سرماخوردگی دانست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها