رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 228668

کود مناسب برای کاج مطبق

گیاهی است زیبا و موقر از خانواده سوزنی برگها و از خانواده آراکریاسه با شاخه های متقارن و مطبق موطن اصلی جزیره نور فولک استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد مینماید و حداکثر 150 تا 200 سانتیمتر میرسد . احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و هوای گرم و راکد را تحمل نمیکند بنابراین حتما این گیاه را در محلی قرار دهید که جریان هوای ملایمی داشته باشد و هوای آن راکد نباشد

گیاهی است زیبا و موقر از خانواده سوزنی برگها و از خانواده آراکریاسه با شاخه های متقارن و مطبق موطن اصلی جزیره نور فولک استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد مینماید و حداکثر 150 تا 200 سانتیمتر میرسد . احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و هوای گرم و راکد را تحمل نمیکند بنابراین حتما این گیاه را در محلی قرار دهید که جریان هوای ملایمی داشته باشد و هوای آن راکد نباشد.

رشد کاج مطبق بسیار کند و هر سال یک طبقه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید زیبایی این گیاه در داشتن برگهای سوزنی شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگهای سوزنی و استفاده ازمواد براق کننده جلوگیری و با آب فشان رطوبت گیاه را تامین نمایید.

نیازها :

نور

در تابستان از تابش زیاد نور مستقیم آفتاب به آن جلو گیری کنید و گیاه را در سایه ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید در بهار و تابستان هر 15 روز یکبار 90 در جه آنرا بچرخانید تا رخ گیاه بطرف نور حرکت نکرده و شکل طبیعی خود را از دست ندهد ویا میتوانید در صورت عدم امکان چرخش گیاه، از لامپ قرمز در شب از این چرخش جلوگیری نمایید.

دما

حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتیگرادو حداکثر در تابستان 16 درجه سانتیگراد میباشد.

آبیاری

در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت روز یکبار آبیاری کافی است خاک را همیشه مرطوب نگهدارید.در صورت امکان از آب سبک بدون املاح(آب جوشیده) استفاده گردد.

رطوبت

هفته ای یکبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان احتیاج به غبار پاشی با آبفشان دارد. از آبپاشی به گیاه خودداری نمایید و صرفا غبار آب را روی برگها اسپری نمایید.

تغذیه

با شروع رشد گیاه در فصلهای بهار و تابستان جهت تغذیه از کود محلول در آب هر ماه یکبار استفاده کنید. در فصل پاییز و زمستان هر 3 ماه یکبار کافی است. قابل ذکر است کاج مطبق نیاز به کود آهن نیز دارد که هر 2 ماه یکبار از کود آهن جهت تغذیه، علاوه بر کود محلول استفاده نمایید.

خاک مناسب

خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت گل و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است.

تعویض گلدان

قبل از اینکه ارتفاع گیاه به یک متر برسد هر سال گلدان را بایک در جه بزرگتر تعویض نمایید پس از آن خاکهای سطح گلدان را با آرامی خارج و با خاک کمپوست نو یا خاک برگ تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها

غبار پاشی با آبفشان در این خصوص کافی است از دستمالی کردن گیاه و استفاده از مواد براق کننده شیمیایی پرهیز نمایید.

تکثیر

تکثیر این گیاه بسختی و در شرایط گلخانه ای امکان پذیر است بنابراین تجربه آن در منزل چندان توصیه نمیشود.

عوارض

1- برخی اوقات شاخه های باریک و علفی رشد میکنند که باید از کود جهت تغذیه استفاده کرد در صورتی که به گیاه کود میدهید میزان کود مورد استفاده را دو برابر کنید.

2- بعضی اوقات برگها سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند که دلیلش از هوا گرم و خشک است گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید و به برنامه آبیاری و آبفشانی گیاه توجه فرمایید.

3- حشرات ریز سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده اند که باید هر 14 روز یکبار با یک سم حشره کش نفوذی سیستمیک ) مثل مالاتیون طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند.

4- شاخه ها بطرف پایین خم میشوند میتواند از هوا خیلی سرد باشد باید گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

5- برگهای شاخه های پایین می ریزند که 2 دلیل دارد اول اینکه گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاد باشد گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید و دوم اینکه امکان دارد که گیاه به قارچ آلوده شده باشد که باید با قارچ کشهای که در بازار در دسترس است گیاهتان را سم پاشی نمایید ولی در هر حال چون این آفت یکی از آفتهای رایج این گیاه است حتما سالی یکبار گیاه را با قارچ کش سم پاشی نمایید.

6- برگها سبز هستند ولی می ریزند به احتمال زیاد از آبیاری بیش از اندازه است آبیاری را متوقف کنید تا سطح خشک شود سپس آبیاری را با میزان کمتر انجام دهید.

7- برخی اوقات برگها متمایل به سفیدی میشوند که این مشکل از اشعه مستقیم آفتاب است که باید گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.

8- زخمهای سفید پنبه ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگها تشکیل شده است که یک نوع آفت است باید هر 14 روز یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید و یا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.

9- بعد از 1 تا 2 سال رشد گیاه متوقف شده است دلیلش تراکم ریشه ها است که زمان تعویض گلدان فرارسیده است.

10- چنانچه خاک گلدان حالت اسیدی داشته باشد برای گیاه مناسب تر است بنابراین باید توجه کرد که آب بدون مواد آهکی( قلیائی) به آن داده شود.

موارد بالا جزء نکات مهم در نگهداری این گیاه زیباست امیدوارم با رعایت موارد فوق مشکلی برای گیاهتان ایجاد نشود چون کاج مطبق جزء گیاهانی است که رشد کندی دارد و اگر عارضه ای پیش آید و ریزشی داشته باشد گیاه دیگر قادر به ترمیم خود نبوده و قسمتهایی که آسیب دیده به همان صورت باقی می ماند بر خلاف سایر گیاهان که برگهای جدید جایگزین برگهایی که از بین رفته میشود و فرم و شکل گیاه دوباره به حالت قبل بر میگردد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها