رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 263112

اذعان رسانه های عربی؛ نقش آفرینی ملت ایران پای صندوق های رای

ساعت24-حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق های رای و نقش آفرینی آنان در سرنوشت خود در سایه دموکراسی در کانون توجه رسانه های عربی قرار گرفت. بسیاری از رسانه ها نیز در خواست مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و مقامات بلند پایه از مردم برای حضور در پای صندوق های رای را مورد توجه قرار دادند.

*8488596+
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 امروز جمعه 29 اردیبهشت در حدود 63 هزار و 500 شعبه اخذ رای در سراسر کشور آغاز شد. 56 میلیون و 410 هزارو 234 تن واجد شرایط لازم رای دادن هستند که امروز می توانند با مراجعه به شعب اخذ رای در سراسر کشور آرای خود را به صندوق بریزند.

رسانه های خارجی نیز از همان لحظه شروع به پوشش گسترده آن کردند و از حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای خبر داده اند. در این زمینه، رسانه های جهان عرب نیز از این رویداد انتخاباتی در ایران غافل نمانده اند و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند. در ادامه این گزارش نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد انتخابات ایران خواهیم داشت.

** حضور پرشور و گسترده در انتخابات
تارنماهای «العهد» لبنان و «میدل ایست اون لاین» عربستان، روزنامه «القدس العربی» و «رای الیوم» چاپ لندن و شبکه خبری «المنار» لبنان با پوشش اخبار حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نقش آفرینی مردم در سرنوشت خود را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای العهد، درهای مراکز رای گیری در ساعت 8 به وقت تهران بر روی مردم ایران گشوده شد. حضور مردم در انتخابات از همان لحظه آغاز انتخابات بسیار گسترده بود. در نخستین دقایق رای گیری حضرت آیت الله سید «علی خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران رای خود را به صندوق انداخت. او بر این مساله تاکید کرد که مردمسالاری و مشارکت گسترده در انتخابات نعمت بزرگی است و مردم باید شکرگزار این نعمت باشند.
ایشان انتخابات کنونی را مهم و سرنوشت ساز به شمار آوردند و گفتند سرنوشت کشور به دست مردمی است که امروز رئیس قوه مجریه را انتخاب می کنند. حضرت آیت الله خامنه ای از مردم ایران خواست که از همان نخستین ساعات انتخابات در پای صندوق های رای حاضر شوند. ایشان گفتند که کار نیک را باید در همان اول وقت و بدون تاخیر انجام داد.
به نوشته روزنامه القدس العربی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه گذشته هم از مردم ایران خواست با حضور گسترده خود در انتخابات برای دشمنن ثابت کنند که کشور دارای اراده، امنیت و آرامش است.
حضرت آیت الله خامنه ای با مورد خطاب قرار دادن هزاران نفر از مردمی که در حسینیه امام خمینی در تهران گرد هم آمده بودند گفتند مردم ایران دارای دشمنانی است و مردم باید بار دیگر اراده راسخ خود را با مشارکت در انتخابات نشان دهند و برای همه جهانیان مشخص سازند که ایران از امنیت، ثبات و آرامش برخوردار است.
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند مسوولان آمریکا، اروپا و صهیونیست ها این انتخابات را زیر نظر دارند تا میزان مشارکت مردم را ببیندد و هر چند مشارکت گسترده تر باشد قضاوت آنان در این باره متفاوت خواهد بود.
به نوشته تارنمای میدل ایست اون لاین عربستان، با آغاز انتخابات ریاست جمهوری رهبر انقلاب از مردم ایران خواست که به طور گسترده در پای صندوق های رای حاضر شوند. در تهران و دیگر مناطق از همان نخستین لحظه های آغاز انتخابات حضور مردم در پای صندوق های رای گسترده بود و رسانه های ایران صف های طولانی مردم را به تصویر کشیدند. رهبر انقلاب نخستین کسی بود که رای خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست به طور گسترده و در زودترین زمان ممکن در پای صندوق های رای حاضر شوند.
به نوشته روزنامه رای الیوم، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب و بسیاری از مراجع در قم از همه مردم ایران خواست حضور فعالی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند. آنان انتخابات را نوعی جهاد به شمار آوردند که امنیت ملی کشور را تقویت می کند. همچنین بسیاری از مقام های بلندپایه ایران از مردم خواستند که در این انتخابات حضور گسترده ای داشته باشند. از برجسته ترین این افراد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی است که از مردم خواست با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای ادامه ساخت ایران همکاری کنند.
ظریف گفت این انتخابات برای همه جهان این موضوع را ثابت می کند که باید با احترام بیشتری با ایران مذاکره و گفت و گو کنند.
شبکه خبری المنار لبنان با پوشش خبر انتخابات ریاست جمهوری و حضور رهبر انقلاب و «حسن روحانی» رئیس جمهوری در پای صندوق های رای، انتخابات ریاست جمهوری را از مظاهر مردمسالاری در ایران به شمار آورد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها