رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 263197

زمینه تسریع در رای گیری فراهم شود

لاریجانی: حضور معنا دار مردم است

ساعت 24-رییس مجلس شورای اسلامی حضور مردم در پای صندوق رای را معنادار دانست و گفت:انتخابات جشن ملی برای کشور است و مردم آمده اند تا خود سرنوشت کشور را تعیین کنند.

لاریجانی
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا مستقر در وزارت کشور، علی لاریجانی پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر با خسته نباشید به خبرنگاران، اعضای ستاد انتخابات کشور و بخش نظارت بر این انتخابات افزود: این جشن ملی برای کشور است و چون مجلس نظارت کننده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، من در جریان برگزاری انتخابات شوراها از نزدیک بودم .
وی ادامه داد: در گزارش های وزارت کشور حضور مردم بسیار خوب بوده است، هم در ریاست جمهوری و هم شوراها حضور مردم با معنا بوده تا خود سرنوشت کشور را تعیین کنند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هنوز جمعیت زیادی در پای صندوق های رای است که باعث خستگی شده و باید برای ازدحام مردم زمینه هایی فراهم شود تا با سرعت بیشتری رای دادن انجام شود.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: میزان مشارکت رقم خوبی است و نسبت به انتخابات سال 92 بیشتر است و باید ازدحامی که در شعب اخذ رای وجود دارد، سامان یابد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی حامیان نامزدها مبنی بر مهندسی شدن انتخابات از سوی دولت افزود: با این حرف ها نباید یک حضور بسیار چشمگیر مردم که بسیار ارزشمند است را غبار آلود کرد، باید در بیان مطالب با درستی حرف زده شود و قضاوت نارس در این زمینه نباید کرد.
وی در خصوص سوالی درباره تمدید تعلیق تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا گفت: باید در این زمان تمدید می کردند و اگر نمی کردند خلاف تعهداتشان بود و این نکته ای است که همه باید به آن توجه کنند.
رئیس قوه مقننه افزود: از قبل سر و صدایی در این زمینه راه انداخته بودند اما مشاهده کردید که آمریکایی ها این موضوع را حل و تمدید کردند، هرچند همه بخش های آمریکا چنین مسیری را نرفتند و این خوب است که در مسیر تعهدات خود عمل کنند.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه تعاملی با رییس جمهوری آینده برقرار می کند؟ گفت: باید به رای مردم احترام گذاشت؛ هرکسی رییس جمهوری کشور باشد از پشتوانه مردمی برخوردار است، مجلس به عنوان مهمترین نهاد مردم سالاری در کشور از یک جایگاه مهم از نظر تصمیم گیری برخوردار است و هر چه روابط قوا با هم نزدیک تر باشد بهتر می توانند مسایل کشور را حل کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری افزود: یک آزردگی در کشور به وجود آمد، گفت و گوها می توانست سالم تر صورت بگیرد اما این نباید در اراده مردم روی سرنوشت خود تاثیر بگذارد.

**حل مشکلات کشور نیازمند عقلانیت، تدبیر و پشتوانه است
لاریجانی افزود: اصل حضور مردم در انتخابات یک دستاورد استراتژیک برای کشور است بنابراین فکر می کنم مردم بین این ها تفاوت قایل هستند. مردم از هوشمندی سیاسی بالایی برخوردارند و انتخابات باید مسیر رقابتی را طی کند تا به نتیجه برسد و پس از اعلام نتایج, فضای کار و همدلی می خواهیم.
وی در مورد حضور مردم در انتخابات و تاثیر بر سیاست خارجی دولت آینده ادامه داد: سطح مشارکت سیاسی بالا باشد حتما در معادلات منطقه ای و بین المللی تاثیر دارد و پشتوانه عمیقی برای دست اندرکاران کشور خواهد بود تا با صلابت بیشتری مسایل را حل کنند؛ مشکلاتی که در کشور است پیچیدگی دارد که حل آن نیازمند عقلانیت، تدبیر و پشتوانه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص رعایت نکردن شان اجتماعی در برخی تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی افزود: برای تبلیغات شوراها ضوابطی وجود دارد اما در مقام اجرا باید رعایت شود که در مورد شوراها قانون تبلیغات چند بار اصلاح شده و در حال حاضر نیز در وزارت کشور تلاش می شود انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به درستی برگزار شود.

**نیازمند استفاده از سیستم مکانیزه برای رای گیری هستیم
لاریجانی در خصوص اینکه انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری در کنار هم برگزار می شود، گفت: برگزاری این دو انتخابات در کنار هم یا به صورت جداگانه، هر کدام مضراتی دارد و اکنون که این دو انتخابات با هم برگزار می شود ازدحام جمعیت یکی از مضرات است اما امیدواریم شورای نگهبان و وزارت کشور برای استفاده از سیستم مکانیزه اخذ رای به نتیجه برسند و الان که برخی شعب اخذ رای دارای این سیستم هستند سرعت عمل وجود دارد و ازدحام نمی شود.

اعلام نتایج انتخابات ۹۶

اعلام آرا ریاست جمهوری ۹۶

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۹۶

نتایج انتخابات ۹۶

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها