رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 314462

خواص شلیل | فواید مفید شلیل برای پیری زودرس

شلیل یکی از میوه های خوشمزه و مشهور است که به تازگی فواید آن روشن شده است در این مطلب برخی از این فواید را برا شما گرد آوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

شليل.jpg
html>

شلیل ها، از نظر علمی با عنوان Prunus persica var شناخته می شوند. nucipersica ، معمولاً به عنوان میوه های سنگی شناخته می شود. این میوه یک درخت کوچک است که به خانواده گل سرخ Rosaceae تعلق دارد و یک نوع هلو گونه است. دارای میوه هایی مانند هلو است اما صاف و فاقد ویژگی فازی مو هلو است.

P. persica بومی چین است و سابقه طولانی در کشت دارد که مربوط به قرن 10th B.C می باشد. شلیل ها منشأ جدیدی دارند و تا سالهای 1500 در کتابهای گیاه شناسی ذکر نشده است. کلمه شلیل به هلو بی مو اشاره دارد. nucipersica فقط شلیل ها صاف تولید می کند. درختان شلیل از نظر ظاهری مشابه درختان هلو دارای برگهای بدون مو ، طولانی ، بیضوی و یا طولی است که برگهای آنها 7 تا 15 سانتی متر از 2 تا 3.5 سانتی متر رشد می کنند. گلها به صورت پنج گلبرگ ، صورتی رنگ هستند که به صورت مجزا یا در 2 یا 3 خوشه گاه به گاه شکوفه می دهد. میوه یک طبل گوشتی با پوست صاف است و قطر 5 تا 7 سانتی متر را با هسته سنگی و مسطح اندازه می گیرند.

شلیل ها، به دو گروه تقسیم می شوند این میوه جز آن دسته از میوه ها است که به راحتی از بذر جدا شده و برای مصرف تازه استفاده می شود. گونه های Clingstone میوه هایی است که در آن هسته گوشت را محکم نگه می دارد و از آن برای تهیه کنسرو استفاده می شود. براساس ارقام ، گوشت شلیل ممکن است دارای سایه هایی از رنگ عمیق زرد یا خامه ای از میوه nucipersica با پوستهای سفید ، قرمز ، صورتی یا زرد باشد.

تاریخچه

اگرچه تاریخ این میوه نامشخص است؛ اولین کشت از سال 1616 به زبان انگلیسی ذکر شده است. اما احتمالاً آنها خیلی زودتر در آسیای مرکزی و شرقی رشد کرده اند که دامنه بومی هلو است. یک منبع اعلام کرد که شلیل در سال 1906 توسط دیوید فرشیلد از وزارت کشاورزی به ایالات متحده معرفی شد. تعداد مقالات روزنامه های دوره استعماری اشاره ای به رشد شلیل قبل از جنگ انقلابی در ایالات متحده دارد.

شلیل نوعی میوه غنی و کم کالری است .طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی با فیبر رژیم غذایی را در خود دارد. شلیل حاوی ویتامین B1 ، ویتامین A ، ویتامین B3 ، ویتامین B2 ، ویتامین B6 ، اسید پانتوتنیک ، ویتامین C ، فولات ، ویتامین K و ویتامین E می باشد منبع خوبی برای پتاسیم و همچنین سایر مواد معدنی مانند منیزیم ، فسفر و کلسیم است. . شلیل ها عملکرد سلولی و بهبود بهتری در سلامت دستگاه گوارش و قلب و عروق دارند. این گیاه دارای مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانی است که به طور موثری با شرایط سلامتی مانند عوارض مرتبط با چاقی ، از بروز سرطان و تخریب ماکولا جلوگیری می کند. برای تقویت سیستم ایمنی و تقویت جوانی پوست ، شلیل را به رژیم غذایی منظم اضافه کنید. ( خواص شلیل )

خواص شلیل

شلیل میوه ای است که سرشار از آنتی اکسیدان میباشد و با رادیکال های آزاد موجود در سلول مبارزه میکند.همچنین این آنتی اکسیدان ها به ویتامین آ تبدیل میشود.

شلیل سرشار از بیوفلاونوئید ها و کاروتنوئید ها است.همچنین منبع خوبی از لوتئین و لیکوپن است.لوتئین رنگ دهنده ی قرمز و زرد و نارنجی به میوه ها است.

فیتوکمیکال های موجود در آن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی،چشمی و سرطان مفید است.

شلیل غنی از پتاسیم و فیبر است که برای سلامتی نیاز هستند.فیبر های موجود در این میوه برای سلامتی کولون و پاک سازی آن بسیار مفید هستند و پتاسیم موجود نیز سبب کنترل فشار خون شده و خطر ابتلا به سکته ی مغزی را کاهش میدهد همچنین موجب شادی و نشاط نیز میشود.

شلیل به مقدار زیادی حاوی ویتامین سی است.میدانید که ویتامین سی نوعی اکسیدان است که از بسیاری از بیماری های قلبی پیشگیری میکند.همچنین برای پوست بسیارمفید است و لایه ی محافظتی برای بدن است.این نوع ویتامین موجب جوانی و شادبی پوست شده و آن را با طراوت نگه میدارد.و همینطور به جذب آهن کمک میکند.

شلیل برای درمان سرفه موثر است همچنین از ابتلا به روماتیسم جلوگیری میکند.

ماسک شلیلبرای پوست

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست از ماسک شلیل میتوتن استفاده کرد.این ماسک از پوست در مقابل اشعه های نور که باعث پیری و از کار افتادگی پوست میشود محافظت میکند و سبب شادی و جوان تر شدن پوست میشود.

خواص برگ شلیل

1)برگ شلیل قابلیت تسکین دهندگی دارد

2)افرادی که دارای بیماری های سیاه سرفه،التهاب معده و برونشیت هستند از برگ شلیل استفاده کنند

3)از پودر برگ خشک شلیل برای بهبود زخم میتوان استفاده کرد.

4)برگ شلیل تب بر بسیار خوبیست

خواص شلیل | فواید مفید شلیل برای پیری زودرس

خواص شلیل در بارداری

شلیل به علت داشتن مواد معدنی و ویتامین های زیاد برای خانم های باردار سودمند استوفیبر و ویتامین سی موجود در شلیل از گرفتگی عضلات در دوران بارداری جلوگیری کرده و به رشد جنین نیز کمک میکند.

با مصرف شلیل در این دوران میتوان برای تضمین سلامتی عضلانی مادر و کاهش خطر ابتلا به بیماری هیپوکالامی استفاده کرد

همانطور که گفته شد شلیل دارای لوتئین است.مصرف آن در خانم های باردار به سلامت چشم مادر و جنین کمک به سزایی میکند و از ابتلا به بیماری های چشمی جنین جلوگیری میکند

برای جلوگیری از نقص جنین خانم های باردار میتوانند از شلیل آبدار استفاده کنند.مواد معدنی،فولات و ویتامین های موجود در شلیل خطر نقص در لوله های عصبی جنین را کاهش میدهد.این میوه تضمین کننده ی سلامت کلی جنین نیز میباشد.

در شلیل پتاسیم وجود دارد که این پتاسیم برای سلولها و اعصاب در دوران بارداری مناسب است.

به بانوان باردار توصیه میشود این میوه پر خاصیت را در وعده صبحانه یا عصرانه میل کنند و از خواص آن بهره ببرند اما باید توجه کنند که قبل از مصرف آن را به خوبی بشویند زیراممکن است این میوه پر خاصیت حاوی انگل هایی باشد که برای مادر مضر باشد

مضرات شلیل

حال که خواص شلیل را دانستید شمارا با برخی از مضرات آن آشنا خواهیم کرد هسته ی شلیل دارای ماده ی آمگدالین است.این ماده در بدن به ماده ای سمی و خطرناک به نام سایند میشود و خوردن باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری های خطرناک در بدن و یا حتی مرگ خواهد شد.

نگهداری از شلیل

شلیل باید در مدت زمان حداکثر یک هفته در کیسه ی پلاستیکی در یخچال نگهداری شود.اما برای نگهداری آن به مدت طولانی میتوان آن را کمپوت کرد و یا در فریزر قرار داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها