رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 320372

خواص زرشک | زرشک معجزه ای برای پوست

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص زرشک تاکنون برای ما روشن کرده است که زرشک برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

html>

بررسی اجمالی

مصرف دارویی زرشک قدمت بیش از 2500 سال دارد. از این دارو در طب عامیانه هند برای معالجه اسهال ، کاهش تب ، بهبود اشتها ، تسکین معده ناراحت کننده و تقویت قدرت و همچنین احساس بهتر استفاده شده است. امروزه ، این گیاه به طور گسترده برای اهداف دارویی در ایران استفاده می شود ، از جمله برای اختلالات صفراوی (مانند بیماری کیسه صفرا) و سوزش قلب.

زرشک و طلای زراعی (Hydrastis canadensis) اغلب برای اهداف دارویی مشابه استفاده می شوند زیرا هر دو گیاه حاوی بربرین شیمیایی هستند. نشان داده شده است که بربرین مانع از رشد باکتری ها در لوله های آزمایش می شود و ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. عصاره آبی زرشک تأثیرات مفیدی بر روی سیستم قلبی و عروقی و سیستم عصبی دارد. به همین ترتیب ، ممکن است در درمان فشار خون بالا ، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و برخی از اختلالات عصبی مانند صرع و تشنج مفید باشد. مطالعات اخیر حاکی از آن است که زرشک همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

عفونت و اختلالات پوستی

زرشک برای سهولت التهاب و عفونت مجاری ادراری (مثانه و مجاری ادراری) ، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی (گلو درد ، احتقان بینی ، سینوزیت ، برونشیت) و همچنین عفونت های کاندیدا (مخمر) پوست یا واژن استفاده می شود. عصاره زرشک همچنین ممکن است علائم برخی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و آکنه را بهبود بخشد. برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

اسهال

زرشک ممکن است درمانی مؤثر برای اسهال باشد (از جمله اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مسمومیت غذایی). چند مطالعه نشان داده اند که زرشک علائم را سریعتر از آنتی بیوتیک ها بهبود می بخشد ، شاید به دلیل اینکه خاصیت قابض دارد ، اما ممکن است آنتی بیوتیک ها در از بین بردن باکتری ها در روده مؤثر باشند. به دلیل عواقب جدی که در ارتباط با اسهال باکتریایی وجود دارد ، اگر از زرشک برای کاهش علائم استفاده شود ، بهتر است این گیاه را همراه با درمان استاندارد آنتی بیوتیکی مصرف کنید. با این حال ، مصرف زرشک با آنتی بیوتیک ها ممکن است اثر آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. قبل از ترکیب این دو با پزشک خود صحبت کنید.

توضیحات گیاه

زرشک درختچه ای است با شاخه های خاکستری و خارپشت که می تواند تا حدود 9 فوت قد داشته باشد. گلهای زرد روشن در بین ماه های آوریل و ژوئن شکوفه می کنند و تیره می شوند و دسته های میوه قرمز را در پاییز فرو می ریزند. از ریشه ، پوست و میوه برای اهداف دارویی استفاده می شود.

زرشک از چه چیزی ساخته شده است؟

ساقه ، پوست ریشه و میوه زرشک حاوی آلکالوئیدها است که برجسته ترین آنها بربرین است. مطالعات آزمایشگاهی در لوله های آزمایش و حیوانات حاکی از آن است که بربرین دارای اثرات ضد میکروبی (باکتری ها و انگل ها را می کشد) ، ضد التهابی ، فشار خون (باعث کاهش فشار خون) ، آرام بخش و ضد تشنج است. بربرین همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. همچنین روی عضلات صاف که خطوط روده را تنظیم می کنند نیز اثر می کند. این اثر آخر ممکن است به بهبود هضم و کاهش درد دستگاه گوارش کمک کند.

فرم های موجود

زرشک در کپسولها ، عصاره های مایعات ، تنتورها و به عنوان پماد موضعی موجود است. ریشه های خشک زرشک را نیز می توان در چای استفاده کرد. عصاره زرشک به طور استاندارد شده حاوی 8 تا 12 درصد آلکالوئیدها (بربرین) است.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص بی نظیر آب زرشک طبیعی

خواص زرشک

زرشک گیاهی با طبع سرد و خشک است.این میوه دارای 4 درصد مواد قندی و 65 درصد اسید مالیک و اسید تارتاریک و مقداری صمغ می باشد.

در ادامه مطلب همراه ما باشد تا با خواص زرشک برای درمان بیماری ها آشنا شوید.

خواص زرشک
زرشک معجزه سلامتی

خواص زرشک برای قلب

زرشک حاوی ماده ای به نام برامین است.این ماده قلب را در برابر بیماری ایسکمی یعنی کم خونی موضعی خون مقاوم کرده و همینطور از آن در برابر خون رسانی مجدد محافظت می کند.بربامین به وسیله تنظیم غلظت یون های کلسیمی که در سلول ها وجود دارند،و جلوگیری از فعالیت کردن پروتئینی که کالپین نام داشته و نقش پررنگی در نارسایی قلبی دارد این کارها را انجام می دهد.

هم چنین این ماده از طریق افزایش حساسیت سلول ها به کلسیم سبب تقویت انقباض عضلات قلب می شود.

خواص زرشک برای کبد

بر اساس مطالعات انجام شده زرشک قابلی محاظت از کبد را دارد.این مطالعات نشان دهنده آن است که این گیاه از آسی هایی که تترا کلید کربن به کبد وارد می کند پیشگیری خواهد کرد اما مطالعات بیشتری برای اتبات و تایید آن لازم است.

خواص زرشک برای پوست

زرشک خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن به ویژه پوست دارد.استفاده از زرشک حتی در مدن زمان کوتاه باعث از بین رفتن جوشهای پوست شده و پوست را شاداب و شفاف خواهد کرد.به این منظور باید یک قاشق غذا خوری زرشک را به مدت 8 الی 9 ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورد.سپس زرشک ها را به وسیله پشت قاشق له کنید و از صافی بگذرانید.در نهایت آب زرشک را میل کرده و خود زرشک را بر روی پوست خود قرار دهید.برای گرفتن نتیجه مطلوب به مدت 2 ماه این کار را یک روز در میان انجام دهید.

برای درمان جوش ها نیز میتوانید هر 6 ساعت دو قاشق شربت زرشک میل کنید

خواص زرشک برای عفونت

برای آرام کردن التهاب و عفونت دستگاه گوارشی و تنفسی از زرشک می توان استفاده کرد.به علاوه از این گیاه برای بهبود عفونت های قارچی پوست نیز استفاده می شود.

خواص ضد التهابی زرشک

زرشک سرشار از بربرین است.این بربرین خاصیت ضد التهابی،کاهش فشار خون و مخدری دارد.به علاوه به از بین بردن قارچ ها و انگل ها کمک کرده و قابلیت کنترل تشنج نیز دارد.

خواص زرشک برای درمان اسهال

زرشک به درمان انواع اسهال مانند اسهال های ناشی از مسمومیت یا مسافرت کمک خواهد کرد.خاصیت قابض زرشک که مطالعات آن را نشان میدهند این است که علائم را از آنتی بیوتیک ها آرام میکند.اما با این حال امکان قدرتمند تر بودن آنتی بیوتیک ها در حذف باکتری های روده از زرشک بیشتر است.به علت عوارض زیاد اسهال توصیه می شود زرشک را حتما به همراه آنتی بیوتیک ها و در کنار آن ها استفاده کنید.

خواص زرشک برای پوست
نحوه مصرف زرشک

جوشاندن زرشک

در یک لیتر آب ساقه،ریشه یا میوه زرشک را ریخته و بجوشانید.سپس جوشانده را به مدت پ0 دقیقه در دمای معمولی نگه دارید و در نهایت آن را صاف کرده و با شکر یا عسل آن رابنوشید

مقدار مجاز برای مصرف این جوشانده 3 نوبت در روز در فاصله بین غذا هاست.

هشدار در مصرف زرشک

زرشک ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.علائم ایجاد مسمومیت زرشک خون دماغ،گیجی،اسهال،تحریک کلیوی و نفریت است.

دانستنی های مهم در مورد زرشک

زرشک ها یک میوه تقویت کننده عمومی بدن است علاوه بر آن می توانند به التهاب لثه کمک کنند. برای انجام این کار ، باید آب آن نوشیده شود یا به نواحی ملتهب مالیده شود.

پوست ریشه درخچه زرشک برای کاربردهای درمانی استفاده می شود. به جز میوه ، تمام قسمت های گیاه کمی سمی است. بنابراین خوردن آنها توصیه نمی شود. علاوه بر این ، برداشت ریشه ها دشوار است و برای اینکه آسیبی به درختچه حاصل از ریشه نرسد ، باید توسط افراد ماهر انجام بگیرد.

اسانس زرشک

اسانس زرشک یکی از نشاط آورترین روغن هاست. این به بدن کمک می کند تا زمانی که با روغن گیاهی مخلوط شود از خود در برابر عفونت های زمستانی محافظت کند و با مالیدن پشت و کف پا به درمان خستگی کمک می کند. به دلیل خاصیت ضد اسپاسم آن برای درمان ناراحتی های گوارشی نیز استفاده می شود. عمل آن در تسکین درد بسیار موثر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید تا آرام شود. اسانس آن در برابر حملات اضطرابی نیز اثر ویژه ای دارد، زیرا احساس افسردگی تنفسی را از بین می برد. در این مواقع باید آن را با روغن نباتی مخلوط کرده و دوباره به ماساژ ادامه دهید. برای بیماری های طبیعت گوش و حلق و بینی نیز همین کار را می کنیم.

بسیاری از فضیلت های زرشک دیگر قابل اثبات نیست. بسیار ارزان تر از بسیاری از درمان ها، می تواند شرایط پیچیده را درمان کرده و کبد را سم زدایی کند. هر کس شکلی را پیدا می کند که برای خود مناسب است و بخشی از گیاه را پیدا می کند که بیشتر به آن کمک می آید. با رعایت دوزهای توصیه شده و انتخاب درمان های حدود سه ماهه از زرشک عاقلانه استفاده می شود.

خواص زرشک |  زرشک معجزه ای برای پوست

نحوه مصرف زرشک

زرشک را می توان به صورت قطره، کپسول، دم کرده و یا اسانس این گیاه را به روش های مختلف با فواید فراوان مصرف کرد. در صورت اختلالات گوارشی، 1 تا 1.5 میلی لیتر (30 تا 45 قطره) 3 بار در روز رقیق شده در کمی آب مصرف شود. توصیه می شود این قطره ها را با معده خالی قورت دهید. با نرخ درمان تجدیدپذیر یک ماهه، می توانید کپسول را انتخاب کنید. به نظر می رسد 3 کپسول در روز دوز صحیح است. جوشانده یکی دیگر از اشکال ممکن است. برای به دست آوردن آن، 5 گرم پوست را برای یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. توصیه می کنیم معادل 3 فنجان در روز بنوشید. در نهایت، ما می توانیم استنشاق را انتخاب کنیم. هنگامی که گیاه در آب داغ رقیق می شود و بخارات آن استنشاق کنید.

میوه های زرشک سرشار از ویتامین C است، می توانید آنها را به صورت جوشانده در برابر سرفه و ناراحتی های دستگاه گوارش استفاده کنید. برای این کار یک مشت میوه زرشک را در نیم لیتر آب به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. در طول روز مصرف کنید و بنوشید، احتمالا کمی عسل اضافه کنید.


چگونه آن را تشخیص دهیم؟

زرشک درختچه ای خاردار است که ارتفاع آن تا 3 متر می رسد. این به ویژه خاک های آهکی، از جمله در ارتفاع (تا 1900 متر) را تحت تاثیر قرار می دهد. دارای برگ های سبز و بیضی شکل، پوست خاکستری و شیاردار و گلهای زرد روشن است. میوه های آن به رنگ قرمز و کمی کشیده در اواخر تابستان ظاهر می شوند.

زرشک برای هضم

زرشک همچنین بر ماهیچه هایی که روده ها را می پوشانند، تأثیر می گذارد، هضم غذا را بهبود می بخشد و درد دستگاه گوارش را کاهش می دهد. زرشک حتی می تواند در برابر اسهال نیز موثر باشد، مخصوصاً در موارد مسمومیت غذایی. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که زرشک به طور موثر با باکتریایی بدون عوارض جانبی مبارزه می کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که می‌تواند مشکلات روده‌ای را به‌طور مؤثرتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود بخشد، به‌ویژه به لطف خواص قابض آن (تولید خاصیت ارتجاعی غشاهای مخاطی).

زرشک از دیابت پیشگیری می کند و با آن مبارزه می کند

زرشک اثرات مثبتی بر قند خون دارد و بنابراین گزینه ای عالی برای پیشگیری و کاهش دیابت است. مطالعه ای با زرشک نشان داد که مصرف 500 میلی گرم از این آلکالوئید دو تا سه بار در روز به مدت 3 ماه قند خون و متابولیسم چربی و همچنین متفورمین ضد دیابتی رایج را کنترل می کند. بنابراین، محققانی که این مطالعه را انجام دادند و مطالعه را انجام دادند به این نتیجه رسیدند که زرشک یک عامل کاهش دهنده قند خون قوی است.

مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که زرشک به بهبود مشکلات گلوکز و چربی کمک می کند. در واقع، نشان داد که می تواند مقاومت به انسولین را با تنظیم ترشح آدیپونکتین (مولکولی که به تنظیم لیپیدها و گلوکز کمک می کند) از بافت چربی بهبود بخشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها