رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325690

خواص سمنو | نکات جالب در مورد سمنو

سمنو یکی از دسرهای است که هم در بین ما ایرانیان شهرت زیادی دارد از این رو قصد داریم در این مطلب به نحوه پخت و خواص آن بپردازیم.

سمنو
html>

خواص سمنو

سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه می کنند. سمنو خوشمزه وشیرین است و این در حالی است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمی کنند. علت شیرینی آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن می دهد. مواد و ویتامین های موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایی فراوانی دارد. سمنو به سلامت افراد و پیشگیری از پاره ای از بیماریها کمک می کند. جدول زیر به بررسی مواد مفید آرد و عصاره و مقایسه آن با آرد تصفیه شده نشان می پردازد.
سمنو دارای ویتامین های K-E-A و گروه ویتامین های B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روی، سلنیوم، آهن و مس است.

خواص سمنو در بارداری

سمنو به علت مقوی بودن برای زنان باردار بسیار مفید است و دارای ویتامین های A و K و گروه ویتامین های B۱۲،B۸ ،B۵ ،B۳ ،B۱ و مواد مهم دیگر ازجمله فسفر، کرومیوم، روی، سلنیوم، آهن و مس است، بنابراین بسیار برای زنان باردار و شیرده توصیه می شود. بهتر است حتما از این موادغذایی استفاده کنید. همچنین سمنو می تواند بسیار کارآمد برای رفع سختی زایمان باشد و آن را برای زنان باردار آسان کند.

خواص سمنو

سمنو و دیابت

اما سوالی که بیشتر خانواده ها می پرسند این است که آیا به سمنو شکر می زنند؟ در فرآیند جوانه زدن، ویتامین ها و املاح معدنی گندم چند برابر شده و در مقابل از کالری و کربوهیدرات آن کاسته می شود. پروتئین های آن قابلیت هضم و جذب بهتری داشته و بر میزان ویتامین C آن افزوده می شود. در این مرحله اگر طعم گندم جوانه زده را بچشید متوجه شیرینی آن خواهید شد.

در واقع گندم تا زمانی که جوانه نزده است، مواد قند ی اش به صورت نشاسته ذخیره می شود و طعم شیرین ندارد، اما در فرآیند جوانه زنی، نشاسته تجزیه و تبدیل به واحدهای کوچک تری به نام مالتوز می شود و اینجاست که شیرینی سمنو پدیدار می شود ولی برخی فروشندگان به دلیل آن که شیرینی سمنو طبیعی است، مصرف آن را به مبتلایان به دیابت و افراد چاق توصیه می کنند، اما باید بدانید در سمنو علاوه بر عصاره جوانه گندم از آرد کامل گندم هم استفاده می کنند و از این رو در هر صد گرم آن ۳۰۰ کالری انرژی نهفته است، گرچه سمنو پروتئین زیاد و چربی کمی دارد، اما بیشتر حجم محصول را مواد کربوهیدراتی (قند) تشکیل می دهد. البته قند آن در مقایسه با ساکاروز، شیرینی کمتری دارد، اما این دلیلی نمی شود که افراد در مصرف آن زیاده روی کنند. این قند در بدن تولید انرژی کرده و مازاد آن موجب چاقی می شود و برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا محدودیت مصرف دارد.

سمنو غذای بسیار مقوی

سمنو مغذی و انرژی زا است و بویژه برای ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.
سمنو داروی طول عمر و آرامش اعصاب است. سمنو شیرافزا است از این رو هم برای مادران شیرده و هم به علت مقوی بودن برای زنان باردار بسیار مفید است. از دیگر موارد مفید درمانی سمنو می توان به اثرات شفابخش آن در درمان سوءهاضمه، نازایی، سختی زایمان، سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد، کندی ضربان قلب، ریزش مو، لاغری، یبوست، واریس، قندخون و دیابت، رشد قد، بی خوابی عصبی، احتلام، تصلب شرائین و کلسترول، ضعف حافظه، بیماران دوره نقاهت، S.M، بهت زدگی، پرکاری تیروئید، اسکیزوفرنیا، سایکوز، فسفات در ادرار، خون ادراری، ترمیم زخم ها، فلج مغزی، مقاومت در برابر عفونت، بهبودی زخم های قرنیه، بیماری رینود، اکرودینی، کولی باسیلوز، بری بری، شارکو، هوابلعی، مخملک، کوریزای مزمن، پیستوریازیس، ورم دستگاه تناسلی، تب برفکی، ورم میزراه، سرگیجه های منی پر، کم خونی هیپوکروم، آرتروز، ورم زبان همراه بار، آرتریت پا و شبیکه، پارکینسون، عوراض یائسگی، پورپورا، اسپرو، اسکروفولوس، هپاتیت، یرقان، یرقان نوزادی، کمک به ترمیم شکستگی استخوان و عقیم بودن، به عنوان غذا و کمک درمانی مفید و مؤثر است. در داخل این غذای بهشت که تزئین بخش سفره هفت سین است، بادام های شیرین (سنگی) می ریزند که نماد و مایه برکت است. این بادام ها را پس از پختن از سمنو خارج می کنند، تعدادی از آنها را به عنوان برکت کیف پول در داخل کیف پول قرار می دهند تا باعث فراوانی پول و ثروت گردد.
بادام، حاوی ویتامین E و۱ B و مقدار فراوانی از فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، گوگرد، سدیم، آهن، قند، مواد ازته و چربی است که به هنگام طبخ سمنو، جذب آن شده و باعث مقوی شدن بیشتر این غذا می گردد. مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن بویژه استخوان ها می گردد و غذای بسیار مفیدی برای زنان بویژه زنان باردار، بچه شیرده و یائسه محسوب می شود.

طرز تهیه سمنو

مواد لازم :

گندم ۱ کیلو
آرد گندم ۳الی ۴ کیلو
بادام یا فندق یا پسته
ابتدا گندمها را خوب تمیز کرده شسته و در ظرفی می ریزیم و روی آنها را با آب سرد به مدت دو روز می پوشانیم , در این فاصله چند بار آب آن را عوض می کنیم , زمانی که نوک گندمها سفید شد , در صافی ریخته تا آب آن خارج شود , سپس گندمها را در یک پارچه تمیز و مرطوب ریخته و در دیس قرار می دهیم و در جای نسبتاً گرمی گذاشته یکی دو روز به این صورت بماند. در این فاصله روزی یکی دو بار کمی آب روی پارچه می پاشیم تا خشک نشود.
(باید توجه داشته باشیم آب زیاد باعث ترشیدگی گندمها می شود ) بعد از دو روز که گندمها ریشه داد, پارچه را از روی آنها برداشته و در ظرف مناسب می ریزیم , سپس پارچه ای مرطوب روی گندمها می کشیم و باز روزی یکی دو بار روی آنها راکمی آب می پاشیم تا زمانی که گندمهاساقه پیدا کنند و کمی بلند شوند . پارچه را بر می داریم و زمانی که ساقه نقره ای رنگ شد , قبل از اینکه شکفته و سبز شود آن را برای سمنو استفاده می کنیم .

حال گندم نقره ای شده را چرخ کرده، آن را در ظرفی ریخته مقداری آب روی آن می ریزم و خوب مخلوط می کنیم . از صافی رد کرده مواد موجود در صافی را بین دو دست فشار داده تا کاملاً شیره آن خارج شود .

آردگندم را در ظرفی ریخته شیره گندم تهیه شده را به تدریج به آرد اضافه کرده و هم می زنیم بطوری که گلوله نداشته باشد . (باید توجه داشت که مقدار شیره در حدی باشد که مایه را کاملاً رقیق کند) روی حرارت قرار داده و مایه را کاملاً هم می زنیم تا زمانی که به جوش آید و غلیظ شود . این مایه باید مرتب هم زده شود زیرا سمنو زود ته می گیرد. آنقدر زدن را ادامه می دهیم تا اب آن کاملاً تبخیر شده و به شکل حلوا در آید و رنگ آن کمی سرخ شود (باید متذکر شویم که در سمنو شکر یا روغن اضافه نمی شود , زیرا جوانه گندم بطور طبیعی مقداری شیرینی و چربی دارد) مجدداً بتدریج مقداری آب به سمنو اضافه کرده ,هم می زنیم تا گلوله نشود و مایه یکدست و رقیق شود. حرارت را ملایم نموده وگاهی آن را هم می زنیم تا زمانی که کاملاً غلیظ شود و به صورت سمنو در آید . در آخر پسته یا فندق یا بادام رادر سمنو ریخته بعد از بیست الی سی دقیقه حرارت را خاموش کرده و مورد استفاده قرار می دهیم . قابل ذکر است که این غذای سنتی ایرانی برای کودکان بسیار مفید و مغذی می باشد.

نحوه نگهداری سمنو و عوارض آن :

اگر می خواهید سمنو را برای مدت زیادی نگهداری نمائید آن را در فریزر قرار دهید و هر وقت خواستید از فریزر خارج نموده و داخل ظرف مناسب قرار دهید تا یخ آن آب گردد.اگر سمنوی شما آب دار باشد و غلیظ نباشد زود کپک می زند لذا بهتر است برای نگهداری طولانی مدت آن را غلیظ نموده و سپس در فریزر بگذارید.

نکته دیگر اینکه اگر از گندم شمال سمنو تهیه نمائید سمنو خوش مزه تر و شیرین می گردد.توجه داشته باشید که تفاله هایی که هنگام پخت از گندم حاصل می گردد را دور نریزید آنها بسیار پر خاصیت هستند آن را در جایی پهن نموده و مقابل خورشید خشک نمائید و سپس آسیاب نموده و در غذا یا تهیه نان به عنوان سبوس استفاده نمائید.

در آخر به عوارض سمنو می پردازیم اگر چاق هستید و کم تحرک از خوردن افراطی سمنو خودداری نمائید. اگر در خوردن سمنو افراط نمائید برای معده مضر است و ایجاد نفخ و باد در معده می نماید. اگر طبع شا سرد است از خوردن سمنو خودداری نمائید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها