رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326500

خواص سرکه سیب | مهمترین فواید سرکه سیب برای سلامتی بدن

سرکه سیب برای درمان بسیاری از بیمارها مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص هرچه بیشتر آشنا کنیم.

سرکه سیب
html>

خواص سرکه سیب

ممکن است برای شما عجیب باشد که یک ماده‌ی غذایی، هم نقش یک لکه‌بر قوی را ایفا کند، هم به پوست و موی شما شادابی ببخشد، هم خطر برخی امراض و بیماری‌ها را از شما دور کند، هم برای باغچه و حیوان خانگی‌تان به کار بیاد و هم اثاثیه‌ی خانه‌ی‌تان را برق بیندازد. حتما با شنیدن این حرف‌ها به فکر یک ماده‌ی غذایی صنعتی می‌افتید که با افزودن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیر خوراکی و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز توانسته یک تنه از پس این همه کار بربیاید.

اما باید گفت تمامی این خواص مفید و کارآمد در یک ماده‌ی طبیعی همه‌کاره جمع شده است: سرکه‌ سیب. خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی سرکه‌ سیب، آن را به یک ارتش یک نفره تبدیل کرده است که علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن و تمیزی محیط اطراف‌مان، به شدت با امراض و ناپاکی‌ها می‌جنگد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا فواید، کاربردها و خواص سرکه سیب را در سلامت، زیبایی، بهداشت و نظافت خانه بررسی کنیم.

سرکه سیب اسید استیک بالا دارد این اسید اثرات بیولوژیکی قوی دارد سرکه در یک پروسه دو مرحله ساخته می شود در گام اول سیب خرد شده، در اثر مخمر، قندها آن تخمیر و به الکل تبدیل می شود. در مرحله دوم، باکتری ها روی محلول الکل اثر کرده و سبب تخمیر الکل و تبدیل آن به اسید استیک یک ترکیب اصلی فعال در سرکه می شود. سرکه سیب تنها حاوی حدود ۳ کالری در هر قاشق غذا خوری است.

بسیاری از ویتامین ها و یا مواد معدنی در آن وجود دارد اما حاوی مقدار بسیار کمی از پتاسیم است کیفیت سرکه سیب به خاطر برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های موجود در آن است. سرکه سیب علاوه بر خوشمزه بودن در ترشی خانگی، ترشیجات و سس سالاد استفاده می شود برای قرن ها، از سرکه در پخت و پز و برای مقاصد مختلف استفاده می شود همچنین درمان های سنتی باستان، ادعا می کنند که سرکه به انواع و اقسام مشکلات سلامتی کمک می کند محبوب ترین سرکه، سرکه سیب است که برای کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت از آن استفاده می شود.

خواص سرکه سیب

سرکه سیب برای گوارش

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب علائم گوارش کند یا سنگین، گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می‌دهد. این ماده در به حداقل رساندن حس اسیدیته معده و سوزش سر دل کمک می کند. مصرف سرکه سیب پس از خوردن غذاهای غنی و سنگین برای پیشگیری از پدیدار شدن این علائم ایده خوبی محسوب می شود. اگر چنین مشکلات پیش از این ایجاد شده‌اند، شما همچنان می توانید با مصرف سرکه سیب علائم را کاهش دهید.

خواص سرکه سیب برای دیابت مفید

اسید استیک موجود در سرکه سیب به کاهش سطوح قند در خون کمک می‌کند زیرا از گوارش کامل کربوهیدرات‌های پیچیده جلوگیری می‌کند. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم‌هایی که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها هستند را غیر فعال می‌کند. از این رو این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می‌کند.

خواص سرکه سیب برای بیماری قلبی عروقی

سرکه سیب حاوی سطوح بالا از اسید کلروژنیک است. این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را مهار می‌کند که به بهبود سلامت قلب و عروق منجر می‌شود. اگر سطوح کلسترول شما بیش از اندازه بالاست، غذاهایی با محتوای چربی بالا را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید.

سرکه سیب گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد

اثر آنتی‌بیوتیک سرکه سیب به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. همچنین این محصول میزان مخاط را کاهش داده و سینوس‌ها را پاکسازی می‌کند و از این رو گرفتگی کمتری در آنها دیده می‌شود. اگر علاقه به مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ندارید، این کار را حداقل زمانی که دچار آنفلوآنزا شده‌اید، انجام دهید. مصرف سرکه سیب به مدت ۱۰ روز معمولا برای از بین بردن مشکل کفایت می کند. همچنین اگر به گلو درد یا مشکلات التهابی مبتلا شده‌اید، سرکه سیب در کاهش و از بین بردن آنها موثر عمل می‌کند.

خواص سرکه سیب برای روده

آیا از یبوست مزمن یا گاه به گاه رنج می‌برید؟ در این مورد نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب از تداوم این مشکل پیشگیری می‌کند. بر خلاف باور عمومی سرکه سیب موجب شکل گیری مشکلات اسیدیته نمی شود زیرا یک غذای قلیایی است.

سم زدایی کلیه با سرکه سیب

آیا از عفونت‌های کلیوی رنج می‌برید یا سنگ‌های کلیه برای شما مشکل‌آفرین شده‌اند؟ اگر این گونه است، مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب هنگام صبح را مد نظر قرار دهید. همچنین دنبال کردن توصیه پزشک خود و نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. اگر به مصرف آبمیوه علاقه دارید، اطمینان حاصل کنید فاقد شیرین‌کننده باشند. همچنین نمک را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

سرکه سیب برای مو

سرکه سیب یک پاک کننده طبیعی و عالی برای موهاست، موهایتان را سالم نگه داشته، به آن درخششی سالم بخشیده، از ریزش مو جلوگیری کرده و حجم موهایتان را هم بیشتر می کند.

علاوه بر این، اگر شما یا کسی از خانواده تان از شوره مو رنج می برد، سرکه سیب می تواند جایگزینی عالی برای محصولات درمانی شیمیایی باشد که هم برای محیط زیست مضر است و هم می تواند عوارض جانبی در بر داشته باشد.

اما چطور؟ سرکه سیب با از بین بردن باکتری ها وقارچ ها که سلامت پوست سرتان را به خطر می اندازد، به کنترل شوره سرکمک می کند.

اما چرا سرکه سیب می تواند ماده ای عالی برای موها و پوست سرتان باشد؟

چون سرکه سیب حاوی میزانی طبیعی و سالم از اسید آلفا هیدروکسی است. این ماده مهم برای کمک به پاک سازی طبیعی بقایای محصولات دیگری است که برای موهایتان استفاده می کنید.

با جلوگیری از از ایجاد این بقایا، موهایتان درخشش زیبایی پیدا کرده و از این مهمتر توازن pH موهایتان به حد ایدآل رسیده که به ارتقای سلامت موهایتان کمک می کند.

سرکه سیب خواص پیشگیری کننده مختلفی هم دارد زیرا گردش خون را در مویرگ هایی که درست زیر پوست سرتان هستند، افزایش می دهد.

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب هنوز هم یکی از آن موادی است که مردم به مصرف آن برای کاهش وزن، تمایل نشان می دهد. ارتباط بین سرکه ی سیب و لاغری مطلب جدیدی نیست. اولین مطلبی که راجع به تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن به چاپ رسید مربوط به سال 1958 در کتاب (Folk Medicine) بود که توسط جارویس Jarvis نوشته شد. آن چه در این کتاب ها برای کاهش وزن توصیه می شود، استفاده از سرکه سیب به میزان دو قاشق غذاخوری قبل از هر وعده غذایی است.

آنها معتقدند با مصرف سرکه سیب که مزه خیلی جالبی ندارد ممکن است که فرد غذای کمتری بخورد. یا به عبارت دیگر، سرکه سیب ممکن است موجب کاهش اشتها در فرد شود. در همین کتاب ذکر شده است که مصرف منظم سرکه سیب موجب سوختن چربی با سرعتی بیش از ذخیره آن می شود.

به گفته کارشناسان تغذیه، نوشیدن سرکه سیب قبل از غذا هم به کاهش وزن کمک می کند و هم موجب بهبود گوارش و سلامت روده ها می شود.

مضرات سرکه سیب

در صورتی که از این ماده غذایی به میزان کم و در کوتاه مدت استفاده کنید خطراتی جانبی را برای شما در بر ندارد. اما دوز زیاد و طولانی مدت از این ماده می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال خوردن سرکه سیب طبیعی می تواند مینای دندان را دچار آسیب کرده و موجب ساییده شدن آن شود. این ماده به دلیل اسیدی بودن گاهی موجب سوزش شدید گلو و دهان نیز می شود. زنان مبتلا به پوکی استخوان باید با احتیاط از سرکه سیب استفاده کنند. زیرا مصرف مداوم سرکه می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد. کاهش سطح انسولین در بدن یکی از عملکردهای سرکه است پس افراد مبتلا به دیابت حتما با توصیه و مشورت پزشک از آن استفاده کنند. افرادی که از ملین ها، دیورتیک ها و دارویی برای بیماری های قلبی و دیابت استفاده می کنند نیز قبل از استفاده از سرکه سیب به عنوان یک مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سرکه سیب و عسل برای پوست

مخلوط سرکه و عسل چه به صورت نوشیدنی و چه به صورت ماسک برای پوست مفید است اگر در صورتتان جوش های فراوانی دارید با این ماسک می توان از شر آنها خلاص شوید همچنین اگر پوست تیره ای دارید با این ماسک پوست شما روشن می گردد و نوشیدنی عسل و سرکه سیب هم به شما کمک می نماید اگر بعد از غذا دچار سوزش معده شدید آن را برطرف نموده و معده اسیدی را تنظیم نموده و آرام بخش مری می باشد

برای تهیه ماسک سرکه سیب و عسل:

مرحله اول:

مقدار سه قاشق عسل را با یک قاشق سرکه مخلوط موده تا عسل به خورد سرکه رود

مرحله دوم:

بعد برای مدت نیم ساعت روی پوست تمیز قرار دهید و سپس ابتدا با آب ولرم بعد آب سرد صورت را بشوئید.

این ماسک را در هفته دو تا 3 مرتبه استفاده نمائید تا پوستی زیبا و عاری از جوش داشته باشید همچنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید.


سرکه سیب و اسرار سالم آن

سرکه سیب کار می کند ، هیچ سوالی در این مورد وجود ندارد. اما چرا کار می کند؟ البته حاوی ویتامین ها و مواد معدنی سیب ، یعنی بتاکاروتن ، اسید فولیک ، ویتامین های B و ویتامین C و همچنین پتاسیم ، منیزیم ، آهن و عناصر کمیاب است. اما برای لذت بردن از آنها می توانید یک سیب بخورید یا آب تازه فشرده شده آن را بنوشید.

بنابراین آیا احتمالاً اسید استیک است که اثرات مختلفی به سرکه سیب می دهد؟ یا اسید دیگری در سرکه سیب وجود دارد؟ آنزیم؟ سرزندگی آن؟ متاسفانه شما نمی دانید این بدان معنی است که شما می دانید سرکه سیب کار می کند ، اما نحوه و دلیل آن دقیقاً مشخص نیست. مواد فعال فیزیولوژیکی موجود در سرکه سیب هنوز در هیچ کجا تحقیق نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها