رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326922

خواص جینسینگ | جینسینگ و برای مو و تقویت قوای جنسی معجزه می کند

جینسینگ حاوی مواد غنی است که بدن به آن نیاز دارد و برای تقویت قوای جنسی مفید است این گیاه از مدتها مورد توجه دانشمندان بوده است در این مطلب به برخی خواص جینسینگ اشاره میکنیم.

html>

اسم “جنسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این اسم احتمالا به خاطر شباهت ریشه های عجیب این گیاه به پاهای انسان است.

سابقه ی مصرف جینسینگ به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این زمان جنسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت.

جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. در صده 1700 میلادی، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد. به این نوع از جینسینگ “جینسینگ آمریکایی” گفته می شود که امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل مشاهده است.

جینسینگ چیست؟

جینسنگ نامی برای 11 گونه گیاهان همیشه سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه می‌باشد. جینسنگ آمریکایی،جینسینگ ژاپنی، جینسینگ سیبری، سنچی جینسینگ، جینسینگ هیمالیایی، دارف جینسینگ، جینسینگ پرویی وجینسینگ هندی از انواع جینسینگ محسوب می شوند.

جینسینگ کره ای به رنگ های مختلف وجود دارد؛ از زرد بسیار کم رنگ مایل به سفید تا خرمایی و قهوه‌ای و جینسینگ قرمزجینسنگ تازه که کمتر از چهار سال سن دارد و به رنگ خرمایی و قهوه ای دیده می شود

جینسینگ سفید که بین چهار تا شش سال سن دارد و پس از برداشت خشک می شود

جینسینگ سرخ یا قرمز که بیشتر از شش سال سن دارد و پس از برداشت بخار می بیند و سپس در برابر نور آفتاب خشک می شود

اثرات ضدخستگی گیاه جینسینگ

گیاه جینسینگ دارای آثار متعدد فارماکولوژیکی از جمله دارای اثر ضدخستگی (تقویت‌کننده قوای جسمی و فکری) می باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بسیاری از اثرات ضدخستگی جینسینگ به اثر محرک جینسینگ روی سیستم اعصاب مرکزی مربوط است.

آثار فارمـاکـولـوژیـک گیاه جینسینگ بسیار زیاد و پیچیده است. جینسینگ با اثر هورمون مانند و کاهش‌دهنده کلسترول، تشدیدکننده اتساع عروق بوده و ضد اضطراب و ضدافسردگی است. بسیاری از تجارب بالینی نشان‌دهنده قدرت عصاره جینسینگ و جین سینوزیدها در بالا بردن یادگیری و حافظه و فعالیت جسمی می باشد.

جینسینگ خواص فوق العاده برای موهای سر دارد. کمتر شدن ریزش موها و پیشگیری از سرطان از جمله عواملی است که مصرف جینسینگ برای آن فوق العاده است. عده ای بر این باورند که ریشه این گیاه می تواند پوست سر را شاداب کند و به رشد موها کمک کند. تحقیقات نشان داده که این گیاه استرس را از بین می برد. از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است با این روش باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.اما جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص فوق العاده ای دارد این خواص هم می تواند بر روی ریزش موها تاثیر بگذارد.

استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث می شود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در برخی از شامپو ها از جینسینگ نیز به مقداری استفاده می شود.

خواص جینسینگ

جینسینگ و تقویت قوای جنسی

جینسینگ خواصی دارد که با تحلیل قوای جنسی مقابله می‌کند. حتی نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند ناتوانی جنسی را نیز درمان کند. محققان کره‌ای پژوهشی روی 45 مردی که دچار مشکلات نعوظ بودند انجام دادند. نتایج این پژوهش که در سال 2002 در Journal of urology به چاپ رسید نشان می‌دهد که گیاه جینسینگ قدرت نعوظ مردها و لذت جنسی آن‌ها را بالا می‌برند.

خواص جینسینگ برای دیابت

مطالعات متعدد نشان داده که جینسینگ سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد و به عنوان درمان طبیعی برای دیابت به کار می رود، علاوه بر این جینسنگ حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش سطح قند خون و هیپرگلیسمی افراد دیابتی کمک می کند.

تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شده نشان می دهد که مصرف جینسینگ باعث کاهش قند خون ناشتا در افراد دیابتی و افراد سالم می شود. پس نتیجه می گیریم که مصرف متعادل جینسینگ می تواند قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش دهد.

هنوز اثر مصرف جینسینگ بر روی دیابت نوع یک بررسی نشده است.

گیاه جینسینگ در از دست دادن چربی های اضافه ی بدن مفید است به این دلیل که متابولیسم بدن را بالا میبرد و در حین استفاده از آن در طول روز انرژی زیادی به بدن شما داده می شود.

اگرچه گفته می شود استفاده از گیاه جینسینگ به افرادی که از بیماری قند خون رنج میبرند هم کمک میکند . تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که گیاه جینسینگ تاثیر قابل توجهی بر افزایش ترشح هورمون انسولین می گذارد.

خواص جینسینگ برای پوست

از دیگر خواص جینسینگ ویژگی های این گیاه برای پوست است جینسینگ از پیری زود رس پوست جلوگیری می نماید این عمل با فعال کردن سوخت و ساز پوست صورت می پذیرد این گیاه رادیکال های آزاد پوست را از بین می برد و از نشستن آلودگی هوا بر پوست ممانعت به عمل می آورد.از سوی دیگر با تولید کلاژن پوست صورت را سفت می نماید و موجب تشکیل نشدن چین و چروک پوست می گردد.

شما با کمک ریشه و برگ جینسینگ می توانید سلول های مرده پوست را نابود نمائید و این به دلیل غنی بودن جینسینگ از مواد معدنی و آنتی اکسیدان و ویتامین می باشد با نوشیدن چای جینسینگ رنگ پوست روشن می گردد.اگر ریشه جینسینگ را با روغن زیتون و عسل ترکیب نمائید و روی پوست قرار دهید پوست شما جوان و با طراوت می گردد.همچنین خطوط زیر چشم هم کم می گردد.

مضرات جینسینگ

تپش قلب بی قراری
سنگینی در قفسه سینه تهوع
فشار خون بالا استفراغ
سرگیجه درد شکم
بی خوابی اسهال
اضطراب خونریزی دستگاه گوارش

از مضرات جینسینگ و عوارض جانبی مصرف بی رویه ی چای و کپسول جینسینگ محسوب می شوند

با وجود تمام مزایایی که در قسمت قبل از مقاله ارائه شد، افرادی که به صورت منظم جنسینگ مصرف می کنند ممکن است با عوارض جانبی مختلفی مواجه شوند.

این عوارض جانبی می توانند شامل حالت هایی مانند سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت باشد. در موارد شدید تر می تواند باعث حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها شود.

از طرفی برخی از عوارض جانبی جنسینگ نامشخص است لذا توصیه می شود که زنان باردار و همچنین زنانی که به نوزادان خود شیر میدهند بدون مشورت با پزشک خود از این ماده استفاده نکنند.

علاوه بر این موارد، مصرف جنسینگ همراه با کافئین می تواند تداخل ایجاد کرده و برای سلامت و ایمنی فرد ایجاد خطر کند.

مصرف جینسینگ برای کودکان و نوجوانان نیز توصیه نمی‌شود.

مواد تشکیل دهنده جینسینگ چیست؟

از ریشه به عنوان دارو استفاده می شود. از اصطلاحاً ساپونین های تری ترپن تشکیل شده است که شامل جینسنوزیدها است. در حال حاضر 25 ترکیب مختلف جینسنوزید شناخته شده است. مقادیر کمی روغن ضروری ، پپتیدو گلیکان ها و پلی استیلن ها نیز وجود دارد.

جینسینگ قرمز و جینسینگ سفید وجود دارد. اینها انواع مختلفی نیستند ، اما روشهای مختلف پردازش هستند. ریشه های جینسینگ سفید مستقیم خشک می شوند و رنگ طبیعی خود را حفظ می کنند. ریشه جینسنگ قرمز هنگامی ایجاد می شود که غده ها ابتدا با بخار تصفیه شوند و سپس خشک شوند. نوع سفید آن که اساساً از کره (جینسینگ کره ای) تهیه می شود ، در آلمان به عنوان دارو استفاده می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها