رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328825

خواص کلم پیچ | معجزه کلم پیچ برای لاغری و دیابت

کلم پیچ برای دیابت مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما میزان استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص آن آشنا کنیم.

html>

قسمتهای خوراکی کلم پیچ منبع غنی از ترکیبات فیتوشیمیایی هستند که پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی دارند.

این نوع از گیاهان حاوی انواع ترکیبات فیتوشیمیایی از جمله:

فنولیک ها آلکالوئیدها
پلی فنول ها فیتواسترولهای کلروفیل
اسیدهای فنولیک گلوکوزینولاتها
فلاونوئیدها ترپنوئیدها
کاروتنوئیدها (زاکسانتین ، لوتئین ، β کاروتن) گلیکوزیدها

کلم پیچ ها از نظر کاهش فلزات ، کلات شدن فلزات ، کاهش چربی ها و فعالیت های اصلاح رادیکال آزاد ، دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی قوی هستند.

اینها همچنین تأثیر مثبتی در فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند:

گلوتاتیون پراکسیداز کاتالاز
سوپراکسید دیسموتاز آسکوربات پراکسیداز

دارند. در بین گونه های مختلف جنس کلم که به دلیل ترکیب فیتوشیمیایی و فعالیت آنتی اکسیدانی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است ، برگ ، گل و برگ گیاه کلم پیچ از نظر فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدانی ویژگی دارند. Brassica juncea ، Brassica napus ، Brassica rapa و Brassica nigra نیز گونه های غنی فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدانی از جنس کلم هستند. مشخصات فیتوشیمیایی و پتانسیل آنتی اکسیدانی گیاهان کلم آنها را به عنوان کاندیداهای برتر برای کاربردهای غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می دهد.

1. معرفی

Brassica گونه ای از گیاهان خانواده Cruciferae است که به آن Brassicaceae نیز می گویند که از حدود 350 جنس و تقریبا 3500 گونه تشکیل شده است. براسیکا مهمترین جنس این خانواده است. بیشتر گونه های این جنس به دلیل ارزش اقتصادی ، غذایی و دارویی از اهمیت جهانی برخوردار است. این گونه ها به عنوان سبزیجات ، محصولات دانه روغنی ، علوفه حیوانات و گیاهان دارویی در سراسر جهان کشت می شوند. محصولات دانه روغنی کلم 14٪ از روغن نباتی جهان ، سومین منبع مهم روغن خوراکی بعد از سویا و نخل را تولید می کند.

B. oleracea به دلیل کشت ، مصرف و ارزش غذایی و دارویی مهمترین گونه جنس Brassica است. اعضای این گونه معمولاً به عنوان کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل خوانده می شوند. اینها به همان اندازه به عنوان سبزیجات برای انسان و علوفه برای حیوانات استفاده می شوند. B. juncea ، B. napus ، B. nigra ، B. napus ، B. carinata و B. rapa از دیگر گونه های رایج این جنس هستند که به عنوان سبزیجات و منبع روغن نباتی استفاده می شوند. قسمت هایی از گیاهان Brassica که به عنوان غذا و دارو به کار می روند شامل ریشه ، شاخه ، ساقه ، برگ ، جوانه های برگ ، جوانه های گل ، گلها ، مزارع ، جوانه ها ، گل آذین ، دانه ها ، روغن بذر و کالوس است. گیاهان Brassica منبع بسیار غنی و اقتصادی بسیاری از منابع غذایی (کربوهیدرات ها ، لیپیدها ، پروتئین ها ، ویتامین ها و مواد معدنی) و اجزای فیتوشیمیایی از نظر دارویی هستند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی کلم قرمز / خواص کلم قرمز

خواص کلم پیچ

مصرف انواع و اقسام سبزیجات تاثیرات شگرفی بر وضعیت سلامتی شما خواهد گذاشت اما انتخاب کلم‌پیچ به صورت منظم کلسترول شما را پایین آورده و درمقابل سرطان از شما محافظت می‌کند.

اما چه چیز کلم‌پیچ را به گیاهی خاص تبدیل می‌کند؟ در زیر به فواید بسیار زیاد این گیاه اشاره می‌کنیم.

یک لیوان کلم‌پیچ خردشده ۳۳ کالری دارد که ۹٪ از نیاز روزانه کلسیم، ۲۰۶٪ از نیاز روزانه ویتامین A و ۱۳۴٪ از نیاز روزانه ویتامین C، حدود ۶۸۴٪ از نیاز روزانه به ویتامین K را فراهم می‌کند. همچنین منبع بسیار خوبی از موادمعدنی مثل مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است.

فواید عالی که کلم‌پیچ برای سلامتی دارد تا حد زیادی مرتبط با محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A، C و K و موادمغذی حاوی سولفور آن است.
کاروتینوئیدها و فلاوونوئیدها انواع آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فواید ضدسرطانی بسیار بالایی دارند. کلم‌پیچ همچنین حاوی ترکیبات لوتئین و زآکسانتین است که برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید می‌باشد.

گذشته از آنتی‌اکسیدان‌ها، محتوای فیبر کلم‌پیچ، اسیدهای صفراوی را گرفته و به پایین آوردن کلسترول خون و کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، بخصوص اگر کلم‌پیچ به صورت پخته مصرف شود نه خام، کمک می‌کند.

خواص کلم پیچ

خواص کلم پیچ در پیشگیری و کنترل دیابت

پژوهشگران متوجه شدند رژیم غذایی سرشار از گیاهانی مانند کلم و کاهو می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

رنگدانه های قرمز موجود در کلم قرمز، میزان قند خون را کاهش و تولید انسولین خون را افزایش می دهد.

طبق نتایج این تحقیق مصرف کلم بروکلی ممکن است عوارض مخرب دیابت را از بین ببرد؛ عوارضی که دیابت بر روی عروق خونی قلب می گذارد.

آماده‌سازی کلم‌پیچ



پخت سریع موادمغذی، بافت، رنگ و مزه کلم‌پیچ را حفظ می‌کند. کلم‌پیچ را شسته و به قطعات کوچک خرد کنید و به سوپ، خورش، سالاد و خوراک‌ها اضافه کنید. برای اینکه محتوای غذایی پیتزا را بالا ببرید هم می‌توانید روی آن از کلم‌پیچ استفاده کنید. کلم‌پیچ را ۵ دقیقه بخارپز کنید تا نرم‌تر شود و بعد آن را خام مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را در غذاهای مختلف جایگزین اسفناج کنید.

خواص کلم پیچ برای لاغری

با مصرف کلم،چاقی را از خود دور کنید. تحقیقات نشان داده است که وجود ماده ای به نام "تارتاریک اسید" در کلم، باعث می شود از تبدیل قند و کربوهیدرات ها در بدن به چربی جلوگیری شود.

100 گرم کلم، فقط 25 کالری دارد و از آنجا که فاقد چربی اشباع و کلسترول و دارای مقدار زیادی فیبر می باشد، پس برای کاهش وزن بسیار مفید است.

کلم پیچ و کاهش کلسترول

کلسترول دارای بسیاری از عملکردهای مهم در بدن دارد. کلسترول برای تولید اسیدهای صفراوی مورد استفاده قرار گرفته، که به هضم چربی کمک می کند. کبد کلسترول را به اسیدهای صفراوی برگشت می دهد و هر زمان که یک وعده غذایی چرب بخورید داخل سیستم گوارشی آزاد می شود. موادی که اسیدهای صفراوی تجزیه شده نامیده می شوند می تواند به اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش متصل شده و از بازجذب آنها جلوگیری شود. این مسئله موجب کاهش مقدار کل کلسترول در بدن می شود. کلم پیچ در واقع شامل اسیدهای صفراوی تجزیه شده است که می تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد و این منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی در طول زمان می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه آب کلم پیچ برای مدت 12 هفته سبب 27٪ افزایش HDL خوب و 10 درصد سطح LDL کلسترول بد را کاهش داد در حالی که همچنین وضعیت آنتی اکسیدانی بهبود می یابد. با توجه به یک مطالعه، بخار کلم پیچ به طور چشمگیری اثر اتصال به اسیدهای صفراوی را افزایش می دهد.
توجه: کلم پیچ حاوی موادی است که به اسیدهای صفراوی و کلسترول در بدن متصل می شوند. کلم پیچ بخارپز به خصوص موثرتر است.

خواص کلم سفید در بارداری

کلم پیچ یکی از سبزیجات برگدار سبز است که برای دوران بارداری شما ایده آل است. کلم پیچ ، اسفناج، کلم برگ سبز، برگ شلغم یا چغندر و برگ خردل برای بدن مفید بوده و باید در برنامه غذایی تان جایی داشته باشند. اما در مورد کلم پیچ در بارداری نظرات مختلف است.

نظر گروهی که با خوردن آن موافق هستند این است که : اگر جنین تان دختر باشد، تخمدان های او در سه ماهه دوم بارداری شروع به تولید میلیون ها تخمک می کنند که با تولد تشکیل شده و در طول سال های باروری او را قادر خواهد ساخت بچه دار شود. کلم پیچ ممکن است از سرطان تخمدان ها جلوگیری کند و در نتیجه یکی از سالم ترین غذاها برای دوران بارداری است و برای آینده دختر شما ضرورت بیشتری پیدا می کند.

در مقابل عده ای معتقد هستند که: مصرف کلم ، گل کلم و شلغم در دوران بارداری وضعیت مادر را به خطر می اندازد و می تواند عملکرد غده تیروئید را در دوران بارداری دچار اختلال و مادر را دچار کم کاری تیروئید کند. کلم ، گل کلم و شلغم از خانواده گواترژن هاست که اگر مادران بارداری که ید بدن آنها در حاشیه باشد مصرف خام این مواد منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین خواهد شد.

با این وجود اگر این دسته از مواد غذایی حرارت دیده(پخته) باشند و خام نباشند و ید بدن مادر در حاشیه بالا قرار داشته باشد مصرف آن برای مادران باردار منعی ندارد. کلم، گل کلم و شلغم خام جذب ید در بدن را کم می کند که پخته آن مانعی ندارد.

در نهایت در صورتی که باردار هستید، برای مصرف کلم پیچ حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

مضرات کلم

در اوایل سال ۱۹۵۰ رژیمی در میان افراد رایج شد که در آن از سوپ کلم برای کاهش وزن استفاده می‌شد. اگرچه این روش نتیجه خوبی دارد اما باید به یاد داشته باشید که بعد از قطع مصرف آن، دوباره وزن به حالت قبلی بر می‌گردد. اگر نمی‌خواهید بقیه عمر خود را به خوردن سوپ کلم بپردازید بهتر است اصلا به سراغ این رژیم نروید. در عوض بر روی رژیمی تمرکز کنید که حاوی غذاهای سالم است. اگر از رقیق کننده‌های خون همچون وارفارین استفاده می‌کنید باید در مورد مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در کلم نقش مهمی در انعقاد خون بازی می‌کند.. داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

کلم پیچ - منبع اصلی آهن و پروتئین

کلم پیچ - که به آن کلم زمستانی نیز گفته می شود از سبزیجات فوق العاده است. این یکی از اساسی ترین غذاها و یکی از سالم ترین سبزیجات زمستانی است . دلیل این امر تراکم مواد مغذی آن است که همراه با سطح بالایی از مواد حیاتی است. کلم پیچ مقدار زیادی پروتئین برای یک سبزیجات ، یعنی حدود 4 گرم در هر 100 گرم ، فراهم می کند. در عین حال ، منبع عالی کلسیم (200 میلی گرم در 100 گرم) است و محتوای آهن آن نیز با 2 میلی گرم در 100 گرم بسیار خوب است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها