رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329790

خواص بامیه | معجزه جالب بامیه برای دیابت و پوست

اگر به بامیه علاقه دارید و میخواهید از این خوراکی ارزشمند حداکثر استفاده را ببرید این مطلب شما را در انجام این کار به بهترین شکل یاری خواهد می کند.

html>

خواص بامیه

بامیه از آن دست خوراکی‌هایی است که خیلی‌از افراد ترجیح می‌دهند در مهمانی‌های خود از آن استفاده نکنند. چراکه بعضی ها به‌خصوص کودکان و جوانان از آن استقبال نمی‌کنند! در حالی که اگر بدانید این خوراکی کوچک چه تاثیراتی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می‌گذارد، مطمئنا آن را جزء برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار خواهید داد!

علاوه براین، بامیه که از آن به‌عنوان «بمب خاصیت» هم یاد می‌شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می‌کند. بامیه می‌تواند ناراحتی‌های روده و معده ازجمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.
از خوردن بامیه، ممکن است همه افراد یا حداقل بسیاری از جوانان استقبال نکنند، اما آن دسته که در میان سبد علایق خود چنین ماده غذایی مؤثری را میگذارند، علاوه بر زیبایی پوست، بسیاری از امراض را نیز درمان کرده یا از ابتلا به آنها پیشگیری میکنند. در ادامه اطلاعات دیگری از بامیه را بخوانید.
1. طبع بامیه سرد و تر است.
2. جوشانده‎ی میوه‎ی نارس بامیه مقوی و نرم کننده است.
3. مدر است برای کسانی که سوزاک هستند یا هنگام ادرار احساس درد می ‎کنند بامیه را آب پز نموده همراه با آب قبل از غذا میل کنند.
4. ضماد التیام دهنده‎ی زخم است.
5. برای درمان سفلیس از جوشانده ریشه بامیه استفاده شود (30 گرم در یک لیتر آب هر شش ساعت یک لیوان میل شود.)
6. یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.
7. لعاب بامیه برای کسانی که زخم اثنی‎عشر یا ورم روده دارند بسیار مفید است.
8. خوردن بامیه خونریزی سینه را برطرف می ‎کند.

9. جوشانده بامیه سنگ مثانه را دفع می ‎کند.
10. جوشانده گل بامیه ضدسودا می ‎باشد. 30 گرم در 500 سی‎سی آب، سه بار در روز هربار یک استکان میل شود.
11. دم‎کرده تخم بامیه ضدتشنج است. 30 گرم در 500 سی‎سی آب.
12. بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.
13. مصرف بامیه به پوست لطافت می ‎بخشد.
14. کسانی که دچار کم‎خونی هستند حتماً بامیه استفاده کنند چون بامیه دارای لعاب غنی از مواد اصلی خون می ‎باشد.
15. در برگ و ساقه بامیه مقدار زیادی ید وجود دارد در نتیجه برای بیماران گوا تر مفید است.
16. بامیه تقویت کننده‎ی بینایی می ‎باشد
17. به‎خاطر وجود ویتامین B1 در بامیه برای نیروبخشیدن به عضلات ضعیف و اعصاب قابل تحریک داروی خوبی به شمار می ‎رود.
18. کسانی که دارای چربی خون می ‎باشند بامیه را به‎عنوان غذای خود بگنجانند.
19. بامیه فساد خون، بلغم، صفرا و سودا را رفع می ‎کند.
20. بامیه به علت داشتن ماده ضدعفونی کننده کرم معده و کرمک را از بین می ‎برد

خواص بامیه برای دیابت

فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

موسیلاژ یک نوع فیبر موجود در بامیه است که از طریق متصل شدن با نمک های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می شود. اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.اسیدفولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود.

فواید بامیه برای مو

موهای سالم و شاداب – اگر از موهای ناسالم خود خسته‌اید، مصرف بامیه را امتحان کنید تا سلامت و شادابی را به آنها برگردانید. بامیه را با کمی آب بجوشانید تا لعاب (موسیلاژ) شفافی به‌دست بیاید. این لعاب را می‌توانید برای برگرداندن شادابی موهای‌تان به کار ببرید.

نرم‌کننده‌ی مو- همان لعاب تهیه شده را می‌توانید به عنوان نرم‌کننده‌ی مو به کار ببرید. موهای‌تان را بشورید و آب اضافی آنها را بگیرید. لعاب آبکی را را روی موهای‌تان ماساژ بدهید و سپس خوب آبکشی کنید.

مرطوب‌کننده‌ی پوست کف سر- بامیه یک مرطوب‌کننده‌ی بسیار عالی برای پوست خشک و خشن سر است. این سبزی موهای‌تان را نرم می‌کند و مانند دیگر لوازم آرایشی موجود در بازار مضر نیست و برای کسانی که موهایی سرکش، مجعد و بی‌جان دارند، فوق‌العاده است.

با شوره‌ی سر مبارزه می‌کند- بامیه وضعیت کلی پوست سر را بهبود می‌بخشد و با شوره‌ی سر مبارزه می‌کند. این سبزی پوست سرتان را مرطوب می‌کند و شوره را از آن دور نگه می‌دارد.

موهایی درخشان- بامیه، زمانی که برای شستشوی مو به کار رود، درخششی عالی به موهای‌تان می‌دهد. شما می‌توانید هر از گاهی نرم‌کننده‌ی همیشگی‌تان را به کار نبرید و از موهای‌تان به شیوه‌ای طبیعی مراقبت کنید.

خواص بامیه

خواص بامیه برای بارداری

بامیه با دارا بودن میزان بالای ویتامینهای:

B3 A
B2 C
B1 روی
B کلسیم

برای دوره بارداری به شدت توصیه می شود


بامیه هم چنین با دارا بودن اسید فولیک برای دوره باردای و هم زمان با رشد سلولهای جنین ضروری است.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه خورشت بامیه

مضرات بامیه

بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد.

استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.

یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است.

خواص بامیه برای پوست

فیبر غذایی برای سلامتی پوست- بامیه سرشار از فیبر غذایی است. در سوخت و ساز نیز تاثیر زیادی دارد و بنابراین مشکلات گوارش را از بین می‌برد. گوارش خوب، در پوستی که ظاهری سالم دارد، نمایان می‌شود.

ویتامین ث برای پوست جوان‌تر- ویتامین ث موجود در بامیه در واقع به حفظ ظاهر جوان پوست کمک می‌کند. به ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. این هم به نوبه‌ی خود پوست‌تان را جوان‌تر نگه می‌دارد و باعث می‌شود که پرطراوت‌تر به نظر برسد.

از پیگمنتاسیون (رنگدانه‌دار شدن) پوست پیشگیری می‌کند- مواد مغذی موجود در بامیه باعث پیشگیری از رنگدانه‌دار شدن پوست می‌شود. بامیه برای جوان‌سازی دوباره‌ی پوست و اصلاح آسب‌ها مفید است.

تذکر مهم در مصرف بامیه

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود، ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

نحوه خرید و نگهداری بامیه

در هنگام خرید بامیه به این نکته توجه داشته باشید که بامیه تازه و با پوست سبز بخرید و از خریداری بامیه مانده و آب دار خودداری نمائید اگر بامیه خیلی رسیده باشد یا لکه دار و نرم باشد آن را خریداری نکنید بامیه خوب ترد و کوچک است و پوست آن از بوی تازگی خوبی برخوردار می باشد.بعد از خرید به سرعت آن را داخل یخچال قرار دهید و همچنین برای نگهداری طولانی مدت در فریزر بگذارید هنگام پخت آن را از فریزر خارج نموده و به خوبی با آب بشوئید و قبل از افزودن به غذا تکه تکه نمائید شما می توانید بامیه را به همراه گوشت یا مرغ میل نمائید.

دیگر خواص بامیه

بامیه نه تنها خوشمزه است ، بلکه بسیار سالم نیز هست. این ماده حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است: مهمتر از همه ، نسبت بالای فیبر ، آنتی اکسیدان و ویتامین C (35 میلی گرم در 100 گرم) ، بامیه را به یک ماده غذایی کاملاً سالم تبدیل می کند! ویتامین C تشکیل گلبول های سفید خون را تحریک می کند ، که از شما در برابر عوامل بیماری زا و مواد مضر محافظت می کند. به عنوان مثال ، همراه با آنتی اکسیدان ها ، سیستم ایمنی بدن کاملاً تقویت شده و در برابر سرماخوردگی های ناخوشایند محافظت می شود.

بامیه همچنین حاوی کلسیم (مفید برای استخوان ها) ، پتاسیم (از دستگاه گوارش پشتیبانی می کند) و آهن (برای زندگی ضروری است!). محتوای پتاسیم به شل شدن عروق ، کاهش فشار خون و در نتیجه تسکین قلب کمک می کند. بتاکاروتن موجود در بامیه به دلیل عملکرد محافظ چشم شناخته می شود. این ماده نه تنها بینایی را بهبود می بخشد ، بلکه از شبکیه چشم در برابر تأثیرات خطرناک محافظت می کند.

بامیه و اختلالات گوارشی

بامیه بافت چسبناک خود را مدیون غنای موسیلاژ آن است، ماده ای که برای سلامتی شما بسیار مفید است اما برخی افراد تحمل آن را دشوار می دانند. بنابراین با گذشت زمان تکنیک های مختلفی برای کاهش آن ایجاد شده است. می توانید بامیه کامل را بدون ساقه زدن بپزید (وقتی ریز خرد می شود چسبندگی بیشتری ایجاد می کند). در این صورت در حین طبخ آماده را هم نزنید و بدون آسیب رساندن به میوه غذا را سرو کنید. همچنین می توانید قبل از پختن آن را به مدت 30 دقیقه در سرکه یا آب لیمو بخیسانید یا در آب جوش کنید سپس آن را آماده کنید. حتی با این تکنیک ها، بامیه ممکن است برای همه روده ها مناسب نباشد. بنابراین مصرف آن باید با تحمل گوارشی سازگار باشد.

بامیه و ویتامین ها

کلسیم

بامیه پخته شده منبع کلسیم است. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. این ماده عمدتاً در استخوان ها ذخیره می شود که جزء لاینفک آن است. به شکل گیری استخوان ها و دندان ها و همچنین حفظ سلامت آنها کمک می کند. کلسیم همچنین نقش کلیدی در لخته شدن خون، حفظ فشار خون و انقباض عضلات از جمله قلب دارد.

منیزیم

بامیه خام و بامیه پخته شده منابع منیزیم هستند. منیزیم در رشد استخوان، تولید پروتئین، عملکرد آنزیم ها، انقباض ماهیچه ها، سلامت دندان ها و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. همچنین در متابولیسم انرژی و انتقال تکانه های عصبی نقش دارد.

منگنز

بامیه خام منبع عالی منگنز برای زنان و منبع خوبی برای مردان است (آقایان به منگنز بیشتری نسبت به زنان نیاز دارند). بامیه پخته منبع منگنز است. منگنز برای چندین آنزیم عمل می کند که ده ها فرآیند متابولیک مختلف را تسهیل می کند. همچنین در جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شرکت می کند.

ویتامین K

بامیه خام منبع عالی برای زنان و منبع خوبی برای مردان است. ویتامین K برای تولید پروتئین های دخیل در لخته شدن خون (و همچنین تحریک و مهار آن) ضروری است. همچنین در تشکیل استخوان نقش دارد. ویتامین K علاوه بر اینکه در بسیاری از غذاها وجود دارد، توسط باکتری های روده ساخته می شود. بنابراین، کمبود ویتامین K نادر است.

اهن

هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن مواد غذایی با منشاء گیاهی (مانند بامیه) کمتر از آهن مواد غذایی با منشاء حیوانی جذب بدن می شود. جذب آهن از گیاهان با مصرف برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C مفید است.

مس

بامیه خام و بامیه پخته از منابع مس هستند. مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت استفاده می شود) در بدن ضروری است. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

ویتامین B2

بامیه خام و بامیه پخته منابع ویتامین B2 هستند. ویتامین B2 به عنوان ریبوفلاوین نیز شناخته می شود. مانند ویتامین B1 در متابولیسم انرژی تمام سلول ها شرکت می کند. به علاوه، به رشد و ترمیم بافت، تولید هورمون و تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

ویتامین B3

ویتامین B3 که نیاسین نیز نامیده می‌شود، در بسیاری از واکنش‌های متابولیکی نقش دارد و به‌ویژه به تولید انرژی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و الکلی که مصرف می‌کنیم کمک می‌کند. همچنین در فرآیند تشکیل DNA همکاری می کند و رشد و توسعه طبیعی را امکان پذیر می کند.

ویتامین B6

بامیه خام و بامیه پخته منابع ویتامین B6 هستند. ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می شود، یکی از کوآنزیم هایی است که در متابولیسم پروتئین ها و اسیدهای چرب و همچنین در تولید انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. در نهایت این ویتامین در تشکیل برخی از اجزای سلول های عصبی نقش دارد.

بامیه و آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. مورد دوم در ایجاد بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مرتبط با افزایش سن نقش دارد. در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره بامیه مقداری پتانسیل آنتی اکسیدانی را نشان داد.

بامیه حاوی مقادیر کم ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین و مقادیر بیشتری از ترکیبات دیگر مانند کورستین است. یک وعده 100 گرمی (حدود 250 میلی لیتر) بامیه تازه 11 میلی گرم کوئرستین فراهم می کند. برای مقایسه، پیاز که یکی از منابع اصلی کورستین در رژیم غذایی است، حاوی 13 تا 20 میلی گرم در 100 گرم است.

فیبر غذایی

فیبر غذایی فقط در محصولات گیاهی یافت می شود. آنها حاوی مجموعه ای از مواد هستند که توسط بدن هضم نمی شوند. آنها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: فیبرهای محلول و نامحلول. بامیه حاوی نسبت بالایی از فیبر محلول است که 40 درصد از کل فیبر رژیمی را تشکیل می دهد. به طور کلی، فیبر محلول با سطح قند خون و کلسترول سالم تر و همچنین انتقال کندتر روده ای مرتبط است. فیبرهای محلول در آب مواد چسبناک یا ژل مانند را تشکیل می دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها