رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330114

خواص گل کلم | معجزه گل کلم در بارداری و لاغری

خواص گلم چیست و چه فواید و مضراتی دارد؟ گل کلم برای قلب مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما میزان استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص گل کلم آشنا کنیم.

خبر
html>

مصرف انواع مختلفی از میوه وسبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی همچون گل کلم می‌تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.گل کلم، گیاه بومی شمال شرق مدیترانه در حال حاضر در بیشتر کشورها کشت می‌شود.گل کلم را می‌توان خام، پخته یا به صورت ترشی مصرف کرد هر چند که ارزش غذایی گل کلم خام بیشتر است.مواردی از خواص گل کلم :

1- پیشگیری از سرطان

مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می‌دهد. محققان کانادایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا 52 درصد کاهش می‌دهد.

۲- کمک به هضم بهتر :

گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. در هر ۱۰۰ گرم گل‌کلم، ۹ گرم فیبر وجود دارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای بهبود گوارش است. محققان دریافته‌اند که سولفورین حاصل از گلوکزینولات، از لایه‌ی داخلی معده محافظت می‌کند و از رشد هلیکوباکتر پیلوری در معده پیشگیری می‌کند. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به «گلوکورافین» وجود دارد که می‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و زخم معده پیشگیری کند.

سولفورافان موجود در گل کلم، ماده شیمیایی سرطان زا را از بین می‌برد و مانع از رشد سلول‌های سرطان می‌شود.

بهبود حافظه با مصرف گل کلم:

کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که در گل کلم یافت می‌شود. این ترکیب به بهبود خواب، حافظه، حرکات ماهیچه‌ها و یادگیری کمک می‌کند. کولین همچنین به حفظ و نگهداری ساختار غشاهای سلولی کمک می‌کند، انتقال پالس‌های عصبی را بهبود می‌بخشد و از بروز التهاب مزمن جلوگیری می‌کند.

استحکام استخوان‌ها با خوردن گل کلم:

مصرف پایین ویتامین K می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ها و پوکی استخوان را افزایش دهد. مصرف این ویتامین از طریق مواد غذایی باعث استحکام بافت استخوانی می‌شود. همچنین جذب پروتئین بهبود یافته و دفع کلسیم از طریق ادرار کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص کلم پیچ که باید بدانید

خواص گل کلم در بارداری

در ادامه مطلب به بخشی از خواص گل کلم برای زنان باردار اشاره می شود.

خواص گل کلم |  معجزه گل کلم در بارداری و لاغری


ویتامین C: این ویتامین در شکل گیری سیستم ایمنی جنین نقش دارد.


ویتامین K: در شکل گیری استخوان و سلول های استخوانی موثر است.


منبع مواد کانی است: گل کلم منبع غنی روی، منگنز، سدیم و فسفر است که برای جنین در حال رشد بسیار مفید است.

گل کلم و لاغری

گل کلم حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی گیاهی است که می تواند در برابر سرطان از بدن محافظت می کند.، فیبر موجود در گل کلم باعث سیری و از دست دادن وزن و ایجاد دستگاه گوارش سالمی شود، کولین که برای حافظه و یادگیری ضروری است در گل کلم بسیار موجود است.

بررسی ها نشان می دهند، مواد معدنی و محتوای مغذی گیاهی در این گیاه باعث می شود تمام ویتامین های بدن تامین شود.

تیامین آهن
ریبوفلاوین منیزیم
نیاسین فسفر
پانتوتنیک اسید پتاسیم
کلسیم منگنز

ازویتامین ها و مواد معدنی موجود در گل کلم می باشد.

با توجه به پایگاه داده USDA غذایی ملی، یک فنجان خرد شده گل کلم خام (۱/۲ اینچ قطعات، در حدود ۱۰۷ گرم) حاوی ۲۷ کالری، ۲ گرم پروتئین، ۰,۳ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات (از جمله ۲.۱ گرم فیبر و ۲ گرم قند) می باشد

خواص گل کلم برای دیابت

گل کلم به دلیل داشتن فیبر بالا میتواند جذب قند و کالری را در غذا به تعویق اندازد و به همین علت افرادی که مشکلات قند بالای خون دارند و میخواهند رژیم سالمتری را برای جلوگیری از بروز دیابت داشته باشند میتوانند با مصرف گل کلم به همراه غذا با افزایش فیبر مصرفی در وعده میتوانند میزان بالا رفتن قند خون خود را بلافاصله بعد از خوردن وعده غذایی کاهش دهند و سلامتی بیشتری را داشته باشند.

همچنین گل کلم به دلیل داشتن کالری پایین یکی از مواد غذایی بسیار خوب در رژیم غذایی کم کالری و مناسب برای افرادی است که قند خون بالا یا دیابت دارند. گل کلم در هر فنجان دارای 29 کالری بوده و چربی بسیار کمی دارد و این باعث میشود که انتخاب خوبی هم برای افرادی باشد که میخواهند وزن خود را کاهش دهند و سلامتی بیشتری را داشته باشند.

مصرف منظم گیاهان و سیفیجاتی مانند گل کلم برای کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت بسیار مفید بوده و به دلیل وجود ویتامین سی و آنتی اکسیدان ها این گیاه برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص کلم بروکلی و لاغری

گل کلم و فشار خون

سولفورین موجود در کلم و هم‌خانواده آن بطور مؤثری بر فشار خون و عملکرد کلیه‌ها اثر مثبت دارد. دانشمندان بر این باروند که فواید سولفورین با بهبود متیلاسیون DNA‌ مرتبط است که برای عملکرد سلولی بسیار مهم است.

همچنین گل کلم دارای ماده‌ای موسوم به آلیسین است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

گل کلم برای مراقبت مغز


یکی از عناصر مفید موجود در گل کلم کولین است که یکی از ویتامین های گروه B بوده و نقش موثری در سلامت و رشد مغز دارد. مصرف کولین در طول بارداری می تواند خواص زیادی در رشد مغزی جنین داشته باشد. این مسئله نیز در بهبود عملکرد مغزی، یادگیری و به خاطرسپاری موثر است.


گل کلم برای سم زدایی از بدن


گل کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث تحریک فعالیت دفع توکسین ها و سموم از بدن می شوند. علاوه بر این میزان گلوکوزینولات موجود در این سبزی نیز می تواند باعث تحریم فعالیت آنزیم هایی شود که به سم زدایی از بدن منجر می شود.

گل کلم برای مغز مفید است

گل کلم سرشار از ماده مغذی کولین است. این ماده برای رشد مغز مهم است زیرا به ترمیم و تأمین غشای سلول در مغز کمک می کند.

گل کلم حاوی 40 میلی گرم کولین در هر 100 گرم است. به عنوان مثال کولین نیز به مقدار زیاد در شیر مادر یافت می شود تا مغز کودک بتواند به خوبی رشد کند.

بدن همچنین می تواند مقادیر کمی کولین تولید کند ، اما کافی نیست ، بنابراین بقیه مواد باید از طریق غذا بلعیده شوند. در 300 گرم گل کلم به راحتی 120 میلی گرم کولین وجود دارد. مردان و زنان باید روزانه به طور متوسط 400 تا 500 میلی گرم کولین مصرف کنند.

گل کلم و یبوست

مصرف گل کلم در میزان کم و به شکل روزانه میتواند برای معده مفید باشد و همچنین دستگاه هم از فواید این ماده غذایی بی تاثیر نیست و فواید زیادی را برای آن به همراه دارد و این به دلیل وجود فیبر بالا در این گیاه است. فیبر موجود در گل کلم باعث بهبود عملکرد روده شده و میتواند باعث کاهش مواد سمی و زائد در معده و روده بشود. گل کلم برای درمان مشکلاتی مانند یبوست بسیار مفید بوده و میتواند برای درمان مشکلات هاضمه مورد استفاده قرار بگیرد. مشکلاتی مانند درد شکمی، نفخ و گاز معده با مصرف معتدل و به شکل مرتب گل کلم قابل کنترل و کاهش است.

گل کلم به دلیل داشتن ویتامین کی به میزان بالا برای معده و روده بسیار مفید بوده و همچنین به دلیل وجود خواص ضد التهابی میتواند دردهای شکمی و روده را کاهش دهد و به سلامت بیشتر سیستم گوارشی کمک کند. همچنین این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین سی در کاهش ابتلا به سرطان روده و معده هم مفید است.

ضررهای مصرف زیاد گل کلم

به دلیل این که گل کلم فیبر بالایی را دارد مصرف بیش از حد و زیاد این گیاه میتواند باعث ناراحتی روده و معده بشود و دفع این میزان بالا از فیبر برای روده میتواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل است که توصیه میشود میزان مصرف این گیاه به شکلی باشد که به روده و معده فشار وارد نکند. همچنین وجود ترکیبات گوگردی در این گیاه هم میتواند باعث شود در مقادیر بالا معده دچار مشکل شود و دردهای شکمی افزایش یابد.

همچنین در دوران بارداری بهتر است برای مصرف هر نوع ماده غذایی با پزشک مشورت شود و مواد غذایی مثل گل کلم هم میتوانند برای برخی افراد در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کنند که میتواند مربوط به روده و معده شود. در نتیجه بهتر است، بخصوص اگر میخواهید به شکل روزانه این گیاه را مصرف کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

این گیاه تاثیر بسیار خوبی برای بیماران دیابتی دارد و برای کاهش ابتلا به دیابت هم بسیار مفید است اما مصرف بیش از حد این گیاه میتواند باعث شود که قند خون پایین بیاید و برای برخی افراد که دچار مشکل کمبود قند خون هستند میتواند خطرناک باشد. همچنین به دلیل وجود موادی که دفع مواد سمی را زیاد میکند در گل کلم این گیاه میتواند منجر به کاهش مایعات بدن و افزایش تعریق شده و باعث کاهش میزان سدیم بدن شود و باعث خستگی و مشکلاتی مانند هیپوگلیسمی شود. اگر مشکلاتی مثل خستگی و ضعف تجربه میکنید و ممکن است مصرف بالای گل کلم یکی از دلایل این موضوع باشد. باید توجه داشت که اگر افراد از داروهای مربوط به دیابت استفاده میکنند حتماً برای خوردن میزان بالا و منظم گل کلم با پزشک خود مشورت کنند زیرا این گیاه میتواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد و اثرات منفی را به همراه داشته باشد.

به دلیل وجود پتاسیم بالا در گل کلم این گیاه برای رژیم های غذایی بسیار توصیه میگردد ولی باید توجه داشت که نباید بالانس سدیم و پتاسیم بدن خیلی به هم بریزد و مصرف بالای گل کلم میتواند با افزایش زیاد از حد پتاسیم ما را دچار مشکلاتی مانند سرگیجه و خستگی کند در نتیجه بهتر است که همراه یک رژیم غذایی این گیاه را به شکل منظم مصرف کرد که از مصرف به اندازه هر ماده غذایی اطمینان حاصل کردد تا بالانس بدن از نظر سدیم و پتاسیم به هم نریزد.

باید توجه داشت که هر گیاه و ماده غذایی میتواند برای افراد خاصی حساسیت ایجاد کنند و گل کلم هم از این قائده مستثنا نیست. ترکیباتی در گل کلم وجود دارد که برای برخی از افراد حساسیت زا است که از جمله آنها میتوان به فیوتن ها اشاره کرد. این ترکیبات برای برخی مضر بوده و اگر بعد از مصرف گل کلم شما تچار تورم و خارش شدید باید از مصرف این گیاه دوری کنید زیرا مصرف بالا و حتی معمول آن میتواند افراد را دچار مشکلاتی حتی در سطح مشکلات تنفسی کند.

در نهایت یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد گل کلم بیاد به آن توجه داشت این است که اگر شما دچار مشکلات سنگ کلیه هستید باید در مصرف این گیاه و البته بسیاری از مواد غذایی دیگر توجه زیادی داشته باشید و در مورد مصرف مواد غذایی مختلف مانند گل کلم با پزشک خود مشورت کنید. گل کلم به دلیل داشتن پورین ها باعث میشود که میزان اسید اوریک در بدن افزایش یابد و در نتیجه کسانی که کلیه آنها سنگ ساز است ممکن است با مصرف زیاد این گیاه بیشتر دچار سنگ کلیه بشوند. در نتیجه بهتر است که اگر دچار مشکلی در کلیه هستید برای این که فشار کمتری به کلیه بیاید و یا احتمال ایجاد سنگ کاهش یابد مصرف این گیاه را کاهش دهید و در کل بهتر است برای مصرف هر ماده خوراکی مانند گل کلم با پزشک خود مشورت داشته باشید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی کلم قرمز
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها