رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330217

ممکن است امسال ۲ بار آنفلوانزا بگیرید

ساعت24 -معمولا وقتی یک بار آنفلوانزای فصلی بگیرید، تا چند ماه این بیماری را تجربه نمی کنید؛ اما ابتلا به سویه مشخصی از آنفلوانزا، احتمال ابتلا به دیگر انواع آن را مرتفع نمی‌کند و ممکن است سویه‌ای دیگر به بدن شما حمله کند.

آنفولانزا
معمولا وقتی یک بار آنفلوانزای فصلی بگیرید، تا چند ماه این بیماری را تجربه نمی کنید؛ اما ابتلا به سویه مشخصی از آنفلوانزا، احتمال ابتلا به دیگر انواع آن را مرتفع نمی‌کند و ممکن است سویه‌ای دیگر به بدن شما حمله کند.

شیوع سویه جدید H3N2 از آنفلوانزا، زمستان امسال را به فصل سختی از نظر ابتلا به آنفلوانزا تبدیل کرده و متأسفانه هنوز زمان زیادی به پایان آن باقی‌مانده است. مسئولان بهداشتی در سراسر جهان می‌گویند که میزان گسترش و شدت این بیماری تا هفته‌های بعد هم به همین نحو ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به آمارهای فعلی، اپیدمی امسال بدترین مورد ابتلا به این بیماری از سال ۲۰۰۹ است (۱۳۸۸) که آنفلوانزای خوکی همه‌گیر شد.

اما اگر شما امسال یک‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اید، آیا از ابتلای مجدد در امان هستید؟

پاسخ این سؤال، منفی است. متخصصان می‌گویند که احتمال ابتلای دوباره به این بیماری در یک‌فصل هرچند کم است، ولی وجود دارد. دکتر ویلیام شافنر (William Schaffner) متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) می‌گوید که دلیل این مسئله ساده است: «سویه‌های مختلفی از ویروس آنفلوانزا وجود دارند؛ درنتیجه، بیمار شدن با سویه‌ای خاص، لزوما شما را در برابر سویه‌های دیگر محافظت نمی‌کند.»

اما خبر خوب آن است که ابتلای دوباره به آنفلوانزا در یک فصل، بسیار نادر است. بیشتر افرادی که امسال به این بیماری مبتلا می‌شوند، با سویه H3N2 آلوده‌شده‌اند؛ اما بر اساس داده‌های مراکز بهداشت و درمان از سراسر جهان، عده کمی از مردم (بین ۱۰ تا ۱۵ درصد) به سویه H1N1 یا آنفلوانزای نوع ب (B) مبتلا می‌شوند. سویه‌های H3N2 و H1N1، هر دو نوعی آنفلوانزای نوع آ (A) محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر شافنر، واکسن‌های آنفلوانزای فصلی شامل سه تا چهار سویه مختلف از ویروس هستند، زیرا محافظت در برابر یک نوع ویروس کافی نیست. این احتمال وجود دارد که با ابتلا به یکی از ویروس‌های نوع آ تا حدی بتوان در مقابل دیگر سویه‌های آنفلوانزای نوع آ هم محافظت پیدا کرد، اما به‌احتمال‌زیاد، در برابر سویه نوع ب ایمن نخواهید بود.

اگر شما (مخصوصا در اوایل فصل آنفلوانزا) به این بیماری مبتلا شوید و پیش‌تر در برابر آن واکسینه نشده باشید، ممکن است پزشکتان به‌درستی به شما پیشنهاد کند که پس از بهبودی، واکسینه شوید. مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) در ایالات‌متحده پیشنهاد می‌کند که تمام افراد بالای ۶ماه در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند؛ البته چه بهتر که برای واکسیناسیون خردسالان ابتدا با پزشک مشورت کنید.

امسال صدمین سالگرد مرگبارترین همه‌گیری آنفلوانزا در طول تاریخ است. برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر آنفلوانزای امسال، بهتر است به توصیه‌های پزشکان توجه کنید.

منبع:خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها