رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333209

طرز تهیه دونات | آموزش پخت دونات با ماست

دونات یک میان خوشمزه و لذیذ است که میتواند به عنوان یک میان وعده لذیذ خصوصا برای کودکان در منوی تغدیه روزانه ما جا داشته باشد در ادامه شما را با دستور پخت دونات همراهی می کنیم.

دونات
html>

دونات از انواع کیک و کلوچه های خوش طعم است. دونات نیز همچون شیرینی کشمشی و شیرینی نارگیلی میان وعده مناسبی در همه رده های سنی و پذیرایی عصرانه می باشد. در طرز تهیه دونات ساده از روغن جامد و یا کره حیوانی و روغن مایع استفاده می گردد و نیازمند پف کردن خمیر می باشیم که در آن از خمیر مایه فوری نیز استفاده می شود.دونات را می توان در روغن سرخ نمایید و یا در داخل فر هم می توانید این کلوچه را پخت و تهیه کرد. دستور پخت دونات بسیار آسان و در عین حال این کلوچه خانگی بسیار خوشمزه می باشد.

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی

شیر گرم یک فنجان
شکر 1/4 فنجان
تخم مرغ بزرگ 2 عدد
کره کاملا نرم شده یک فنجان
آرد 4 فنجان
پودر خمیر مایه فوری 1 قاشق غذاخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری
روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه دونات

ابتدا شیر ولرم و شکر را باهم مخلوط می کنیم و پودر خمیر مایه را نیز به ترکیب اضافه کرده و کنار بگذارید تا خمیر مایه به عمل آید.در این مرحله از طرز تهیه دونات ساده سفیده و زرده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا کف کرده و سفید رنگ شود. و در ادامه تخم مرغ ها را به کره نرم شده اضافه نماید و کل مخلوط را به مخمر به عمل آمده اضافه کنید.سپس آرد و نمک را با هم ترکیب کنید و به کل مایه تهیه شده اضافه کنید توجه داشته باشید اضافه کردن آرد را تا مرحله ای ادامه می دهیم که خمیر به دست نچسبد.و خمیر را داخل ظرفی قرار دهید و روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید و به مدت دو ساعت در فضای آشپز خانه قرار دهید تا حجم خمیر دوبرابر شود.

در مرحله بعدی روی سطحی آرد پاشی کنید و مقداری از خمیر را به قطر یک سانتی متر باز کنید و به کمک قالب یا دهانه استکان حلقه حلقه برش دهید. و با یک شی استوانه کوچک یا انگشت وسط حلقه های خمیر را سوراخ کنید.

روغن را از قبل بگذارید تا کاملا داغ شود و حلقه های خمیر را داخل روغن قرار دهید تا دو طرف آن سرخ و طلایی شود. و بعد از سرخ شدن درون آبکش یا بر روی پارچه تمیز قرار دهید تا روغن اضافی دونات خارج شود. بعد از کمی خنک شدن پودر قند را دو طرف دونات الک کنید و در ظرف مناسب قرار دهید و آن ها را با پسته آسیاب شده تزیین کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پیراشکی مارپیچی

دونات

مواد لازم برای تهیه شهد دونات

پودر شکر 3 فنجان
1/2 ق چ نمک
1/2 ق چ وانیل
1/2 فنجان شیر

طرز تهیه شهد دونات

همه مواد رو با هم مخلوط میکنیم و به مدت ده دقیقه روی حرارت میذاریم تا شکر کاملا حل بشه. بعد هم میذاریم کنار تا کاملا خنک بشه و دونات ها رو بعد از سرخ کردن و کمی خنک شدن، یکی یکی درون شهد میندازیم و بر میداریم تا جذبش بشه.

دونات

طرز تهیه دونات با ماست

مواد اولیه:

آرد : ۵۰۰ گرم
شکر : ۱۰۰ گرم
ماست : ۱ پیمانه
تخم مرغ : ۲ عدد
روغن مایع : ۱۰۰ گرم
خاک قند : ۲۰۰ گرم
دارچین : ۱ قاشق سوپخوری
نمک : ۱/۲ قاشق چایخوری
جوش شیرین : ۱/۲ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر : ۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را با روغن و شکر مخلوط کنید و بزنید تا کاملا سفید شود. جوش شیرین و بیکینگ پودر و نمک را در ماست حل کرده و این دو مایه را مخلوط نمایید و آرد را به تدریج بریزید.بهم بزنید تا مایه به شکل خمیری که نه زیاد شل و چسبان و نه زیاد خشک و سفت باشد دربیاید.روی خمیر را بپوشانید تا دو سه ساعت بماند تا خمیر ور بیاید. بعد روی میز را کمی آرد بپاشید از خمیر مقداری برداشته با نورد به قطر ۱ سانتیمتر بازکنید.با دهانه استکان حلقه حلقه ببرید و با یک شی استوانه ای مثل انگشتانه وسط آن را سوراخ کنید و روغن فراوان را با حرارت ملایم داغ کرده و دونات ها را در روغن سرخ نمایید

دو طرف آنها باید کاملا طلایی شود و پف کند و آنها را در صافی بچینید تا روغن زیادی آن برود. خاک قند و دارچین را مخلوط کرده و به دو طرف دونات ها بپاشید و در ظرف بچینید و روی آنرا با پسته چرخ کرده تزیین کنید.این نوع شیرینی با چای خیلیل می چسبد حتما امتحان کنید. البته می توانید از شیرینی دونات برای عید نوروز هم استفاده نمایید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پیراشکی گوشت

طرز تهیه دونات | آموزش پخت دونات با ماست

طرز تهیه دونات لقمه ای

مواد لازم: برای ۴ نفر

آرد ۲ لیوان
شیر ۱ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
کره نرم شده ۱/۴ لیوان
شکر ۴ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۴ قاشق چایخوری
نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر قند ۱/۲ لیوان
اسانس وانیل مقداری

طرز تهیه :
برای تهیه دونات لقمه ای کاسه مناسبی را بردارید شیر را در کاسه بریزید و بعد تخم مرغ را اضافه نموده و آنقدر هم بزنید تا به خورد هم بروند سپس کره را اضافه نموده و بهوبی هم بزنید تا یکدست گردد در مرحله بعد در کاسه دیگری آرد ، بیکینگ پودر ، نمک را سه بار الک نمایید و در آخر شکر را به مواد خشک بیافزایید .در این مرحله مواد خشک را آرام آرام به کاسه شیر و تخم مرغ اضافه نموده و هم زمان هم بزنید خوب مواد را با هم مخلوط نموده تا خمیر عالی به دست آید. خمیر را در یک ظرف در بسته برای مدت زمان یک ساعت قرار دهید تا استراحت نماید بهتر است که ظرف را قبلا چرب نمایید.
در مرحله بعد قابلمه گودی را بردارید و روغن به مقدار زیاد در آن بریزید صبر کنید به خوبی داغ گردد شعله گاز متوسط باشد حالا از مواد سایز یک گردو بردارید و داخل روغن بریزید با قاشق به صورت مداوم دونات را پشت و رو نمایید تا نسوزد و اینکه روغن را مرتب روی دونات ها بریزید تا به خوبی پف نماید. وقتی طلایی شد از روغن خارج نموده و روی توری بگذارید تا روغن اضافه خارج گردد هنگامی که دونات ها سر گردیدند در ظرف شرو بچینید
برای تهیه سس خوشمزه برای سرو این پیراشکی ها قابلمه مناسبی را بردارید پودر قند و اسانس وانیل را به همراه چند قاشق شیر در آن ریخته و روی گاز قرار دهید تا به غلظت خوبی برسد.
دونات ها را به همراه این سس سرو نمایید.البته می توانید سس شکلاتی تهیه نموده و روی دونات ها بریزید و میل نمایید.در ضمن با خمیر آموزش داده شده می توانید نان هم تهیه نمایید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پیراشکی کدو حلوایی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها