رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333258

طرز تهیه گوشفیل | طرز تهیه گوشفیل باقلوایی و گوشفیل خانگی

گوشفیل یک شیرینی ایرانی و محبوب خصوصا در ضیافتهای ماه رمضان است این شیرینی طعم مطبوعی دارد اگر میخواهید از نحوه آماده سازی این شیرینی آگاه شوید ادامه مطلب را بخوانید.

گوشفیل
html>

طرز تهیه ی گوشفیل

گوشفیل, از دیگر شیرینی‌های خوشمزه ایرانی است که مصرف آن با دوغ در بین مردم رایج است. اگر تا کنون این دو طعم متفاوت را با هم تجربه نکرده باشید, شاید در ابتدا کمی تعجب کنید که آیا امکان دارد یک شیرینی را با یک نوشیدنی شور مصرف کرد؟ اما پس از خوردن گوشفیل با دوغ نعنایی, احتمالا آن را به دیگران هم توصیه می‌کنید. حتی در برخی از منابع گفته شده که مصرف این دو با هم فوایدی هم دارد. در مورد نام گوشفیل گفته می شود که به علت شباهت ظاهری آن با گوش فیل این نام برایش انتخاب شده است. به همین خاطر در برخی از شیرینی فروشی‌ها گوشفیل به شکل گوش فیل یا با عنوان شیرینی "برگ بید" که به گوش فیل هم شباهت دارد, به فروش می‌رسد. مصرف این شیرینی در ماه رمضان, در کنار زولبیا و بامیه مرسوم است.

مواد لازم برای تهیه گوشفیل
تخم مرغ 1 عدد
شیر نصف فنجان
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
روغن جامد یا کره 2 قاشق غذا خوری
ماست 2 قاشق غذا خوری
شربت 2 قاشق غذا خوری
آرد به مقدار لازم

طرز تهیه شربت

آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آمده و تمام شکر حل شود ؛ زعفران ، گلاب و ابلیمو را اضافه کنید و پس از چند جوش و کمی غلیظ شدن شربت را از روی حرارت بردارید تا خنک شود ( در زمان افزودن گوش فیل شربت باید ولرم باشد ).

طرز تهیه خمیر گوشفیل

تخم مرغ، شیر و روغن را با هم مخلوط کنید، سپس ماست و دو قاشق شربت و بیکینگ پودر را اضافه کنید و در آخر به آرامی آرد را اضافه کنید و خوب به هم بزنید و با دست ورز دهید .
زمانی که خمیردیگر به دست نچسبید آرد کافیست.یک تا دو ساعت خمیر را کنار بگذارید سپس با وردنه آن را صاف کرده و لوزی لوزی ببرید که می توانید وسط لوزیها را نیز جمع کنید یا همینطور ساده در ظرف گودی که روغن مایع در آن ریخته و خوب داغ شده است بیندازید.وقتی طلایی شد با کفگیر آن را خارج کرده و در صافی بیندازید تا خوب روغن آن گرفته شود.سپس در شربت سرد بیندازید و باز درصافی دیگری انداخته تا شیره های اضافی آن نیز گرفته شود.می توانید خمیر را نیز با قالبهای ستاره ای یا گل نیز شکل دهید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه زولبیا

نکات تهیه گوشفیل
زمانی که خمیر گوشفیل مخلوط و یکدست شد, خمیر را بیشتر مخلوط نکنید زیرا سفت می‌شود.از غلیظ و داغ بودن شربت بار اطمینان حاصل کنید و اجازه دهید تا گوشفیل ها داخل شربت حسابی بار خورده شوند.
خصوصیات گوشفیل خوشمزه
گوشفیل باید ترد و خوشمزه باشد.
اندازه, رنگ و ظاهر آن زیبا, طلایی و براق باشد.
گوشفیل تا چند روز تازه می ماند؟
در زمان نگه داری بهتر است شیرینی با پلاستیک پوشیده باشد. گوشفیل در ظرف مناسب 1 هفته الی 10 روز ماندگاری دارد.

طرز تهیه گوشفیل | طرز تهیه گوشفیل باقلوایی و گوشفیل خانگی

طرز تهیه گوشفیل باقلوایی

خمیر گوشفیل :
زرده تخم مرغ 3 عدد
شیر 3/4 پیمانه
آرد 300 گرم
روغن 1/4 پیمانه
بکینگ پودر 1.5 قاشق چایخوری
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
شهد :
آب 1 پیمانه
شکر 2 پیمانه
زعفران دمکرده مقدار لازم
گلاب + آبلیمو مقدار لازم

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه انواع باقلوا

طرز تهیه

ابتدا آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید، بعد از اینکه به قوام لازم آمد ( زیاد غلیظ نشود ) آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید؛ سرکه سیب، ماست، روغن مایع، جوش شیرین و نمک را اضافه کنید و کمی با چنگال هم بزنید. سپس کم کم آرد به آن اضافه کنید تا زمانیکه خمیری لطیف و شکل پذیر به دست آید. ( آرد زیاد، باعث سفتی شیرینی و ماندگاری کم آن میشود ) به محض اینکه احساس کردید خمیر به دست نمیچسبد و از داخل ظرف جمع میشود، دیگر آرد اضافه نکنید.

خمیر را به چانه هایی به اندازه یک گردو تقسیم کنید و داخل یک ظرف بچینید. در انتها روی ظرف را با حوله بپوشانید و به مدت 1 ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند. ( نیاز به قرار دادن در جای خیلی گرم نیست )پس از استراحت چانه های کوچک خمیر را باز کنید. در دو طرف پایین آن گردوی خرد شده بگذارید.چهار طرف دایره را تا کنید سپس خمیر را تا کنید تا یک شکل مستطیل داشته باشید.اطراف مستطیل را با دست کمی فشار دهید. سپس از قسمت وسط مستطیل به کمک دو انگشت سبابه و شست از دو طرف کمی فشار دهید تا خمیر به شکل پاپیون درآید. در هنگام فشار دادن کمی هوا داخل خمیر جمع خواهد شد، آن را خارج نکنید. چون شیرینی های زیباتری خواهید داشت.همه ی چانه های خمیر را به همین شکل فرم داده و کنار بگذارید تا کمی استراحت کرده و پف کند.در این فاصله داخل قابلمه یا شیرجوش گودی روغن فراوان بریزید ( از روغن سرخ کردنی استفاده نکنید ) و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی روغن گرم شود.یک تکه کوچک از خمیر را داخل روغن بیاندازید، اگر خمیر به بعد از 2 تا 3 ثانیه به بالای روغن آمد، یعنی روغن شما داغ شده و آماده استفاده است.

*** روغن را با حرارت بالا داغ نکنید چون بوی سوختگی خواهد گرفت ***

حرارت رو متوسط کنید، نه زیاد باشد و نه کم!پاپیونها را داخل روغن بیاندازید و سرخ کنید.سپس از داخل روغن درآورده و بلافاصه داخل شربت سرد شده بیاندازید و زیر و رو کنید، بعد از داخل شربت در بیاورید. ( نگذارید زیاد داخل شربت بماند )شیرینی های شما آماده سرو است. نوش جان!

طرز تهیه گوشفیل | طرز تهیه گوشفیل باقلوایی و گوشفیل خانگی

طرز تهیه گوشفیل اصفهان با دوغ

مواد لازم :
تخم مرغ : 1 عدد
ماست : 1/2 لیوان
روغن جامد یا کره : 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر : 1 قاشق چایخوری
آرد : به میزان لازم (تا وقتی که خمیر به دست نچسبد)

مواد لام برای شربت :
شکر : 2 لیوان
آب : 1 لیوان
گلاب : 1/4 لیوان
زعفران : 2 قاشق چایخوری
آبلیمو : 1/2 قاشق چایخوری
هل : 2 – 1 عدد

طرز تهیه گوشفیل خانگی با دوغ:
طرز تهیه شربت
ابتدا به تهیه شربت می پردازیم برای این کار قابلمه مناسبی را بردارید و آب و شکر را در آن ریخته و هم بزنید و حرارت را ملایم نموده و صبر کنید تا به جوش بیاید وقتی شکر حل گردید زعفران، گلاب و آبلیمو و هل را به ترتیب بیافزایید صبر کنید چند قل بزند و غلیظ گردد هنگامی که شربت به اصطلاح قوام آمد شعله را خاموش نمایید تا به خوبی خنک گردد. اگر شربت به خوبی غلیظ نگردد گوشفیل ها زود شل و بیات می گردد توجه به غلظت شربت داشته باشید.

طرز تهیه گوشفیل اصفهان
برای تهیه گوشفیل های اصفهانی کاسه مناسبی را بردارید ماست یا شیر را در آن بریزید و بکینگ پودر و نمک را بیافزایید و هم بزنید سپس تخم مرغ را بریزید و هم بزنید بعد روغن را کم کم اضافه نمایید آرد را سه بار الک نموده و آرام آرام به مواد بیافزایید تا خمیر نرم و یکدستی حاصل گردد با کمک دست خمیر را ورز داده تا هنگامی که خمیر به دست نچسبد آرد را کم کم اضافه نمایید در آخر به وسیله نایلون درب ظرف را بسته و برای مدت زمان دو ساعت خمیر را در گوشه ای نگهدارید.
بعد از گذشت دو ساعت خمیر روی سطحی که آرد پاشیدید پهن نمایید و با کمک قالب شکل دلخواهتان را در آورید .
تابه مناسبی را بردارید و در آن روغن بریزید صبر کنید تا روغن به خوبی داغ گردد اگر داغ نباشد گوش فیل ها پف نمی کنند توجه به خوب داغ شدن روغن داشته باشید وقتی روغن داغ گردید شعله را متوسط نمایید و گوش فیل ها را سرخ نمایید ابتدا یک طرف گوش فیل را سرخ نموده بعد طرف دیگر را برشته نمایید گوش فیل ها حین سرخ شدن پف می کنند.
هر کدام که سرخ می گردد با همان صورت که داغ هستند داخل شیره انداخته بعد از گذشت زمان پنج الی ده دقیقه از شیره خارج نماییید و کاسه دیگری را برداشته صافی را روی آن قرار دهید و گوشفیل ها را روی صافی بگذارید تا شیره اضافی بیرون بیاید .
بعد روی گوشفیل ها را پودر پسته بریزید روی ظرف سرو بچینید و بعد از اینکه خنک گردید به همراه دوغ میل نمایید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه بامیه با شیره انگور
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها