رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 334085

طرز تهیه ترشی زالزالک | نحوه تهیه مربای زالزالک

ترشی زالزالک یکی از ساده ترین ترشی ها با دستور تهیه آسان است که وقت زیادی از شما نمی گیرد در این مطلب نکات مهمی را در مورد تهیه این ترشی به شما ارائه می کنیم.

زالزالک
html>

طرز تهیه ترشی زالزالک

یکی از خوشمزه‌ترین و آسانترین ترشی‌هایی که بهتر است فصل آن را که پاییز است، از دست ندهید ترشی زالزالک است. این میوه که این روزها بازار را فراگرفته است، اگر با سرکه مخلوط شود طعم بی‌نظیری خواهد داشت که بهتر است فرصت را از دست نداده و ترشی این میوه فصل را تهیه کنید.

مواد لازم جهت تهیه ترشی زالزالک:
سرکه: یک لیتر
زالزالک: نیم کیلو
نمک: مقداری
ادویه و شکر: در صورت تمایل

طرز تهیه

زالزالک را بشویید و در ظرف بریزید سرکه و کمی نمک و اگر دوست دارید کمی طعم شیرین داشته باشد شکر ( برای گرفتن تیزی سرکه ) روی آن بریزید و 4 روز در آشپزخانه داخل کابینت بگذارید و بعد داخل یخچال نگهداری کنید .

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی فلفل

خواص ترشی زالزالک

- بسیار قابض و در درمان اسهال خونی مؤثر است.
- برای تقویت قلب و معده بسیار توصیه شده است.
- برای معالجه بیماران مبتلا به فعالیت نامنظم قلب کاربرد دارد.
- در مواقع کم خونی و سل اثر خوبی دارد.
- برای روماتیسمی ها و مبتلایان به ورم روده مفید است.
- اشتها را زیاد می کند.
- جهت درمان قطره قطره آمدن ادرار توصیه شده است.

معرفی میوه زالزالک

زالزالک یک گیاه تیغ دار معمولی است که بلندی آن گاهی به شش متر می رسد و در دامنه کوهها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می روید. گلهای این گیاه در ماه اردیبهشت شکوفه می دهد اما به رغم اینکه زالزالک جزو تیره گیاهان طبی مانند انواع رز است لیکن گلهای زالزالک معطر نیست. گلهای آن در بوته های کوچک رشد می کنند و به رنگ سفید، قرمز یا صورتی هستند.

دانه های کوچک این گیاه که به آنها زالزالک گفته میشود پس از شکوفایی گلها رشد می کنند. میوه این گیاه معمولاً پس از رسیدن رنگ قرمز به خود می گیرند اما رنگ سیاه و صورتی (یا زرد کم رنگ )آن نیز یافت می شود. برگهای زالزالک درخشان است و به اشکال و اندازه های گوناگون رشد می کنند.

ترکیبات زالزالک

تهیه دارو از زالزالک از برگها، دانه و گاهی اوقات از گلهای آن (فقط گلهای سفید خواص درمانی دارند) آغاز م یشود. این قسمتها خشکانده می شوند و سپس به پودر تبدیل می شوند. پودر تهیه شده به صورت انواع کپسول در می آید یا توأم با آب به الکل یا گلیسرین اضافه میشود. در نتیجه نوع مایع آن را نیز می توان تهیه کرد. اگر الکل و آب با مواد گیاهان طبی مخلوط و مایع دارویی از آن تهیه شود، در آن صورت الکل و آب ترکیبی قابل هضم تر را تشکیل خواهند داد.

اشکال موجود زالزالک

زالزالک به صورت انواع کپسول، تنتور، عصاره های مایع استاندارد یا عصاره های جامد عرضه میشود. می توان از برگها، گلها و دانه های زالزالک خشک چای نیز درست کرد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص زالزالک

طرز تهیه ترشی زالزالک | نحوه تهیه مربای زالزالک

خواص زالزالک

زالزالک ملین است.

زالزالک مقوی معده است.

اگر زالزالک را بسوزانید و سوخته زالزالک را بالای غذا میل کنید برای معالجه سوء هاضمه مفید است.

زالزالک مقوی قلب است.

دم کرده گل های زالزالک برای اختلالات عصبی از جمله نگرانی، بی ‌خوابی، سرگیجه یا احساس صدا در گوش مفید است.

دم کرده گل زالزالک برای درمان ناراحتی ‌های دوران یائسگیاستفاده می ‌شود.

زالزالک برای رفع کم خونی مفید است.

زالزالک تقویت کننده ریه و دستگاه تنفسی است.

میوه زالزالک از چاقی جلوگیری می ‌نماید.

خوردن عرق زالزالک ‌برای کسانی که سیاتیک یا نقرس دارند مفید است.

زالزالک از سخت شدن رگ ها جلوگیری می ‌کند.

زالزالک برای مسلولین مفید است.

طرز تهیه مربای زالزالک


ابتدا شاخه های میوه و جدا می کنیم.داخل ظرفی آب ریخته نیم ساعتی خیس می کنیم.تا حسابی خاکش گرفته بشه.بعد چند بار میشوریم .وزالزالک و داخل ظرفی پیمونه می کنیم و به همون اندازه آب می ریزیم تا بپزه.خوب که پخت صافش می کنیم و با نصف پیمانه گلاب و به اندازه ظرف آب شکر و دو ق غذاخوری آبلیمو دوباره می پزیم تا مربا جا بیفته.در صورت سفت بودن کمی آب اضافه می کنیم و اگه شل بود کمی شکر .
طعم این مربا یه جورایی نزدیک به مربای به
حالت این مربا کاملا شبیه ژله.یعنی بعد از پختن یه ژله خوش رنگی بدست میاد .که میشه برای کیک وشیرینی هم ازش استفاده کرد.

پیشنهاد می شود بخوانید: طرز تهیه ترشی مخلوط

انواع مختلف ترشی زالزالک

انواع مختلف ترشی زالرالک وحشی برای مصرف کنندگان فروشندگان خریداری می شود.زالزالک در دو رنگ سیاه و قرمز وجود دارد که ترشی آن بسیار خوش رنگ و خوش مزه می باشد.
میوه های جنگلی در مناطق مختلف دارای اسم های مختلفی می باشند و خیلی سخت رسیده می شوند و اکثرا در آخرای تابستان و فصل پاییز موقع چیدن این میوه ها می باشد.
زالزالک وحشی یا جنگلی در دو نوع قرمز و مشکی وجود دارد و طعمی بین ترش و شیرین که یک طعم خاصی است و نمی توان اسمی برای آن گذاشت.
البته این میوه در دو نوع است که یک نوع آن هیچ طعمی ندارد که خوردن این میوه با این طعم برای اکثر مردم سخت می باشد.
ترشی این میوه جنگلی بسیار خوش رنگ و خوش مزه می باشد و اکثریت به این نوع ترشی دست رد نمی زنند هم بخاطر ظاهر زیبا و هم بخاطر طعم عالی علاقه مندان زیادی دارد.

طرز تهیه ترشی زالزالک | نحوه تهیه مربای زالزالک


طرز تهیه چای زالزالک


مواد لازم :
زالزالک یک تا دو قاشق غذاخوری خرد شده
آب جوش یک فنجان یا لیوان
برگ و گل خشک شده زالزالک یک قاشق

طرز تهیه:
برای تهیه چای زالزالک ابتدا لیوان یا فنجان مناسبی را انتخاب نمایید و آب جوش را به آن بیافزایید بعد دو قاشق غذاخوری زالزالک خرد نموده و به ظرف اضافه نمایید بری بیشتر شدن خواص چای برگ و گل خشک شده زالزالک را هم بریزید بعد از مدت زمان 15 دقیقه دم کرده چای آماده می گردد.
در ادامه خواص شگفت انگیز این چای را بازگو می نماییم :

طرز تهیه ترشی زالزالک | نحوه تهیه مربای زالزالک

خواص درمانی چای زالزالک
چای زالزلک یک آرام بخش طبیعی و بی نظیر است اگر شما هم جزو افرادی هستید که بی خواب هستید از این نوشیدنی بهره ببرند همچنین اگر عضلات شما مقبض شده یا به تکرار این اتفاق می افتد این چای را جایگزین چای سیاه نمایید
افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند با استفاده از این چای خوش عطر می توانند فشار خودشان را تنظیم نمایند
چای زالزالک برای سیستم خون رسانی بدن مفید است و با سرو منظم آن از بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.این چای همچنین ضربان قلب را تنظیم می نماید و از لخته شدن خون با تقویت عضلات عروقی، جلوگیری می نماید و در نتیجه سکته قلبی کاهش چشمگیری با مصرف این دمنوش پیدا می کند.
اگر هر روز این چای دلپذیر را مصرف نمایید از افسردگی و استرس نجات پیدا خواهید کرد
چای زالزالک یک دمنوش قابض می باشد و برای درمان اسهال موثر است در واقع این دمنوش برای سیستم دستگاه گوارش مفید است این چای بسیار برای معده و درمان بیماری های آن مفید می باشد.
چای زالزالک به کاهش کلسترول بد کمک می نماید
چای زالزالک حاوی آنتی اکسیدان است که با مقاومت در برابر رادیکال های آزاد برای پوست مفید است و از آسیب اشعه های مضر و آلودگی های محیط به پوست جلوگیری می نماید

خواص گل زالزالک
گل زالزالک کمی عطر دارد برای استفاده در داروسازی قبل از شکفتن غنچه آن را می چینند. گل زالزالک برای قلب مفید است و ضربان قلب را تنظیم می کند و تپش قلب را کاهش می دهد همچنین تشنج را درمان می نماید

مضرات زالزالک
استفاده بیش از حد از زالزالک سمی باشد و در هنگام بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ترشی هفت میوه
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها