رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 349766

دلایل سرفه زیاد چیست؟

ساعت24 - سرفه مزمن بیش از ۸ هفته، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد.

سرفه
شایع‌ترین علل بروز چنین مشکلی ترشحات پشت بینی، برگشت اسید معده و آسم هستند. البته هر وقت بیماری زمینه‌ای بهبود یابد، این سرفه‌ها نیز بهبود خواهد یافت.

آسم: دومین علت شایع سرفه مزمن در بزرگسالان و یک علت عمده سرفه کودکان است. علاوه بر سرفه امکان بروز خس خس سینه و احساس تنگی نفس هم وجود دارد.

سرفه مرتبط با آسم ممکن است فصلی باشد که به دنبال یک عفونت در مجاری تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود و یا ممکن است با قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا خشک، دود و یا یک رایحه ایجاد شود.

فیبروز ریه: فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز (بافت همبند) در ریه است. علائم آن عبارتند از کوتاهی تنفس، سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن.

ریفلاکس اسید: بیماری ریفلاکس معده باعث نشت محتویات معده به مری می‌شود. به طور معمول این روند باعث سوزش سر دل خواهد شد اما علامت دیگر آن خس خس سینه و سرفه است. اسیدهای معده قسمت زیرین تارهای صوتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرماخوردگی ویروسی: یک نوع دیگر، سرفه تولیدی یا خلط دار است که معمولاً پس از سرماخوردگی‌های ویروسی به وجود می‌آید. این نوع سرفه مواد مخاطی را از دستگاه‌های تنفسی شما بیرون می‌راند. البته آلرژی یا عفونت‌های باکتریایی نیز این نوع سرفه‌ها را ایجاد می‌کنند. اگر هفته‌ها پس از سرماخوردگی همچنان سرفه می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. چرا که سرفه‌های طولانی ممکن است به معنای درمان نشدن بیماری شما باشند. ضمن این که سرفه که خود نشانه وجود عامل ویروسی یا باکتریایی در بدن شماست، ممکن است به مزمن شدن ناراحتی‌های ریوی منجر شود.

استفاده از داروهای فشار خون: شایع‌ترین عارضه استفاده از مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین یا همان داروهای فشار خون سرفه مزمن است که در ۵ تا ۱۵ درصد افراد رخ می‌دهد. این سرفه معمولاً خشک و منقطع است. این عارضه ممکن است بلافاصله بعد از شروع دارو و یا ماه‌های بعد خود را نشان دهد. در صورت بروز این حالت بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید تا داروی دیگری را برای شما تجویز کند.

برونشیت مزمن: برونشیت مزمن وضعیتی است که در آن آسیب مجاری هوایی باعث سرفه و بعضاً همراه خلط می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به برونشیت مزمن، یا سیگار مصرف می‌کنند و یا سابقه مصرف سیگار را در گذشته داشته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها