رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 370824

جاذبه های گردشگری مشهد

رپورتاژ / مشهد شهری با قدمت تاریخ، با در برگرفتن جاذبه های بی نظیر و مردمی مهمان نواز صمیمانه پذیرای گردشگران بوده تا در طول سفر احساسی خاص، مملوء از آرامش و شادابی را به آنها هدیه دهد.

اگرچه سفر به مشهد با تور مشهد، سفری زیارتی محسوب شده و بیشتر مسافران به منظور زیارت امام رضا (ع) به این شهر سفر می کنند، اما جاذبه های گردشگری بی نظیر این شهر مقدس ماننده پارک علمی پروفسور بازیما مشهد، طرقبه، شاندیز، گار سنگی، باغ پرندگان، مناظر طبیعی، رود ها و ییلاقات معروف مشهد همه و همه بر جذابیت این شهر پر هیاهو افزوده اند.

پارک شهربازی ملت مشهد:

شهربازی مشهد پربازدیدترین و به روزترین شهربازی ایران می باشد که شامل بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه است، یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بوستان مشهد که بی شک به دلیل امکانات و تجهیزات ویژه، یکی از تفریحات خاطره انگیز گردشگران تور مشهد است.

برای رفتن به شهربازی بزرگ واقع در مشهد آماده یک هیجان نفس گیر باشید. وسایل هیجان انگیز فوق العاده، زمین ورزشی سرپوشیده مخصوص بانوان به نام باغ رز، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، پیست اسکی و...

نشانی شهربازی مشهد: مشهد ، بلوار امامت ، روبروی امامت 8

باغ پرندگان مشهد

در باغ پرندگان مشهد از تماشای انواع پرنده های بزرگ و کوچک و رنگا رنگ حیرت زده خواهید شد و این تنها جاذبه این باغ نیست، این پارک فوق العاده دیدنی منظره زیبایی از پل های چوبی، گشت وگذار در خیابان های سنگ فرش ، پوشش گیاهی فوق العاده، آبشارهای مصنوعی و تماشای منظره ای زیبا را یکجا به شما هدیه می دهد.

باغ پرندگان سپاد مشهد از مجموعه پرندگان بی‌نظیر و کمیاب آسیایی و آفریقایی حیرت زده شوید. این پارک که از جاذبه‌های منحصربه‌فرد و فراموش نشدنی شهر مشهد است شما را به تماشای پرندگان عجیب، طاووس‌های زیبا و قوهای آرام دریاچه دعوت می کند.

نشانی باغ پرندگان مشهد: مشهد، میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد، جنب مجتمع الماس شرق

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
این آرامگاه که متعلق به حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی می باشد در باغی قرار دارد که در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد جای دارد. ساختمان فعلی آرامگاه از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش الهام گرفته است.

نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی می‌باشد. بخش فوقانی بنا بصورت مجوف و توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوه اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در قسمت هایی نیز شاهد آثار زیبای فریدون صدیقی هستیم که بیشتر به روایت داستان های شاهنامه پرداخته است.
موزه آرامگاه نادری
در آرامگاه نادر شاه افشار و در قسمت اصلی آن موزه ای با عنوان نادری جای گرفته که شامل دو تالار می باشد و به معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه می پردازد. چشم‌انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرانی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. این مجسمه نماد اصلی این موزه می باشد.


تالار شماره ۱: این تالار به انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،‌ وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر یک بیت شعر طلاکوب شده است. این شمشیر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده است. این تالار یکی از پربازدید ترین قسمت های مجموعه است.
تالار شماره ۲: این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است. اما این تالار هنوز نتوانسته است به اندازه تالارر شماره ۱ جذابیتی را برای بازدید کنندگان به ارمغان بیاورد.
بقعه پیر پالاندوز
نام اصلی پیر پالاندوز شیخ محمد عارف کارندهی است که در سده دهم هجری زندگی می کرده در نزدیکی مشهد در روستایی به نام کارنده یا کارده عیش خود را با پالاندوزی می گذرانده است. او در خط ثلث نیز تبحر فراوان داشت و امروزه بخش هایی از یک قرآن که با خط این عارف وارسته نوشته شده است باقی است. این بقعه برای دوست دارانش ارزشمند است.


امام زاده سید محمد (گنبد خشتی)
در یکی از گذرهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان بنای تاریخی مذهبی موسوم به «گنبد خشتی» قرار دارد. این بنا مدفن «سلطان غیاث ‌الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. بر روی سنگ مزارش این چنین کتیبه شده: « مرتضی، اعظم سلطان النقباء، غیاث‌الدنیا والدین، امیر سلطان محمد بن سلطان النقباء بدرالمله والدین طاهر…» و در ادامه تاریخ وفاتش ماه رمضان المبارک سال ۸۳۲ ه.ق آمده است. از این امام زاده حتما بازدید کنید.

سرزمین موج های آبی مشهد از جاهای دیدنی مشهد

سرزمین موج های آبی یکی از جاهای دیدنی مشهد برای تفریحات آبی است که طرفداران زیادی هم دارد.

این مکان دارای مساحت ۸۴۶۰ متر مربع و با زیربنای ۲۳۰۰۰ متر مربع بزرگترین پارک آبی سرپوشیده خاورمیانه است.

سرسره “تاپسی توروی” سرزمین موج های آبی، برنده بهترین سرسره آبی سال 2010 از طرف انجمن پارک های آبی جهان است.

شهر بازی پارک ملت مشهد از جاهای دیدنی مشهد

پارک ملت مشهد، یکی از مناطق دیدنی مشهد و از مهم‌ترین پارک های شهر مشهد در غرب آن است.

طبق اطلاعات بدست آمده ، این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی احداث شد و اولین شهربازی مشهد می باشد.

چرخ و فلک (فانفار) این شهر بازی با قطر ۸۰ متر بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه و سومین چرخ و فلک مرتفع در دنیا(پس از چرخ و فلک توکیو و لندن) است.

این چرخ و فلک ۲۵۰ تنی در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید و در هر دور خود می تواند ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد.

اگر به شهر مشهد مسافرت کردید پیشنهاد می کنیم از این مکان حتما دیدن کنید.

روستای مج از جاهای دیدنی مشهد

روستای مج یکی لز جاهای دیدنی مشهد است که در دامنه کوههای بلند واقع شده است.

این روستای دیدنی از اطراف به روستاهای مغان، ازغد، مایانات و طرقبه و از سوی دیگر به روستای تجر، سربرج و سد طرق منتهی می شود.

جاده اصلی روستا در فصل بهار پذیرای جشنواره گل های وحشی، شقایق ها و انواع گیاهان دارویی است که همه را شگفت زده می کند. مطمین باشید اگر از این منطقه در فصل بهار دیدن کنید ضرر نخواهید کرد.

آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان از جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه محمد تقی خان پسیان اولین خلبان ایرانی در مجاورت آرامگاه نادرشاه افشار قرار دارد.

محمد تقی خان پسیان در سال 1309 هجری شمسی در تبریز متولد شدو در سال 1324 به تهران آمد.

در ذیحجه سال 1339 آزادی خواهان خراسان به رهبری کلنل قیام کردند.

کلنل پسیان در رده مردانی چون جلال الدین خوارزمشاه و لطفعلی خان زند بود.

او طی این قیام در زد و خورد با اکراد بجنورد در جعفر آباد قوچان کشته شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها