رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 374615

خواص چلغوز | فواید حیرت انگیز چلغوز برای کاهش وزن

چلغوز فواید شگفت انگیزی دارد در این مطلب قصد داریم هر آنچه میخواهید در خصوص چلغوز در بهبود سلامت بدن بدانید برای شما گردآوری کردیم

چلغوز
html>

چلغوز چیست

چلغوز نام دانه‌های نوعی درخت کاج است و به دلیل در برداشتن مواد غذایی مفید، برای بهبود تغذیه و سلامت انسان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. گیاه چلغوز بومی کشورهای پاکستان،افغانستان و هیمالیا است و استفاده از این گیاه همانند روغن زیتون برای سلامتی بدن انسان مؤثر است. برگ های درخت چلغوز به شکل سوزنی مانند هستند. چلغوز دانه ای پر چرب و سرشار از اسید های چرب غیر اشباع مفید و همچنین اسید های آمینه ضروری برای بدن است. این دانه خواص و فواید فراوانی دارد .

.

خواص چلغوز

خواص چلغوز

طبیعت چلغوز گرم می باشد.

به جهت دارا بودن منیزیم در چلغوز موجب از بین رفتن بی خوابی های شبانه می گردد.

چلغوز به دلیل اینکه سرشاراز:

ویتامین A ویتامین B3
E K


برای سلامت و تازگی پوست و نیز تقویت چشم موثر می باشد. این دانه حاوی ویتامین B3 یا همان نیاسین می باشد که موجب شادابی روح و روان و همچنین تقویت حافظه می گردد.

روغن چلغوز از ازدیاد کلسترول بد خون در بدن محافظت می کند.

یکی از خواص چلغوز نگهداری از سرخرگ ها از هر گونه صدمه می باشد و باعث می شود به حملات قلبی دچار نشوید.

همچنین افرادی که کمبود اسپرم دارند باید چلغوز را همراه با بادام هندی روزانه میل نمایند.

برای افرادی که طبع سرد دارند و میلی به روابط جنسی ندارند، استفاده از چلغوز مفید است و موجب ازدیاد نیروی جنسی در آن ها می گردد.

به دلیل وجود پتاسیم و منگنز در چلغوز سبب تنظیم فشار خون می گردد.

مصرف چلغوز دردهای عضلانی، تنش و اضطراب و خستگی را از رفع می کند.

یکی دیگر ازخواص چلغوز این است که سبب رفع سنگ مثانه می گردد.

ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در چلغوز موجب می شود که این دانه گیاهی به عنوان یکی از مهم ترین مواد ضد سرطان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار آید.

جهت درمان مشکلات کبد چلغوز را در سرکه خیس کنید و مصرف نمایید.

در قدیم روغن چلغوز را به سطح زخمها و جراحت‌ها می مالیدند.

همچنین این دانه خاصیت گندزدایی، ادرارآور، محرک و ضد انگلی دارد.

چلغوز غنی از آهن می باشد و استفاده آن برای درمان کم خونی موثر می باشد.

چلغوز یک دانه مفید و مغذی است، این دانه مانند انواع دیگر دانه های آجیل بسیارمعروف نیست. چلغوز دارای انواع مواد معدنی می باشد که خوردن آن برای حفظ سلامتی بدن مفید است.

خواص چلغوز برای قلب

خواص چلغوز برای کاهش وزن

چلغوز به دلیل اینکه سرشار از چربی و فیبر می باشد باعث کاهش و از بین رفتن اشتها می گردد.دانشمندان کشف کردند که جایگزین کردن چربی های غیر اشباع سالم با چربی های اشباع باعث می شود بدون نیاز به کم خوردن کالری موجب کم کردن وزن می شود و اشتها را از بین می برد دانه های کاج به دلیل اینکه دارای پینولینک که یک هورون است می باشد به مغز می فهماند که احساس سیری داشته باشد و موجب کاهش اشتها می شود.

خواص چلغوز برای چشم

دانه های چلغوز سرشار از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان می باشد که برای سلامت چشم موثر است .همچنین به دلیل وجود لوتئین در آجیل کاج چشم ها را در مقابل اشعه UV محافظت می کند و نیز استفاده آن از آسیب چشم در اثر افزایش سن جلوگیری می کند.

خواص چلغوز برای پوست

چلغوز دارای ویتامین E می باشد که موجب حفظ یکپارچگی غشای سلولی می گردد همچنین پوست را از اشعه UV مضر نگهداری می کند . چلغوز حاوی رطوبت است و پوست را به خوبی مرطوب می کند.

همچنین می‌توانید مغز چلغوز را کوبیده و سپس بر روی پوست مالش دهید و پس از 45 دقیقه آن را با آب تمیز کنید، این عمل موجب تقویت پوست می گردد.

برای رفع تیرگی پوست، مغز چلغوز را آسیاب کنید و به صورت پماد روی پوست یا صورت قرار دهید و پس از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.

خواص چلغوز برای پوست

مضرات چلغوز

این دانه دارای طبعی گرم است و به همین علت استفاده آن به افرادی با طبع خشک مثل صفراوی ها و سوداوی ها مناسب نمی باشد. تنها کسانی که مزاج های مرطوب دارند مثل مزاج های دموی وبلغمی از این دانه مغذی استفاده نمایند.

دیگر خواص چلغوز

سیستم ایمنی و کلیوی

ویتامین C و D: وجود ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود ، در حالی که ویتامین D باعث تقویت استخوان ها می شود.

سیستم قلبی عروقی

ویتامین K: لخته شدن خون را تنظیم می کند و یک کمک ارزشمند در کاهش گرفتگی روده و گرفتگی های قاعدگی است.

تأخیر در پیری سلول

ویتامین E: یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند با از بین بردن و حمله به رادیکال های آزاد بدن ، روند پیری را کند کند. آجیل های کاج حاوی 33/9 میلی گرم است. به مدت 100 گرم (تقریباً 62٪ RDA روزانه).

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها