رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 384821

خواص گیاه آب قاشقی | معجزه گیاه آب قاشقی برای تقویت حافظه و پوست

گیاه آب قاشقی برای برای تقویت حافظه فواید زیادی دارد این فواید با پیشرفت دانش پزشکی بیشتر آشکار شده است در این مطلب می خواهیم شما را با فواید آن آشنا کنیم.

گیاه آب قاشقی
html>

گیاه آب ‌قاشقی با نام های دیگری چون سنتلا آسیا تیکا یا قَدَحِ مَریَم یا گوتوکولا (به انگلیسی: Gotu kola) (نام علمی: Centella asiatica) شناخته می شود این گیاه یک گیاه علفی یک‌ساله از خانواده چتریان می باشد. آب‌قاشقی گیاهانی خودرو، رونده ، نیمه‌آبزی و در محل بندها ریشه‌زا هستند.

این گیاه در استرالیا، جزیره‌های اقیانوس آرام، گینه نو، ملانزی، مالزی و آسیا رشد می کند.

از آب‌قاشقی در پزشکی سنتی چینی و درمان آیورودی بهره می برند. برای این گیاه اعتقاد دارند که ویژگی ضدبارداری دارد.

در سری‌لانکا این گیاه را به عنوان سبزی خوردن میل می نمایند.

این گیاه در ایران در نواحی تالاب انزلی به صورت وحشی رشد می کند.در ایران دو نوع آن تا به حال شناسایی گردیده است.

خواص گیاه آب قاشقی

خواص گیاه آب قاشقی

برگ گیاه آب قاشقی ، ضدعفونی‌کننده و رفع اسهال می باشد و از آن جهت از بین بردن سرفه، تهوع احساس چنگ زدگی در معده، بی‌اختیاری دفع ادرار در اطفال، اسهال‌های ساده مزمن، بیماری قند وبیماری‌های پوستی دیر علاج مصرف می گردد و به علت خاصیت مدر و ضدعفونی کننده آن، به جهت زیاد کردن ترشح ادرار و ضدعفونی کردن مجاری دستگاه دفع ادرارمصرف می گردد.

در این گیاه دارویی ترکیبات شیمیایی مانند:

اسانس سیتوسترول
روغن چرب تانن
مواد رزینی هیدروکوتیلین
ماده سنتلوزید آزیاتیکوزید
ولارین تری ترپنیک اسید
،از یا تیکوزید ویتامین C

جهت زیاد شدن جریان خون در پاها و اعضا سفلا بدن هر روز صبح و شب، هر دفعه نصف قاشق مرباخوری برگ خشک گوتوکولا را در یک لیوان آب جوش پانزده دقیقه دم نمایید و آب آن را صاف نموده سپس چند قطره آبلیمو اضافه نمایید، و با عسل شیرین و میل نمایید.

برخی از بیخوابی ها را از بین می برد.

این گیاه خنک کننده می باشد و خستگی جسمی و روحی را ازبین می برد.

گیاه آب قاشقی خون را تصفیه، اشتها را تحریک وهضم غذا را بهبود می دهد.

همچنین ضد جذام وسل می باشد.

برای معالجه بیماری اعصاب، تشمع کبد و تقویت حافظه موثر می باشد.

برای معالجه جراحتها و سودا و تاول با آب دم کرده گیاه کمپرس نمایید.

جهت بهبود جراحتها، زخمها، سفلیس و خنازیر عصاره گیاه تازه را بگیرید و به صورت تصفیه شده مصرف نمایید.

همچنین می توان مقدار 200 گرم گیاه آب قاشقی را به مدت ۵ دقیقه در ۲۰۰ سی سی آب بجوشانید و سپس بگذارید خنک گردد. بعد از صافی رد نمایید و در شیشه تیره بگذارید. این ترکیب به مدت ۱ هفته در یخچال قابل نگهداری می باشد.هر روز سه مرتبه بر روی ضایعات مالش دهید.

مضرات گیاه آب قاشقی

نحوه مصرف گیاه آب قاشقی

میزان استفاده این گیاه ۲ گرم در ۱۵۰ سی‌سی آب‌جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم نموده دو قسمت کرده و صبح و عصر بنوشید.

خواص گیاه آب قاشقی برای پوست

گیاه آب قاشقی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ساپونین‌ها می باشد که برای التیام ظاهر پوست موثر می باشد. تعداد زیادی از شرکت‌های تولید داور و لوازم آرایشی شیفته ویژگی های این گیاه در از بین

بردن ظاهر زخم‌ها، چین و چروک و لکه‌های پوستی هستند.

در یک تحقیق حیوانی دانشمندان فهمیدند که مصرف گوتوکولا به جهت زخم ها دو بار در روز پس از یک هفته، مقدار بعضی از آنتی اکسیدان ها را تا 77 درصد زیاد می کند. به دلیل خواص گوتوکولا

برای سلامت پوست، از این گیاه به صورت موضعی به عنوان یک معالجه طبیعی برای بیماری های پوست مانند پسوریازیس و اگزما مصرف می گردد.

خواص گیاه آب قاشقی برای تقویت حافظه

یکی از بارزترین ویژگی گوتوکولا خاصیت آن به جهت التیام شناخت و تقویت حافظه می باشد. یک تحقیق انتشار یافته در مجله بیماری آلزایمر حاوی این است که عصاره گوتوکولا امکان دارد

بتواند به بهبود حافظه در سطح مولکولی کمک نماید. دانشمندان اعتقاد دارند این امر به علت ایجاد راهی میانبر به حافظه بلند مدت ایجاد می گردد. در سال 2012، در طی یک آزمایش، به موش ها

مقداری عصاره گوتوکولا خورانده شد و سپس دانشمندان سیستم شناختی آنها را اندازه گیری نمودند؛ این کار باعث ازدیاد سطح آنتی اکسیدان ها در خون موش ها گردید، و در نتیجه یادگیری و حافظه زیاد شد. تحقیق دیگری نشان داد که مکمل گوتوکولا می تواند به افزایش حافظه و سیستم شناختی در افراد سالخورده کمک نماید.

خواص گیاه آب قاشقی برای پوست

مضرات گیاه آب قاشقی

مصرف بیش از اندازه گیاه موجب سردرد و بیهوشی می گردد.

برای کودکان زیر دو سال خطرناک است.

دیگر کاربردهای گیاه آب قاشقی

در محصولات آرایشی و بهداشتی ، این گیاه به دلیل خاصیت ضد پیری و خاصیت مرطوب کنندگی و بازسازی ارزش دارد. به لطف محتوای بالای آنتی اکسیدان ، از Centella Asiatica برای مقابله با پیری زودرس استفاده می شود . طیف وسیعی از کرم های ما با Centella خالص مکانیسم های تامین رطوبت طبیعی پوست را تحریک می کند و باعث می شود رنگ چهره دوباره درخشان شود.

برای انواع محصولات مراقبت و کرمهای دارای Centella خالص ، ما از یک بخش کاملاً خالص Centella استفاده می کنیم که با افزایش تعداد کانالهای تأمین رطوبت در سلولهای پوستی ، اصطلاحاً آکواپورین ، تأمین رطوبت به سلولهای پوست را دوباره فعال می کند. با افزایش تعداد آکواپورین ها ، سیستم رطوبت سلولی بهبود می یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها