رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403248

خواص سمپداک | دانستنی های جالب در مورد سمپداک برای چشم و سلامت قلب

سمپداک در خوراکی های ما ایرانیها جای کمتری دارد و بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نیستیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

سمپداک
html>

معرفی سمپداک


Artocarpus - (Thunb.) Merr.
نام مشترک Champedak
خانواده مرزه

زیستگاه ها یک درخت معمولی و درختی در جنگل های ثانویه و در سطح محلی در جنگل های بارانی کم ارتفاع، اغلب در تپه های مرطوب در تایلند. معمولا در ارتفاعات تا 450 متر، گاه به 1200 متر می رسد.

محدوده جنوب شرقی آسیا - تایلند، مالزی، اندونزی.

Champedak یا integerArtocarpus یک درخت استوایی است که به سرعت در حال رشد است و به طور کامل تا 35 متر ارتفاع و 55 سانتی متر قطر تنه بالغ می شود. این درخت دارای تاج و تخت گرد است. پوست آن خاکستری تیره یا قرمز قهوه ای است. برگهای بیضی

و چرمی است.

درخت مناسب برای خاک های سبک (شنی)، متوسط (سنگین) و سنگین (خاک رس) می باشد. pH مناسب: خاک اسیدی و خنثی و می تواند در خاک بسیار اسیدی هم رشد کند.

و نمی تواند در سایه رشد کند. این درخت خاک مرطوب را ترجیح می دهد.

Champedak یک گیاه از مناطق گرمسیری ، که بهترین رشد را در ارتفاع کمتر از 1200 متر دارد، محدوده بومی آن همیشه در مناطق بدون فصل خشک می باشد. در مناطقی که درجه حرارت روزانه در محدوده 22 تا 38 درجه سانتیگراد است، اما میتواند 16 تا 47 درجه

سانتیگراد را هم تحمل کند. این درخت یک میانگین بارندگی سالانه را در محدوده 2200 تا 3500 میلیمتر ترجیح می دهد، اما تحمل آن ها 1250 تا 4500 میلی متر است. ترجیح می دهد یک خاک حاصلخیز عمیق و خوب تخلیه شود. گیاهان جوان نیاز به سایه دارند، اما

نیاز به افزایش سطوح نورانی هم دارند، زیرا آنها بالغ شده اند. pH در محدوده 4.5 - 6، تحمل 4 - 6.5 را هم دارد. درخت معمولا میوه به طور گسترده ای تولید می کند و قادر به تولید بسیار بالا می باشد. نهال ها بعد از 3 تا 6 سال میوه می دهند. درختان پس از 2 تا 4

سال نگهداری می شوند. گلها ممکن است در هر زمانی از سال یافت شوند، اما شکوفه در حدود یک دوره سالی متمرکز است. این درخت ممکن است گرده افشانی با باد را ترجیح دهد، گر چه گرده چسبنده است.

خواص سمپداک

نحوه مصرف سمپداک

میوه ترکیبی از یک میوه شیرین، قهوه ای و زرد تا قهوه ای است این میوه تازه خورده می شود، با آرد سرخ شده یا به صورت پودینگ استفاده می گردد. همچنین می توان آن را به عنوان سبزیجات پخته یا به سوپ اضافه کرد. دانه های روغنی را می توان بو داده یاجوشانده شود. برگ های جوان پخته شده و به عنوان سبزی مصرف می شوند. پوست یک فیبری است که در ساخت طناب استفاده می شود. رزین نیز می تواند از درخت بدست آید و به عنوان یک ماده لاک زنی استفاده می شود. درخت یک منبع سوخت خوب است و اغلب به عنوان یک ماده ساختمانی استفاده می شود.

نام های دیگر:

بنگ کونگ منگکایی
بنتورون مانوک ننگکای بریت
بارو ننگکا تیومداک
بلونو پلوتان
بوماس سمدپاک
کمپدک سوناکادوت
قمپاد تمدک
چباداک تیباداک
کاکان تیبوداک

خواص سمپداک

سمپداک سرشار از ویتامین A است ویتامین A ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی می باشد. ویتامین A نقش اساسی در حفظ بینایی، عملکرد عصبی، پوست سالم و ... دارا می باشد.

ویتامین A مانند همه آنتی اکسیدان ها در کاهش التهاب از طریق مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد عمل می کند. داشتن یک رژیم غذایی با میزان آنتی اکسیدان های مناسب، راه طبیعی برای کاهش روند پیری می باشد.آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A موجب

ساختن استخوان های قوی، تنظیم ژن، حفظ روشنایی پوست، تسهیل تمایز سلولی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی می باشند

خواص سمپداک برای چشم

سمپداک همچنین دارای فیبر فراوانی می باشد که به عمل دستگاه گوارش کمک می نماید. دلیل اصلی که فیبر مفید می باشد این است که باکتری های خوب در روده از آنها تغذیه می نمایند. فیبر می تواند برای کاهش وزن مفید باشد در واقع برخی از تحقیقات نشان میدهد که افزایش فیبر رژیم غذایی می تواند موجب کاهش مصرف کالری گردد و باعث کاهش وزن می گردد. همچنین فیبر می تواند سطح کلسترول خون را پایین آورد. مطالعات ارائه شده حاکی از اینست که افرادی که فیبر بیشتری مصرف می نمایند در معرض خطر پایین تری از بیماری های قلبی می باشند. فیبر می تواند به درمان یبوست بپردازد.

سمپداک دارای ویتامین C می باشد که سبب کاهش کلسترول خون می شود. ویتامین C که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می گردد یک ویتامین محلول در آب می باشد. ویتامین C به جهت بیوسنتز کلاژن،ال-کارنیتین و انتقال دهنده‌های عصبی خاص مورد نیازمی باشد. این ویتامین همچنین در متابولیسم پروتئین نیز موثر است. همانطور که می‌دانید کلاژن یکی از اجزای ضروری بافت همبند می باشد که نقش بسیار مهمی در معالجه زخم ها دارد. ویتامین C بر روی به تاخیر انداختن رشد و توسعه سلول‌های سرطانی خاص،بیماری‌های قلبی-عروقی و سایر بیماری‌هایی انجام شده است که استرس اکسیداتیو در آن‌ها نقش دارد موثر است. علاوه بر کارکرد بیوسنتزی و آنتی اکسیدانی آن، ویتامین C نقش بسیار موثری در عملکرد سیستم ایمنی بدن و بهبود جذب «آهن غیر هم» از «آهن موجود در غذاهای گیاهی» دارا می باشد.

خواص سمپداک برای قلب

پوست میوه دارای ترکیباتی می باشد که برای جلوگیری از سرطان ها و نیز مالاریا موثر می باشد.

سمپداک شامل چه مواد مغذی است؟

نگاهی به محتوای پروتئین سمپداک نشان می دهد که این میوه فقط یک جایگزین گوشت با پروتئین کم است. به عنوان یک منبع گیاهی پروتئین ، بحث فقط با حدود 1 گرم پروتئین در هر 100 گرم وجود ندارد. اما بسیار کم چربی و کالری است. اما بقیه ارزش های غذایی چشمگیر هستند: این ماده حاوی مقدار زیادی کلسیم ، منیزیم و پتاسیم است ، بنابراین سه ماده معدنی مهم بدن شما را تأمین می کند.

سمپداک باعث استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها می شود

کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها نیز مهم است - 99 درصد کلسیم بدن در اسکلت است. سمپداک با داشتن 27 میلی گرم در هر 100 گرم ، از ساییدگی مفاصل نیز محافظت می کند. در عین حال ، عضلات اسکلتی و قلب فقط در صورت وجود کلسیم کافی به طور طبیعی کار می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها