رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 412129

خواص ویتامین ب12 | فواید ویتامین ب ۱۲ در درمان افسردگی

ویتامین ب12 یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است که بسیاری از ما از خواص آن آگاهی نداریم در این مطلب هر آنچه میخواهید با معجزه ویتامین ب۱۲ در درمان افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن بدانید برای شما آماده کردیم.

ویتامین ب12
html>

مرور اطلاعات و خواص ویتامین ب 12

ویتامین B12 ویتامین ضروری است. این به این معنی است که بدن نیاز به ویتامین B12 دارد تا به درستی کار کند. ویتامین B12 در غذاها مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود. همچنین می تواند در یک آزمایشگاه ساخته شود.
ویتامین B12 برای:

از دست دادن حافظه دیابت
بیماری آلزایمر آسیب عصبی دیابت
برای کاهش علائم پیری و افزایش خلق و خوی آسیب عصبی در دست یا پا
انرژی افسردگی
عملکرد ذهنی و سیستم ایمنی بدن اختلالات خواب
بیماری های قلبی اختلالات روانی
شریان های مسدود شده اسکیزوفرنی
سطح بالای تری گلیسیرید استخوانهای ضعیف
کاهش سطح بالای هموسیستئین تاندون های متورم شده
ناباروری مردان ایدز
بیماری التهابی روده اسهال
آسم، آلرژی بیماری پوستی به نام ویتیلیگو و عفونت های پوستی

مفید است.
بعضی افراد از ویتامین B12 به صورت خوراکی برای عفونت های دستگاه تنفسی، حفظ باروری، زنگ زدن در گوش، خونریزی، کبد و کلیه، زخم ها، جلوگیری از شکستگی، جلوگیری از سکته مغزی، جلوگیری از لخته شدن خون و محافظت در برابر سم و آلرژن ها در دود سیگار استفاده می شود. . همچنین برای جلوگیری از سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان کولورکتال و سرطان ریه، از طریق دهان نیز استفاده می شود. ویتامین B12 همچنین برای جلوگیری از شکستگی استخوان ها و آب مروارید استفاده می شود. همچنین برای کمک به افرادی که دارای بیماری ریه هستند به نام بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) کمک می کنند.
ویتامین B12 به تنهایی یا در ترکیب با روغن آووکادو برای پسوریازیس و اگزما به پوست اعمال می شود. همچنین یک ژل از بین برنده ویتامین B12 برای کم خونی فقر آهن و پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B12 استفاده می شود.
ویتامین B12 به بدن تزریق هم می شود تا از کمبود ویتامین B12 جلوگیری و درمان شود. همچنین برای لرزش ها برای درمان Imerslund-Grasbeck، مسمومیت با سیانور، آسیب عصبی ناشی از زونا، آسیب عصبی دیابتی، زنگ در گوش، خستگی یا خستگی، سندرم خستگی مزمن، هپاتیت C، وضعیتی که محصولات بدن بیش از حد هورمون تیروئید، خونریزی، سرطان، پسوریازیس، و بیماری کبد و کلیه مفید است. همچنین در بدن تزریق می شود تا مانع گرفتگی شریان ها پس از جراحی شود.
ویتامین B12 برای زخم های دهلیزی تنفس می شود.

خواص ویتامین ب12
افراد مبتلا به کمبود B12 عبارتند از:

سالمندان
کسانی که عمل جراحی انجام داده اند بخشی از روده را که B12 را جذب می کند حذف می کند
افراد مبتلا به متفورمین برای دیابت
افرادی که رژیم گیاهی سخت را دنبال می کنند
افرادی که داروهای ضد انعقادی طولانی مدت برای سوزش سر دل دارند

چرا ویتامین B12 مهم است؟


بدن انسان نیاز به ویتامین B12 دارد تا گلبول های قرمز، اعصاب، DNA و دیگر فعالیت ها را انجام دهد. میانگین بزرگسالان باید روزانه 2.4 میکروگرم دریافت کنند. مانند بسیاری از ویتامین ها، B12 نمی تواند توسط بدن ایجاد شود. در عوض، باید از غذا یا مکمل ها دریافت شود.

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 می تواند به سرعت رشد کند، باعث می شود علائم به تدریج ظاهر شود و در طول زمان تشدید شود. همچنین می تواند نسبتا سریع باشد. با توجه به مجموعه ای از علائم آن می تواند باعث شود،

علائم کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

احساسات عجیب، بی حسی یا سوزش در دست ها، پاها یا پا راه رفتن با مشکل (جرقه زدن، مشکلات تعادل)
کم خونی مشکل تفکر و استدلال
زبان متورم، ملتهب خستگی
ضعف از دست دادن حافظه


در حالی که یک پزشک باتجربه ممکن است علائم را متوجه شده و قادر به تشخیص کمبود ویتامین B12 با مصاحبه خوب و معاینه فیزیکی مشخص می باشد، برای تایید این وضعیت، آزمایش خون لازم است.

توصیه می شود از پزشک خود در مورد داشتن سطح B12 خود اطمینان حاصل کنید اگر شما یک گیاهخواری قوی هستید یا جراحی داشته اید یاوزنتان را از دست دادن دادید یا شرایطی دارید که باعث جذب مواد غذایی می شود.

تشخیص زودرس و درمان مهم است. دکتر Bruce Bistrian، رئیس تغذیه بالینی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess وابسته به دانشگاه هاروارد می گوید: "اگر درمان نشود، کمبود آن می تواند مشکلات جدی عصبی و بیماری های خون را ایجاد کند."

مضرات ویتامین ب12

اثرات جانبی و ایمنی


ویتامین B12 برای بسیاری از افراد در صورت استفاده از دهان، پوست، بینی، تزریق داخل رحم و تزریق داخل رحم (توسط IV)، بسیار مفید است. ویتامین B12 حتی در دوزهای بزرگ ایمن است.

خارش خفیف در یک فرد گزارش شده است که از روغن آوکادو خاصی به همراه کرم ویتامین B12 برای پسوریازیس استفاده کرده است.

هشدارها و هشدارهای ویژه:
بارداری و شیردهی: ویتامین B12 برای خانمهای باردار و شیرده بسیار مناسب است. مقدار توصیه شده برای زنان باردار 2.6 میکروگرم در روز است. زنان شیرده باید بیش از 2.8 میکروگرم در روز مصرف کنند. مقادیر بزرگتری مصرف نکنید ایمنی مقدار بزرگتر ناشناخته است.
قرار دادن استنت پس از جراحی: پس از دریافت یک استنت کرونر، از ترکیبی از ویتامین B12، فولات و ویتامین B6 استفاده نکنید. این ترکیب ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
آلرژی یا حساسیت به کبالت یا کبالالامین: اگر این بیماری را دارید، از ویتامین B12 استفاده نکنید.
بیماری لیبر، یک بیماری چشم به ارث می رسد: در صورت داشتن این بیماری، ویتامین B12 مصرف نکنید. این می تواند عصب بینایی را به طور جدی آسیب برساند، که ممکن است به نابینایی منجر شود.
گلبولهای قرمز غیرطبیعی (کم خونی مگالوبلاستیک): درمان کم ویتامین B12 با کم خونی مگالوبلاستیک گاهی اصلاح می شود. با این حال، این می تواند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشد. درمان ویتامین B12 را بدون نظارت دقیق توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود انجام ندهید.
تعداد زیادی از گلبول های قرمز (polycythemia vera): درمان کمبود ویتامین B12 می تواند نشانه های polycythemia vera را تشخیص دهد.

شایع ترین تظاهرات بالینی کمبود ویتامین B12 کم خونی مگالوبلاستیک است که گلبول های قرمز و سایر سلول های خونی را تحت تأثیر قرار می دهد. به دلیل اثر متقابل کوبالامین و ویتامین B9، کم خونی و مکانیسم های آن در کمبود هر دو ویتامین یکسان است، اما بعداً در کمبود کوبالامین بروز می کند. علاوه بر کم خونی، اختلال عملکرد عصبی یکی دیگر از مشخصه های بالینی کمبود کوبالامین است که با تحریک پذیری، مشکلات حافظه، افسردگی همراه است. در نوزادان، کمبود باعث تعدادی علائم عصبی عضلانی و رشدی می شود و ممکن است با آتروفی مغزی همراه باشد.

دوره نوزادی دوره آسیب پذیری خاص نسبت به کمبود ویتامین B12 است. در واقع، نیاز به ویتامین B12 در دوران بارداری و شیردهی افزایش می یابد. کمبود می تواند منجر به نارسی و رشد غیر طبیعی جنین، از جمله آسیب عصبی شود.

هیچ عارضه جانبی مرتبط با مصرف بیش از حد ویتامین B12 از غذا یا مکمل های غذایی در افراد سالم وجود ندارد. مصرف طولانی مدت خوراکی دوزهای روزانه بین 1 تا 5 میلی گرم عوارض جانبی نشان نداده است. با این حال، EFSA محدودیت ایمن 1000 میکروگرم (یا 1 میلی گرم) در روز را توصیه می کند. این محدودیت برای زنان باردار نیز اعمال می شود. هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط ویتامین B12 با تراتوژنیسیته یا اثرات نامطلوب بر باروری یا رشد پس از زایمان وجود ندارد.

خواص ویتامین ب12 | فواید ویتامین ب ۱۲ در درمان افسردگی

ویتامین B12 به شکل گیری طبیعی گلبول های قرمز کمک می کند

آهن ، اسیدفولیک و ویتامین B12 نقش اصلی را در تشکیل گلبول های قرمز خون بازی می کنند. ویتامین B12 در تقسیم سلول در این روند متابولیک نقش دارد. برای اینکه بدن شما همیشه بتواند به اندازه کافی گلبول قرمز تولید کند ، تأمین کافی ویتامین B12 ضروری است. گلبول های قرمز اکسیژن را به اندام ها و عضلات منتقل می کنند. بنابراین آنها نه تنها برای کار عضلات ضروری هستند ، بلکه حیاتی هستند.

ویتامین B12 به ویژه برای گیاهخواران مهم است

گیاهخواران ممکن است ویتامین B12 کافی دریافت نکنند. در این مورد، ممکن است نیاز به خوردن غذاهای غنی شده داشته باشید تا خطر کمبود ویتامین B12 را کاهش دهید. اگر محصولات حیوانی نمی خورید، نوشیدنی های حاوی سویا و برنج و جایگزین های گوشت مبتنی بر سویا غنی شده با ویتامین B12 را انتخاب کنید.

گیاهخواران عموما نیازهای خود را یا از طریق تخمیر باکتریایی در دستگاه گوارش را امکان پذیر می سازد یا از طریق سکوتروفی، یعنی مصرف مدفوع غنی از ویتامین ها به دلیل فعالیت باکتری ها تامین می کنند. گوشتخواران این کار را با مصرف موجودات گیاهخوار انجام می دهند. بدن انسان ویتامین B12 را سنتز نمی کند، بنابراین مصرف رژیم غذایی ضروری است . در انسان، مصرف حدود 2 میکروگرم در روز ضروری است، دوزی که معمولاً با مصرف محصولات با منشاء حیوانی حاصل می شود. از طرفی نیازها با توجه به دوره های زندگی متفاوت است. سبزیجات حاوی کوبالامین نیستند، به همین دلیل است که به وگان ها اکیداً توصیه می شود مکمل های غذایی منابع ویتامین B12 را مصرف کنند.

ویتامین B 12 برای افراد مسن نیز مهم است

افراد مسن نیز در معرض خطر عدم دریافت ویتامین B12 مورد نیاز خود از غذاهایی هستند که می خورند زیرا توانایی بدن ما برای جذب این ویتامین با افزایش سن کاهش می یابد. سطوح پایین ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی خطرناک شود، یک اختلال خونی برگشت پذیر که باعث خستگی و مشکل در تفکر و تمرکز می شود. بهداشت کانادا توصیه می کند که بزرگسالان بالای 50 سال هر روز از غذاهای غنی شده با ویتامین B12 یا مکمل ها استفاده کنند. همیشه قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک، متخصص تغذیه یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

اگر ویتامین B12 کم دارید، در مورد مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید

اگر پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی به شما بگوید که کمبود ویتامین B12 دارید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید. این می تواند به شکل یک قرص ویتامین خوراکی یا یک مکمل عضلانی باشد. هر دو شکل مکمل ویتامین B12 می توانند سطح ویتامین B12 خون شما را افزایش دهند. مصرف قرص ممکن است آسان تر از مراجعه به پزشک برای هر تزریق باشد.

دریافت مقدار توصیه شده ویتامین B12 با ایده های وعده غذایی و میان وعده زیر آسان است.

برای صبحانه، پنیر کم چرب امتحان کنید.

ماست ساده کم چرب با غلات کامل یک میان وعده عالی برای اواسط صبح است.

سعی کنید اسموتی را با یک نوشیدنی سویای غنی شده ساده یا طعم دار درست کنید. میوه مورد علاقه خود و یک مشت کوچک بستنی اضافه کنید. شیر سویا شکلاتی با موز و توت فرنگی و شیر سویا وانیلی با هلو و تمشک مواد عالی هستند. اگر به دنبال کاهش مصرف شکر هستید، نوشیدنی های بدون قند بیشتری مصرف کنید.

غذاهای بدون گوشت بخورید. از همبرگر سویا در کباب بعدی خود لذت ببرید. برای یک همبرگر خوشمزه، برش های گوجه فرنگی، پیاز سفید و جوانه لوبیا را روی آن قرار دهید.

هفته ای دو وعده ماهی که راهنمای شما توصیه می کند همراه با سالسا بخورید.

تخم مرغ را می توان در هر زمانی خورد.

نقش ویتامین B12

ویتامین B12 یا کوبالامین محلول در آب است، مقاوم در برابر حرارت است اما با نور غیرفعال می شود. این ماده توسط بدن تولید نمی شود و بنابراین باید روزانه از طریق غذا تامین شود. ویتامین B12 در روده کوچک جذب می شود و تا حدی در کبد ذخیره می شود.

ویتامین B12 در فرآیند تقسیم سلولی نقش دارد. به متابولیسم طبیعی انرژی کمک می کند. در تشکیل طبیعی گلبول های قرمز خون و همچنین در عملکرد سیستم ایمنی شرکت می کند. در نهایت در عملکرد سیستم عصبی و عملکردهای ذهنی نقش دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها