رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 424668

رژیم غذایی مناسب برای کنکوریها

ساعت 24- محمدحسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، درباره اهمیت تعذیه مناسب در دوران آمادگی برای کنکور گفت: دانش آموزان کنکوری باید همان سه وعده غذایی معمول خود را داشته باشند اما میان وعده های خود را افزایش دهند تا وعده های غذایی به پنج وعده در روز برسد.

style="text-align:justify">وی توضیح داد: مغز فرد مشغول مطالعه، انرژی و گلوکز زیادی مصرف می‌کند، پرخوری در سه وعده اصلی غذایی برای تامین انرژی خود، این دسته از افراد زمان زیادی را بی‌حرکت و نشسته هستند و با توجه به متابولسیم بدنی خود باید برنامه ریزی غذایی درستی داشته باشند تا دچار دیابت، چاقی، چربی خون و دیگر بیماری‌ها نشوند.


رئیس انجمن صنایع غذایی ایران تصریح کرد: با اضافه کردن وعده های غذایی اما در حجم‌های کم می‌توانند انرژی خود را تامین و از چاقی و مشکلات دیگر جلوگیری کنند، همچنین وعده غذایی اضافه شده یک میان وعده بین صبحانه و ناهار، چاشت حدود ساعت ده و نیم صبح و میان وعده بین ناهار و شام، عصرانه ای ساعت پنج بعد از ظهر میل کنند و باید در این برنامه غذایی سبزیجات و میوه ها را نیز بگنجانند.

عزیزی توضیح داد: مصرف غذاهای متنوع در این پنج وعده غذایی برای بهتر شدن عملکرد مغز و بهبود تمرکز و انرژی برای مطالعه همچنین عدم نیاز به املاح و مواد معدنی، پروتئین ها، کربوهیدارت ها و غیره کمک شایانی به روند مطالعه خواهد کرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران توضیح داد : با اطلاع از ارزش های می‌توان برنامه غذایی بهتری را تنظیم کرد.

کنکوری‌ها چه موادغذایی بخورند؟
عزیزی گفت: گوشت؛ منبع مهمی برای تامین آهن، روی، فسفر، سدیم، کلر، منیزیم ویتامین ب 12 است، مرغ؛ منبع مناسب پروتئین است که 12 گرم آن حدود ۷۰ درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می‌سازد. مرغ منبع مناسبی از ویتامین ب3 نیز هست، ماهی؛ منبع مواد مغذی‌ای همچون پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین های دی، مواد معدنی مورد نیاز بدن، اسید چرب امگا 3 است.

وی افزود: شیر و لبنیات؛ نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما دارای اهمیت است، در هر کالری مقدار زیادی کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، پروتیین، آهن، سلنیوم، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B2، ویتامین B1، نیاسین و چربی است که می‌تواند به عنوان یک غذای کامل که شامل 18 ماده از 22 ماده مورد نیاز ضروری بدن است معرفی شود.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: تخم مرغ؛ منبع یک ماده غذایی بی نظیر است، ترکیب پروتئینی موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین، مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماری های مختلف از جمله بیماری های ذهنی و چشم می‌شود، آجیل ها و انواع مغزها؛ منبع سرشار از فسفر، آهن، منگنز، مس، روی،کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین‎های A، B ، E، انواع پروتین ها، املاح ضروری بدن، چربی غیراشباع، اسیدهای چرب امگا3و فیبر هستند.

عزیزی اظهار کرد: حبوبات شامل لوبیا قرمز، نخود، سویا ، لوبیا سبز، لوبیا سفید، یونجه ، عدس، لپه و غیره می‌شود؛ حبوبات گیاهان پروتئینی هستندکه مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها خصوصا ویتامین های گروه A دارند و در هرم راهنمای غذایی، همچنین حبوبات جزو گروه گوشت محسوب می‌شوند. چرا که حبوبات از نظر پروتئین کاملا غنی هستند.

وی افزود: پروتئین های حبوبات معمولا از نظر اسید آمینه غنی و بهترین منابع گیاهی برای تکمیل غلات هستند و مقدار اضافه اسید آمینه حبوبات، کمبود اسید آمینه غلات را جبران کرده و مقدار اضافی اسیدهای آمینه ضروری و گوگرد دار غلات، کمبود حبوبات را از نظر این عنصر تامین می‌کنند، براین اساس لازم است حبوبات را همراه با غلات مصرف کنید و مصرف حبوبات به دلیل داشتن فیبر زیاد و اشغال حجم زیادی از معده، احساس سیری زودرس ایجاد می‌کند و به دلیل آن که قند موجود در آن به تدریج آزاد می‌شود، ما را دیرتر گرسنه می‌کند.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران تصریح کرد: غلات سبوس دار؛ که شامل گندم ‌سیاه، گندم، برنج، جو، جو دوسر و ذرت انواع غلات سبوس‌‏دار هستند، در طیف غذاهای روزمره، به‌ ویژه نان و غلات یافت می‌شوند و می‌توانند کامل یا فرآوری شده نیز باشند، حتی اگر این غلات شکسته‌شده، خردشده، آسیاب شده یا به شکل آرد، نان یا غذای صبحانه درآمده باشند.

کنکوری‌ها چه موادغذایی نخورند؟
وی گفت: با آنکه تمام خواص مواد غذایی را باهم مرور کردیم باید توجه داشت که خوردن غذاهای خیلی چرب، خیلی شور مانند فست فودها ، نوشیدن نوشابه‌های گازدار، گوشت‌های پرچربی، خوردن دوغ و ماست، حبوبات نفاخ به مقدار زیاد و پر خوری حتی در مواد غذایی بسیار مغذی به دلیل ایجاد سنگینی و خواب آلودگی باعث کاهش بازدهی افراد خواهد شد و کنکوری ها از خوردن آنها پرهیز کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها