رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443388

دوچرخه و اداره کشور

ساعت 24 -بعد از اظهارنظرهای مختلف و متفاوت در مورد دوچرخه‌سواری بانوان، بالاخره دیروز سخنگوی قوه قضاییه در اظهارنظری رسمی اعلام کرد که دوچرخه‌سواری بانوان از منظر قانونی مشکلی ندارد؛ اعلام نظری که به نوعی می‌تواند فصل‌الخطابی برای مناقشه عجیب «دوچرخه‌سواری بانوان» باشد.

خبر
اما گذشته از این اعلام موضع...به نظر می‌رسد تمامی این حاشیه‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها از پایه و اساس با ابهام مواجه باشد.

درحقیقت مردم حق دارند از خود بپرسند در جایی که کشور ما در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی خود به سر می‌برد و در شرایطی که جامعه و مردم آن با مشکلات اقتصادی و اجتماعی عدیده‌ای روبه‌رو هستند، دامن زدن به چنین مسائل کم اهمیتی چه لزومی دارد؟ اگر چه گروهی بر این باورند که طرح مساله و حتی بازه زمانی آن به گونه‌ای طراحی شده که اهدافی را در پس پرده دنبال می‌کند؛ اهدافی که شاید ساده‌ترین آنها ایجاد نگرانی در لایه‌های مختلف جامعه باشد.

سوال اینجاست که اصلا فرض کنیم خانم‌ها در جامعه دوچرخه‌سواری بکنند یا نکنند؟ اصولا در هر دو صورت، چه اتفاق مهمی و چه تغییری در روند اداره کشور و حل مشکلات جامعه به وجود خواهد آمد؟

گو اینکه به نظر می‌رسد در زندگی شهروندان تاثیرگذار باشد زیرا می‌توانند با چنین حمل و نقلی به پاک شدن هوای شهرشان کمک کنند و اتفاقا تردد با دوچرخه اقتصادی‌تر هم خواهد بود. موضوعی که همان‌گونه که سخنگوی قوه قضاییه نیز به درستی به آن اشاره کرده‌اند، هیچ منع قانونی نداشته و ندارد.

چرا که بر اساس قانون و عرف جامعه ما، اصولا زنان باید در مراکز عمومی و ملأعام از حیث لباس پوشیدن و رفتار، شؤونات جامعه و فرهنگ و دین را رعایت کنند.

حالا فرقی نمی‌کند که این رفتار پشت فرمان ماشین باشد یا روی زین دوچرخه.

از سویی باید از مخالفان دوچرخه‌سواری بانوان سوال کرد که واقعا این اقدام چه آسیبی به جامعه می‌رساند؟ اصلا چند درصد از زنان، امکان دوچرخه‌سواری دارند که این همه حاشیه برای آنها درست شده است؟

درنهایت جمیع این موارد- بدون آنکه بخواهیم موضع‌گیری و جبهه‌گیری خواصی بکنیم- ما را به این نتیجه می‌رساند که تمامی این مناقشات از ریشه بی‌مورد است.

پس بهتر است در جایی که زنان از مشکلات حقوقی عدیده‌ای رنج می‌برند و در شرایطی که دشمنان خارجی، چشم به آنچه ما در کشورمان می‌کنیم دوخته‌اند و منتظر بهانه‌ای برای جنجال‌آفرینی هستند، به جای پرداختن به چنین مقوله‌هایی به فکر حل و فصل مشکلات حقیقی شهروندان و کشورمان باشیم تا مردم شایسته ایران در محیطی آرام و امن و با آسایش اقتصادی کامل زندگی کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها