رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443889

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی | نکات مهم در تهیه مرغ دوغی

دوغ گازدار خانگی یک نوشیدنی محبوب برای ما ایرانی ها است که با توجه به اینکه دستور تهیه ساده ای که دارد می تواند تهیه آن برای شما آسان باشد در ادامه با این نوشیدنی گوارا ما را همراهی کنید.

دوغ گازدار خانگی
html>

مواد لازم:

ماست چند حبه قند
آب



طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا باید در انتخاب ماست دقت لازم را داشته باشید. منظورمان این است که ماست یک دست و ترش باشد ( اگر ماست ترش نبود ماست را در ظرف در بسته و به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری می کنیم )

مرحله دوم:
در مرحله بعد ماست را آنقدر هم می زنیم تا کاملا براق گردد سپس به اندازه دو برابر ماستی که داریم آب به آن اضافه می نماییم و میزان نمک هم به سلیقه شما خواهد بود حالا برای گازدار شدن دوغ کافیست دو حبه قند به آن اضافه نماییم بعد دوغ را به مدت ۱۰ دقیقه در ظرف سربسته ای ( کاملا بسته و محکم ) خوب تکان می دهیم و در آخر ظرف که دوغ را در آن آماده کردیم را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری می نماییم.
حالا دوغ را با یخ آماده سرو کردن می باشد.

نکات مهم تهیه دوغ گازدار خانگی:
برای بیشتر گاز دار شدن دوغ نیازی به اضافه کردن قند نیست و همان مقدار قند کافی می باشد.
دوغ را پیش از استفاده حتما خوب تکان دهید.

طرز تهیه دوغ با ماست خانگی:

مرحله اول:

اگر می خواهید ماست را خودتان تهیه نمایید برای گاز دار نمودن دوغ در ابتدا شیر را داخل قابلمه بزرگی می ریزیم و زیر آن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم دقت نمایید شیر سر ریز نشود.

مرحله دوم:

هنگامی که شیر یک جوش خورد زیر شیر را خاموش نمایید همین مقدار کافی است. قابلمه را از روی گاز بر می داریم و روی کابینت قرار می دهیم .زمان می هیم تا شیر خنک گردد. وقتی که حرارت آن ولرم شد کافی است یعنی هنگامی که نه سرد باشد نه گرم.

مرحله سوم:

در این مرحله به ازای هر لیتر شیر یک قاشق غذا خوری ماست اضافه نمایید. مثلاً اگر دو لیتر شیر داریم دو قاشق ماست را در ظرفی ریخته و سپس شیر ولرم را به آن اضافه نمایید.
در مرحله بعد، در قابلمه را می بندیم و روی قابلمه را با ملافه ضخیم یا پتوی نازک قرار می دهیم و حسابی قابلمه را با پتو گرم می کنیم.بعد یکی دو ساعت صبر می نماییم. در حال حاضر ماست به اصطلاح « گرفته » است. ولی آماده خوردن نمی باشد. پتو یا ملحفه را از روی ماست بر می داریم و ماست را داخل یخچال قرار می دهیم.

مرحله چهارم:

باید تا گذشت زمان بیست و چهار ساعت صبر کرده و به ماست نباید دست زد. بعد از گذشت این زمان، گوشه ماست را با یک نعلبکی به اصطلاح می شکنیم. یعنی با یک نعلبکی گوشه ای از ماست را برمی داریم و آن تیکه از ماست را روی بقیه ماست ها می گذاریم. نعلبکی را هم می گذاریم همون گوشه ماست باقی بماند. این کار موجب این می شود که آب ماست توی آن قسمت از ظرف جمع بشود. حالا باید به ماست سر بزنیم و آب ماست را از ماست جدا نماییم.

مرحله پنجم:

با این کار هم ماست سفت تر می گردد، هم آب ماست برای تهیه دوغ لازم می شود. تا اینجا ماست حاضر است. آب ماست ها را داخل یک شیشه یا بطری می ریزیم. وقتی همه آب های ماست را در یک جا جمع کردیم، در بطری را سفت می نماییم و می گذاریم یک تا دو روز در دمای آشپزخونه باقی بماند.

مرحله ششم:

البته باید به این نکته اشاره کرد که وقتی که داریم آب ماست را داخل بطری می ریزیم، قطعاً مقداری ماست هم داخل بطری خواهد شد. دوغ بعد از یکی دو روز آماده سرو می باشد.
نکته قابل ذکر این است که آن چند قاشق ماست که به شیر اضافه می کنیم در واقع مایه ماست ما می باشد که هر چه مرغوب تر باشد ماست بهتری حاصل می گردد و اینکه وقتی خواستید در بطری دوغ را بعد دو روز باز نمایید مراقب گاز دوغ باشید.

طرز تهیه دوغ گازدار خانگی

چند نکته!
• دقت نمایید که دوغ هر چه بیشتر در حل استراحت بماند ترش تر خواهد بود.
• ما با اضافه کردن قند می خواهیم دوغ ترش تر و گاز دار تر داشته باشیم ، ولی اگر دوغ شیرین دوست دارید می‌توانید قند را اضافه نکنید و بعد ازگذشت زمان یکی دو روز در بطری را باز نمود ه تا دوغ ترش نگردد.
• زمانی که دوغ را داخل بطری می ریزیم کمی از سر آن را خالی نگه دارید.
• میزان شکر یا قند گفته شده نباید بیشتر گردد، چرا که مزه دوغ را خراب می‌کند.
• استفاده از دوغ برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند مفید می باشد.
• در طب سنتی گفته شده دوغ را با مصلحاتی مانند نعناع، آویشن یا زنیان استفاده نمایید تا سردی آن خنثی شده و موجب دل درد نشود.
• دوغ به دلیل اینکه طبع سردی که دارد به جهت درکان گرمازدگی، خستگی و عطش بسیار موثر می باشد و مانند ماست، دارای میکروارگانیسم‌های زنده و مفید است.

طرز تهیه مرغ دوغی

طرز تهیه مرغ دوغی

مواد لازم :

مرغ دو تکه نمک ، فلفل سیاه ، زرد چوبه به مقدار لازم
دوغ به میزان دلخواه شنبلیله خشک به مقدار لازم
پیاز یک عدد زعفران دمکرده به میزان لازم
آب لیمو ترش کمی سیر رنده شده دو تا چهار حبه

طرز تهیه :

مرحله اول:

اول مرغها رو خووب سرخ کنید تا طلایی شد ، بعد با پیاز چهار تکه شده ، ادویه ، آبلیمو ، سیر و دوغ محلی ( تا جایی که دوغ روی مرغ ها رو بگیره ) بزارید روی حرارت تا بجوش بیاد .

مرحله دوم:
بعد نصف زعفرون رو بهش اضافه کرده و حرارتش رو کم کنید . در آخر که سس مرغ غلیظ شد و خوب جا افتاد ، باقی زعفرون رو اضافه کنید . انتهای پخت ، میتونین کمی شنبلیله خشک یا انواع سبزیجات خشک معطر روی مرغ بریزین و چند دقیقه بعد از روی حرارت بردارین و سرو کنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها