رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 452106

سفر به عروس شهرهای گرجستان؛ تفلیس

رپورتاژ تبلیغی / تفلیس مرکز گرجستان و در ضمن بزرگ­ترین شهر این کشور به حساب می­آید و جمعیتی بالغ‌بر 1.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این شهر در دو سوی رود متکواری واقع شده است و قدمت آن به سالیان دورودراز دل تاریخ بازمی‌گردد. واختانگ یکم در قرن پنجم میلادی آن را به‌عنوان پایتخت ایبریا بنا نهاد و به دلیل وجود چشمه­های آب گرم در آن، تْبیلیسی نام گرفته است که ریشه این کلمه به معنای منسوب به چشمه‌های آب گرم می­باشد.

dir="RTL" style="text-align:justify">

تفلیس مرکز گرجستان و در ضمن بزرگ­ترین شهر این کشور به حساب می­آید و جمعیتی بالغ‌بر 1.5 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این شهر در دو سوی رود متکواری واقع شده است و قدمت آن به سالیان دورودراز دل تاریخ بازمی‌گردد. واختانگ یکم در قرن پنجم میلادی آن را به‌عنوان پایتخت ایبریا بنا نهاد و به دلیل وجود چشمه­های آب گرم در آن، تْبیلیسی نام گرفته است که ریشه این کلمه به معنای منسوب به چشمه‌های آب گرم می­باشد.

جالب است بدانید تفلیس که در جنوب شرق اروپا واقع شده به لحاظ موقعیت مکانی در حدفاصل شرق و غرب می­باشد و همین نکته آن را به مکانی برای اتصال حکومت­های رقیب تبدیل کرده است. این نکته در ضمن باعث شده این شهر جاده­ای برای تبادل انرژی و امور بازرگانی باشد.

این شهر تاریخ دورودراز و پرفرازونشیبی دارد و این نکته را از سیر تحول معماری آن از قرون وسطی تا دوران معاصر می­توان دریافت. مردمانی با قومیت­ها و ادیان گوناگون در طول تاریخ در این شهر سکنی گزیده­ا­ند اما امروزه آن را بیشتر به‌عنوان شهری با دین مسیحی ارتدوکس می­شناسند. این شهر در طول تاریخ پایتخت حکومت­های مختلفی بوده است که از بین آن‌ها می­توان به پادشاهی ایبریا، ایالت قفقاز امپراتوری روسیه و جمهوری سوسیالیستی گرجستان شوروی اشاره نمود.

درباره بنیان­گذاری آن حکایتی اسطوره­ای وجود دارد دال بر اینکه واختانگ یکم در زمان پادشاهیش در این ناحیه مشغول گذران وقت و شکار کردن بوده است که ناگهان شاهین او در پِی قرقاولی برمی‌خیزد و شاه و اطرافیانش پس از تعقیب پرنده به چشمه آب گرمی می­رسند. شاه نیز فرمان می­دهد شهری را در آنجا بسازند که این شهر، درواقع، همان تفلیس امروزی می­باشد. شهر بین دو رود قرارگرفته است و ساخت‌وساز ابتدا در این محدوده انجام می­شده است اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، تپه­ها و دامنه­های اطراف نیز به محل سکنی گزیدن مردم تبدیل شده است.

بیشتر جمعیت تفلیس، گرجی هستند که این بالغ‌بر 86 درصد آن می­باشد اما ارامنه و اقوام دیگر نظیر آذری، یونانی و کردها نیز درصدی از ساکنین آن را شکل داده­اند. برای آشنایی بیشتر با تفلیس با ما همراه باشید. برای اطلاع از قیمت تور گرجستان و نیز خرید بلیط تور تفلیس می­توانید به سایت کی سفر مراجعه نمایید. در ضمن، کی سفر عرضه‌کننده بلیط تور مسافرتی مسقط نیز می­باشد.

جاذبه­های توریستی تفلیس

شهر قدیمی، تله‌کابین، قلعه ناریکالا، پل صلح، کلیسای سامِبا، مجموعه فونیکولار، خیابان روستاولی، شهربازی، باغ ملی و موزه ملی از نقاط جذاب تفلیس هستند که هر گردشگری را به‌سوی خود فرامی‌خوانند. در ادامه با این نقاط دیدنی بیشتر آشنا می­شویم.

اولین نقطه­ای که در تفلیس برای بازدید پیشنهاد می­شود شهر قدیمی است که توسط دولت گرجستان نیز مورد حفاظت قرار می­گیرد و برای مقاصد توریستی مورداستفاده ­ واقع می­شود. این ناحیه در کنار رودخانه قرار گرفته است و قلعه­های مختلفی در آن می­باشند.

تله‌کابین تفلیس در سال‌های اخیر مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و یک پارک محلی را به قلعه نارینکالا متصل می‌کند. جالب است بدانید دید کامل و 360 درجه­ای که از این تله‌کابین نسبت به شهر می­توان داشت بسیار زیبا می‌باشد. در ضمن این نکته را باید عنوان کرد که کف کابین­های تله‌کابین، شیشه­ای می­باشد و این امر، هیجان خاصی در هر گردشگر ایجاد می­کند، ضمن اینکه کمی ترسناک نیز به نظر می­رسد.

قلعه قدیمی نارینکولا از جاذبه­های دیدنی دیگر تفلیس می­باشد که در برابر شهر تفلیس و رودخانه کورا ساخته شده است. باغ­های تفلیس درون این قلعه قرار دارند و حمام­های معروفی نیز آنجا می­باشند.

پل صلح، درواقع، سازه­ای است که به سفارش شورای شهر تفلیس در سال‌های اخیر و به خاطر متصل نمودن دو بخش قدیمی و جدید این شهر ساخته شده است. طرح این پل توسط یک معمار ایتالیایی زده شده است و روی سقف آن بسته­های نورانی حاوی لامپ­هایی با طرح­های مختلف قرار دارد که بدان جلوه و زیبایی خاصی می­بخشد.

کلیسای سامِبا در مکان کلیسای ارتدوکس شهر تفلیس قرار دارد. این کلیسا نیز در سال‌های اخیر ساخته شده و ضمن اینکه محل بازدید گردشگران می­باشد محلی برای انجام مراسم دینی نیز هست. این کلیسا به لحاظ ارتفاع رتبه سوم را در میان کلیساهای جهان دارد و محلی برای عرضه هنر معماری گرجی است.

مجموعه فونیکولار مکان بعدی است که به معرفی آن می­پردازیم. این مجموعه برخلاف چند مکان قبلی در شهر تفلیس در سال‌های ابتدایی قرن بیستم بنا شده و شامل 5 رستوران است. علاوه بر رستوران زنجیره­ای، یک قطار نیز در این مجموعه قرار می­گیرد.

افرادی که به شهر تفلیس سفر می­کنند نمی­توانند از خیابان مشهور روستاولی دیدن نکنند. این خیابان به نام یکی از شاعران معروف گرجی اسم­گذاری شده است و از میدان آزادی تفلیس شروع و تا خیابان کوستاوا ادامه دارد. ساختمان­های مشهوری در این خیابان قرار دارند که می­توان از بین آن‌ها به موزه و کلیسا و ساختمان پارلمان اشاره نمود. ازاین‌جهت، قدم زدن در این خیابان با تماشای این بناها نیز همراه می­شود.

شهربازی تفلیس از دیگر جاذبه­های آن به‌حساب می­آید. این شهربازی در بالای کوه قرار دارد و دربرگیرنده سرسره­های آبی و تفریحات بی­شمار دیگری است که افراد خواهان هیجان و تفریح را به‌سوی خود می­خواند.

باغ ملی در شهر تفلیس دربرگیرنده گونه­های متنوع گیاهی و جانوری است و قدمتی بالغ‌بر سیصد سال دارد.

و بالاخره موزه ملی گرجستان را معرفی می­کنیم که ترکیبی از چند بنای موزه است که هرکدام نیز معماری ویژه خود را دارند. برای آشنایی با فرهنگ و هنر گرجی می­توانید سری به این موزه بزنید. حال که با جاذبه­های توریستی شهر تفلیس آشنا شدید می­توانید با مراجعه به سایت کی سفر نسبت به خرید بلیط تور ارزان تفلیس اقدام نمایید.

آب‌وهوا

تفلیس شهری نیمه گرمسیری و در ضمن دارای رطوبت بالاست، به‌طوری‌که تابستان­های آن بسیار گرم و زمستان­های آن بسیار سرد می­باشد. جالب است بدانید که تقریباً در تمام سال در این شهر بارندگی وجود دارد. موقعیت خاص اقلیمی این شهر باعث شده که آب‌وهوای نسبتاً معتدلی داشته باشد. ژانویه سردترین ماه سال و ژوئیه گرم­ترین ماه سال در این شهر می­باشد، ضمن اینکه همه ساله می­توان شاهد بارش برف نیز در آن بود.

زیبایی­های شهر تفلیس می­تواند هر گردشگری را جذب خود نماید. برای کسب اطلاع از تور ارزان تفلیس می­توانید به سایت کی سفر مراجعه نمایید.

مطلب فوق تبلیغی است و ساعت 24 آنرا تایید یا تکذیب نمی کند و مسولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها