رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457105

ادعای ائتلاف سعودی درباره عدن

ساعت 24- در حالی که شورای انتقالی جنوب همچنان مصمم به حفظ مواضع به تصرف درآورده در عدن، پایتخت موقت دولت مستعفی یمن است، ائتلاف عربی صبح امروز (شنبه) مدعی شد، یگان‌های وابسته به شورای انتقالی جنوب و نیروهای کمربند امنیتی (جدایی طلبان مورد حمایت امارات) عقب‌نشینی و بازگشت به مواضع قبلی خود در پایتخت موقت یمن را در پاسخ به درخواست‌های این ائتلاف آغاز کرده‌اند.

منابع شبکه العربیه گزارش دادند، نیروهای شورای انتقالی از بیمارستان عدن، بانک مرکزی، دفتر دبیرکل کابینه خارج شده‌اند، مضاف براینکه مقرهایی که نیروهای شورای انتقالی از آنها عقب‌نشینی کرده‌اند به گارد ریاست‌جمهوری وابسته به دولت مستعفی تحویل داده شده‌اند.

در بیانیه ائتلاف عربی آمده است، در پیوست بیانیه قبلی صادره از سوی فرماندهی مشترک نیروهای ائتلاف که شامل رد تحولات عدن و درخواست از تمام طرف‌ها برای رجوع به عقل و در نظر گرفتن منافع ملی و همکاری با دولت مستعفی یمن در عبور از مرحله دشوار است بیانیه جدیدی از سوی ائتلاف عربی صادر شد که خواستار آتش‌بس فوری در عدن از ساعت یک بامداد شنبه و درخواست از تمام طرف‌های وابسته به شورای انتقالی و کمربند امنیتی برای خروج از مواضع و دفاتر اشغال شده است.

این ائتلاف از خویشتن‌داری دولت مستعفی در قبال بحران به وجود آمده و در نظر گرفتن منافع ملی یمن و در عین حال از شورای انتقالی برای پاسخ به دعوت عربستان و امارات برای آتش‌بس و در نظر گرفتن منفعت کشور و خسارت نزدن به اموال دولتی و خصوصی تشکر کرد.

ائتلاف عربی همچنین دعوت به تداوم آتش‌بس و خویشتن‌داری و توقف اظهارات تحریک‌کننده کرد.

این در حالی است که ریاست شورا انتقالی جنوب پنج‌شنبه شب بیانیه سیاسی را منتشر کرده و برنامه سیاسی خود را شرح داده بود که شامل گام‌های عملی و رویکردهای سیاسی برای مرحله آینده بعد از اعلام تکمیل کنترل نظامی‌اش بر استان عدن بود.

این شورا با رویکرد جدایی طلبانه تسلط سیاسی خود را بر عدن از طریق شروع مصادره موسسات دولتی به نفع خودش آغاز کرده و آن را به تسلط نظامی خود بر استان ربط داده است.

شورای مذکور از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا آن را به عنوان قدرت اصلی به جای دولت مستعفی در جنوب یمن به رسمیت بشناسند.

در این راستا معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن اظهار کرد، در حالی که شورای انتقالی مورد حمایت امارات به جدایی جنوب اصرار می‌کند هرگونه همراهی با کودتاچیان شورای انتقالی در عدن در این شرایط مشروعیت مقابله با حوثی‌ها در صنعا را ساقط می‌کند و توجیهات مداخله ائتلاف سعودی – اماراتی نیز ساقط می‌شود.

الاریانی افزود، موضع شورای انتقالی همان اجرای سناریوی کودتا و نادیده گرفتن تلاش‌های برادران‌مان در عربستان برای مهار اوضاع عدن و بازگشت وضعیت به حالت عادی و تلاش برای سیطره بر بقیه‌ استان‌های جنوبی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها