رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457543

رشوه نجومی بن‌سلمان به عمرالبشیر

ساعت 24- جلسه محاکمه عمر البشیر رئیس جمهوری برکنار شده سودان روز دوشنبه در حالی برگزار شد که وی به دریافت میلیون ها دلار رشوه ای که از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی اعتراف کرد.

style="text-align:justify">جلسه محاکمه عمر البشیر رئیس جمهوری برکنار شده سودان روز دوشنبه در حالی برگزار شد که وی به دریافت میلیون ها دلار رشوه ای که از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی اعتراف کرد.

شبکه خبری "روسیا الیوم" با اعلام این خبر افزود که دادگاه محاکمه البشیر در میان تدابیر شدید امنیتی در خارطوم پایتخت برگزار شد.

وی در این جلسه اعتراف کرد که بن زاید یک میلیون دلار در شرایط خاصی به وی داده است.
البشیر گفت: من پول دریافتی از بن زاید را خرج نکردم زیرا کسب مال از این راه را دوست نداشتم و البته نام شخصی که این پول را به من تحویل داد، بیان نمی‌ کنم.

وی اضافه کرد: این پول در کارهای خیریه صرف شده و موارد مصرفی آن‌ ها را نمی‌ دانم و دفتر و سندی هم برای ثبت موارد مصرف شده وجود ندارد.

البشیر در ادامه تاکید کرد: مبالغی که در دفتر او یافت شده است، ارتباطی با دولت ندارد و بخشی از این پول ها به مبلغ ۹۰ میلیون دلار از سوی ولیعهد سعودی و از طریق طه عثمان مدیر دفترش به وی بخشیده شده بود.

رئیس جمهوری برکنار شده سودان در ادامه اعترافاتش گفت: دارایی من عبارتند از یک منزل در محله کافوری و یک مزرعه و یک آپارتمان. اما همسرش دو قطعه زمین در محله کافوری دارد که با فروش ماشینش آن ها را خریده است.

البشیر گفت: همه پول هایی که داشتم را به عبدالرحیم دقلو حمیدتی برادر معاون رئیس شورای نظامی تحویل دادم.

بنابر اعلام رسانه های خبری، جلسه بعدی محاکمه وی روز شنبه آینده برگزار خواهد شد.

به نوشته روسیا الیوم، اگرچه مقامات سودان پیشتر اعلام کرده بودند که محاکمه البشیر علنی است و رسانه ها و خبرنگاران اجازه پوشش در آن را دارند اما امروز تنها خبرنگاران توانستند با رعایت مسائل امنیتی در آن حضور بیابند و عکاسان از ورود به جلسه منع شدند.

قررا بود جلسه محاکمه رئیس جمهوری برکنار شده سودان ۹ مرداد ماه به اتهام فساد و نگهداری ارزهای خارجی و کسب مال غیرمشروع برگزار شود که به دلایل امنیتی محاکمه وی به تاخیر افتاد.

البشیر فروردین امسال در پی اعتراض های مردمی و ناآرامی‌هایی که به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان انجامید، از قدرت برکنار شد.

اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما به تدریج شکل سیاسی به خود گرفت و دولت عمر البشیر در ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون شد.

در پی این کودتا، ارتش با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها