رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457584

تامین 6520 خانه برای معلولان از سوی وزارت رفاه

ساعت 24- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تامین مسکن معلولان یکی از سیاست‌های مهم این وزارتخانه برای معلولان است، گفت: تاکنون 6520 خانه معلولان تحویل داده شده و برای ساخت 6800 خانه نیز با حمایت خیرین تامین اعتبار شده است.

style="text-align:justify"> محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه ایران متشکل از اقشار اجتماعی مختلف است که برحسب جنسیت، قومیت، مذهب، طبقه اقتصادی به اجزای مختلفی تقسیم می‌شود اما دغدغه مهم انقلاب اسلامی که عدالت یکی از مولفه‌های محوری آن محسوب می‌شود، این است که این تمایزات اجتماعی تبدیل به شکافی نابرابر نشود و تمامی افراد بتوانند فارغ از تمایزات اجتماعی، در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه مشارکت کنند.

وی افزود: همه جوامع در صورت بی‌توجهی به مقوله عدالت، در معرض خطر بزرگ طرد اجتماعی برخی اقشار قرار دارند و از این رو لازم است تا در سیاستگذاری، به صورت ویژه برای کاهش شکاف‌های اجتماعی تدابیری اتخاذ شود.

شریعتمداری فقر مطلق را یکی از مهم‌ترین عوامل طرد اجتماعی دانست که برخی افراد در جامعه از برآوردن حداقل معاش خود ناتوان شده و بدین ترتیب، از امکان مشارکت اجتماعی محروم می‌شوند و گفت: اما نگاه کلی به فقر مطلق مانع از توجه به این امر می‌شود که برخی اقشار اجتماعی بیش از سایر اقشار، در معرض فرو افتادن به فقر مطلق قرار دارند. زنان، معلولان، روستاییان و ... در این زمره قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است تا سیاست­‌ها، حساسیت بیشتری به برخی اقشار در نظر داشته باشند.

وزیر رفاه اظهار داشت: در شرایط فعلی اجماع لازم در این خصوص در عرصه سیاستگذاری کشور ایجاد شده است و با ارتباط مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فراکسیون زنان مجلس، تأمین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق از 7 هزار میلیارد به 8 هزار و 400 میلیارد افزایش یافته است. این وزارتخانه توانسته در شرایط اقتصادی کنونی از سه ماهه سال 1397، جمعیت نیازمند تحت حمایت خود را 15 درصد افزایش داده است.

وی در مورد سیاست تبعیض مثبت برای برخی اقشار اقداماتی صورت گرفته در ارتباط با مسایل زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائل موجود، تشکیل سازمانی تخصصی برای جامعه 3 میلیون و 200 هزار خانوار زنان سرپرست خانوار ضرورت دارد و می‌توان سازوکاری در این خصوص در پیش گرفت که بدون ایجاد بار مالی بر دولت، از انجام اقدامات جزیره ای در این حوزه که توسط سازمان‌های حمایتی صورت می‌گیرد، جلوگیری به عمل آورد؛ بعلاوه سیاست‌­های بیمه‌ای در مورد زنان نیز مورد توجه این وزارتخانه است و تا پایان سال گذشته، 51 هزار و 500 نفر از زنان و دختران روستایی تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند و حدود 1900 نفر نیز در سال 98 در حوزه تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در مورد اجرای بند (ب) ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز 51 هزار نفر از زنان جامعه شهری بین 18 تا 50 سال تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

شریعتمداری در زمینه معلولان، قانون حمایت از حقوق معلولان در عرصه تقنین نیز اظهار داشت: شاهد یکی از مترقی‌ترین قوانین در کشور در این خصوص بوده‌ایم، اما تنها کمتر از یک دهم اعتبارات پیش بینی شده در این قانون، برای مداخله در مورد مسائل جامعه بزرگ معلولان، اختصاص داده شده و این امر مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین مسکن معلولان یکی از سیاست‌های مهم این وزارتخانه برای معلولان است که تاکنون 6520 خانه معلولان تحویل داده شده و برای ساخت 6800 خانه نیز با حمایت خیرین تأمین اعتبار شده است.

شریعتمداری شکاف روستا و شهر را یکی از شکاف‌های مهم در کشور دانست و اعلام داشت: این وزارتخانه تلاش کرده تا با سیاست­‌های بیمه­‌ای در جهت رفع این شکاف گام بردارد و تاکنون 25 درصد جمعیت روستاییان کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی زنان روستایی و عشایری قرار گرفته‌اند.

وزیر رفاه گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با فقر مطلق مورد اهتمام این وزارتخانه است و هم اکنون، 3 هزار و 642 گروه خودیار در کشور فعال است که وب سایت دیجی همیار برای عرضه محصولات تولیدشده توسط این قشر در شبکه های اینترنتی تشکیل خواهد شد؛ همچنین وام اشتغال روستایی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در این مسیر، شفاف‌سازی در نحوه اعطای وام های با سود 4 درصد صورت گرفته است.

وی افزود: در شرایط اقتصادی کنونی و نوسانات اخیر، بیش از پیش نیاز به همراهی تمامی ارکان حاکمیتی و مردمی وجود دارد تا ضمن اینکه از تعمیق شکاف­‌ها میان اقشار مختلف جلوگیری شود، برای کاهش فقر و رفع شکاف‌­های اجتماعی گام برداشته شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها