رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457598

رکورد بیشترین رشد تولید نفت و گاز متعلق به کدام کشور است؟

ساعت 24- شرکت گازپروم روسیه در بیش از پنج سال گذشته بالاترین رشد تولید را در میان شرکت‌های تولیدکننده انرژی جهان داشته است.

style="text-align:justify">شرکت "ریستاد انرژی" با بررسی تولید تمامی شرکت‌های تولید و اکتشاف جهان به رتبه بندی آنها بر مبنای رشد تولید از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ پرداخت و بر اساس این رتبه بندی، گازپروم در رده نخست قرار گرفت و پس از آن تولیدکنندگان گاز شیل در آمریکا و چین قرار گرفتند در حالی که شرکت BP نیز در میان سایر غول‌های نفتی بالاتر ایستاد. منابع موجود در خشکی، خواه مرسوم یا غیرمرسوم، بزرگترین منبع رشد بودند.
اسپن ارلینگستن، مدیر تحقیقات بالادستی در شرکت "ریستاد انرژی" در این باره گفت: گازپروم در زمینه رشد تولید در میان شرکت‌ها پیشرو بود و تنها شرکتی بود که طی پنج سال گذشته معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز رشد تولید داشت. این رشد تولید عمدتا مربوط به منابع مرسوم بود و گاز سهم کلیدی در رشد تولید داشت.

رشد تولید یک معیار عملکرد مهم برای شرکت‌های اکتشاف و تولید است. این معیار معمولا از سوی شرکت‌های فعال در بخش بالادستی برای اثبات رشد دارایی‌هایشان به سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از گازپروم، شرکت پتروچاینا با رشد تولید حدود ۷۳۰ هزار بشکه در روز در رتبه دوم قرار گرفت. رشد تولید این شرکت نیز عمدتا مربوط به تولید مرسوم گاز و همچنین رشد گاز شیل بود. رتبه سوم به شرکت شیل EQT رسید که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در آمریکا است و تولیدش را طی پنج سال گذشته معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز یا ۳۴۰ درصد بالا برد.

به گفته تحلیلگر "ریستاد انرژی"، پس از غول‌های نفتی دولتی در روسیه و چین، غوله‌ای نفتی خصوصی و شرکت‌های شیل سریع‌ترین نرخ رشد را در پنج سال گذشته تجربه کردند.

در میان غول‌های نفتی خصوصی، شرکت BP بزرگترین رشد تولید را از سال ۲۰۱۴ داشت و تولیدش را مجموعا معادل ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. عمده افزایش تولید این شرکت مربوط به فعالیت‌هایش در خاورمیانه به خصوص میدان نفتی رومیله عراق و همچنین آمریکای شمالی بود.

بر اساس گزارش رویترز، پنج شرکت بزرگ شامل BP، شل، توتال، شورون و انی در فهرست ۱۵ شرکت اکتشاف و تولید "ریستاد انرژی" که سریع‌ترین نرخ رشد تولید را طی پنج سال گذشته داشتند، قرار گرفتند. اما اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس در این فهرست غایب بودند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها