رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457636

خودروهای برقی بهترند یا بنزینی؟

ساعت 24- خودروهای برقی را نمادی از آینده صنعت خودروسازی جهان می‌دانند؛ اما شور و اشتیاقی که در سال‌های اخیر و به‌خصوص با ظهور شرکت‌های نوپا درزمینهٔ ساخت خودروهای الکتریکی، در جهان ایجادشده هیچ‌گاه به معنای برتری کامل این نوع از خودروها نسبت به خودروهای سوخت فسیلی نخواهد بود.

style="text-align:justify">در واقع با وجود اینکه شرکت‌های دنیا، به سمت‌ و سوی این نوع از خودروها پیش می‌روند اما هیچ‌گاه نمی‌توان، تاریخ بیش از 100 ساله‌ای را که در پشت خودروهای غیر برقی قرار دارد، حتی در مورد برندهای بزرگ دنیا را انکار کرد. اگرچه خودروهای برقی، مزیت‌های زیادی نسبت به این نوع از خودروها دارند اما هنوز، راه بسیار زیادی را باید پیش بروند تا به مردم ثابت کنند که بهتر از خودروهای بنزینی و دیزل هستند.

با ما باشید تا مقایسه‌ای بین مزیت‌ها و معایب این دو نوع از خودروها داشته باشیم:

مسافت حرکتی
اگرچه خودروسازان پیشتاز جهانی، اقدامات بسیار بزرگ و متنوعی را برای هرچه بیشتر کردن مسافت خودروهای برقی‌شان انجام داده‌اند اما می‌توان با اطمینان گفت که بیشتر خودروهای برقی، توان رقابت با خودروهای سوخت فسیلی را ازنظر مسافت پیمایشی ندارند. درواقع، بیشتر خودروهای برقی امروزی، مسافتی بین 190 تا 240 کیلومتر را با یک شارژ کامل، خواهند رفت.

البته خودرویی مانند تسلا مدل S نیز می‌تواند با یک شارژ کامل، چیزی حدود 595 کیلومتر مسافت بدون توقف را در اختیار سرنشینان خود قرار دهد.
عدد میانگین مسافتی برای خودروهای بنزینی و دیزل، از 400 کیلومتر شروع‌شده و در خودروهای مدرن‌تر با فناوری‌های پیشرفته، این عدد به 805 کیلومتر نیز می‌رسد.

مسافت ها به مایل است
درواقع، خودروهای بهینه‌ای مانند کیا فورته، هیوندای الانترا اکو و تویوتا یاریس سدان وجود دارند که خودروهای برقی هیچ‌گاه نمی‌توانند در بحث مسافتی، به‌پای آن‌ها برسند.

کمبود زیرساخت‌های موجود
زیرساخت‌هایی که امروزه برای خودروهای برقی وجود دارند حتی در کشورهای اروپایی و خود آمریکا نیز که برند تسلا را دارد، بسیار کمتر از خودروهای بنزینی هستند. این‌ها همگی کشورهای پیشرفته و پیشگامی هستند که در این حوزه بسیار جلوتر از کشورهای دیگر مثل ایران، قدم برمی‌دارند. این بدان معنی است که جذابیت خودروهای برقی می‌تواند برای خریداران تا حد قابل‌توجه ای کاهش یابد.

درواقع در این کشورها، مردم برای رفتن به یک مسافرت حدود 650 کیلومتری با خودروی برقی، بسیار بیشتر از رانندگی با یک خودروی بنزینی، به مشکل خواهند خورد. پس می‌توان گفت که هنوز، حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز، زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی، بسیار کمتر از خودروهای سوخت فسیلی است.

زمان ثروت است
همه‌ی ما تاکنون به‌نوعی این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌ایم. جمله‌ای که باوجود زیاد تکرار شدنش اما حرف زیادی در همه‌ی زمینه‌ها ازجمله همین خودروها، برای گفتن دارد. این را همه ما می‌دانیم که باتری‌های خودروهای برقی، باوجود بهتر شدن در سال‌های گذشته اما بازهم زمان بسیار بیشتری را نسبت به سوخت‌گیری یک خودروی بنزینی، برای شارژ کامل از صاحبان خود می‌گیرند.
شارژ یک بسته باتری، در صورت استفاده از شارژرهای سطح 1 یا سطح 2، می‌توانند تا 8 ساعت زمان بگیرند.

حتی ایستگاه‌های شارژ سریع نیز،30 دقیقه زمان را برای 80 درصد شارژ باتری‌ها، از صاحب خود می‌گیرند. زمانی که بازهم، از چند دقیقه پر شدن باک ماشین بیشتراست. مگر اینکه در صف شلوغ یک پمپ‌بنزین گیرکرده باشید.

هزینه‌های قطعات مصرفی و تعمیرات
اگرچه ممکن است خودروهای برقی هزینه‌هایی مانند بنزین و سوخت‌های فسیلی دیگر را نداشته باشند اما مهم‌ترین قطعه در این نوع از خودروها، باتری‌هایشان هستند که قیمت بالایی دارند. باتری‌هایی که در حدود یک دهه پیش، باقیمت 1,000 دلار به ازای یک کیلووات ساعت، برای خریدار خودرو هزینه داشته و البته، سال‌به‌سال، هزینه تولیدشان کمتر می‌شود.

به‌طوری‌که، بسته باتری تسلا مدل S، حدود 190 دلار به ازای یک کیلووات ساعت قیمت داشته و باتری‌های خودرویی مانند شورلت بولت برقی نیز،205 دلار به ازای یک کیلووات ساعت است. حال کافی است این اعداد را در خروجی نهایی این باتری‌ها ضرب کرده تا برای تعویض یک بسته باتری در یک خودرو، به عدد 12,000 تا 20,000 دلار برسیم.

کدام نوع خودرو گران‌تر است؟
این سؤال کاملاً بستگی به کشوری دارد که شخص علاقه‌مند به خودروهای برقی قرار است یکی از آن‌ها را انتخاب کند. در کشورهایی مثل آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، حمایت‌های زیادی از طرف دولت‌ها و شرکت‌ها برای خرید خودروهای برقی‌شان می‌شود. این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا، بیشتر از یک دهه دیگر طول می‌کشد تا دولت‌ها بتوانند موضوع خودروهای برقی را برای خود حل‌وفصل کنند.

تعرفه‌های زیاد برای ماشین‌های برقی، نبود زیرساخت‌های لازم و عدم‌حمایت دولت‌ها، می‌تواند روند برقی شدن خودروها را در جهان، با سرعت بسیار پایینی به‌پیش ببرد.

خودروهای برقی نیز به سوخت فسیلی نیاز دارند!
درست است که خودروهای برقی، هیچ آلاینده کربنی را منتشر نمی‌کنند اما این به معنای استقلال کامل آن‌ها نسبت به سوخت‌های فسیلی نیست؛ زیرا همین برق موجود که در هر کشوری فرایندهای تولیدی متفاوت با نیروگاه‌های متفاوتی دارد، اکثراً با همین سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.

حتی طبق اعلام سازمان اطلاعات انرژی، در حال حاضر در کشور آمریکا نیز 67 درصد از برق تولیدی این کشور، توسط سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود که گمان می‌شود خودروهای برقی، هیچ نیازی به آن‌ها ندارند.

پس تا زمانی که وابستگی تولید برق در اکثر نقاط جهان به سوخت‌های فسیلی بسیار کم و یا در حد نزدیک به صفر برسد، نمی‌توان خودروهای برقی را مستقل از این نوع سوخت‌ها دانست.

فناوری خودروهای برقی، هنوز نوپا است
چند سالی بیشتر نمی‌گذرد که شرکت‌های پیشتاز خودروساز جهان، تمرکز خود را به سمت خودروهای برقی و فناوری‌های پیشرفته مربوط به آن‌ها گذاشته و حتی شرکت‌های استارتاپی نوپا در این زمینه مشغول به فعالیت می‌شوند. درواقع می‌توان گفت که هنوز، دوران سلطنت خودروهای سوخت فسیلی تمام نشده و این خودروها به این زودی‌ها قرار نیست حذف شوند.
گفته می‌شود که به ازای هر یک خودروی برقی در بازارهای جهانی، چیزی حدود 10,000 خودروی سوخت فسیلی وجود دارد.

تفاوت سرعت و شتاب گیری
ازآنجایی‌که در خودروهای برقی، دیگر خبری از دنده و سیستم انتقال قدرت معمولی نیست، گشتاور تولیدی که اتفاقاً بیشتر از خودروهای سوخت فسیلی است مستقیماً به چرخ‌ها منتقل‌شده و می‌تواند شتاب اولیه‌ی بالایی را به خودرو ببخشد؛ اما ازآنجاکه جعبه‌دنده‌ای در این خودروهای برقی وجود ندارد، در ادامه مسیر و برای انتقال قدرت به چرخ‌ها دچار مشکل می‌شوند.

اینجاست که خودروهای سوخت فسیلی، مزیت داشته و در صورت عقب افتادن یک سوپر اسپرت بنزینی در اول یک مسابقه نسبت به همتای برقی خود، می‌تواند در ادامه مسیر، به‌راحتی خودروی برقی را بگیرد.

خودروهایی بدون صدا!
باید قبول کرد که صدای غرش خودروهایی مانند فراری و یا شورلت، بسیار زیبا و درعین‌حال لذت‌بخش است. حالا تصور کنید که در یک سوپر اسپرت برقی نشسته‌اید و می‌خواهید نهایت قدرت خودرو را با فشار دادن بیشتر پدال گاز حس کنید. هیچ تفاوت صدایی مشاهده نشده و حس افزایش بی‌نظیر قدرت و سرعت به شما منتقل نخواهد شد.

اما اگر همین داخل یک خودروی بنزینی 12 سیلندر یا مانند بوگاتی 16 سیلندر باشد، بدون شک زمین تا آسمان حس متفاوتی از رانندگی را به راننده خود منتقل می‌کند. البته به‌تازگی، شرکت‌ها به دنبال ایجاد صدایی مصنوعی برای خودروهای برقی به‌منظور ایجاد این حس‌بین خودرو و راننده هستند تا جذابیت بیشتری به این خودروها ببخشند.
صبحانه آنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها